Hjälp med däckval

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Hej
Har läst i lite andra däcktrådar men blir inte riktigt klar i vilka däck jag borde ha. Vill däför ha lite hjälp. Är inne på nån modell av michelin. Pilot road, pilot power, 2ct eller inte. Vad jag har förstått så är det dubbla gummiblandningar i 2ct vilket skulle göra däcket hårdare i mitten. Har original däck på hojen än och dem är slitna i mitten så det blivit kanter, det borde ju inte bli så lika lätt om man har ett däck som är hårdare i mitten? Jag kan egentligen ingenting om mc däck.
Jag är iaf nybörjare på mc, lär mig fort. Kör inte på bana och är inte heller den värsta fartsyndaren. Man vill ju ändå ha ett däck som funkar bra om man vill ösa på lite för det kommer man ju säkert göra en hel del till sommaren. Det får gärna vara lättsvängt. Så vilket däck ska jag ha, tänker köra på nån modell av michelin så vill gärna ha tips om deras däck. Hojen är en naken bandit 1250 -08:)
 
Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
På min första hoj hade jag Pilot road 2 och väldigt bra däck om man inte kör väldigt aktivt eller på bana då tycker jag att det är halt, men håller ganska länge gör dom oxå och bra våtgrepp, så satsa på pilot road 2-3, alt pilot power 2ct.
 

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Troligen passar alla runda, svarta däck för gata dina behov. 2ct-däcken är inte hårdare på mitten dock, dom är mjukare på kanterna ;)

Hehe, har också tänkt så. Men sen slogs jag av tanken att man kanske avancerar forare än man trott och däcken inte räcker till, men det kanske inte är så stor skillnad. Kan som sagt inget om mc däck. Kanske man kör på pilot road 2.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Däck är ett ämne, likt olja, där det finns många åsikter. Pilot Road 2 (eller 3 för den delen, främst förbättringar i vått) är ett utmärkt däck för dina behov. Bra pris och främst bra miltal. Dunlop Sportmax Roadsmart (finns nu även som #2) är egentligen ett ännu bättre däck, men brukar vara snäppet dyrare. När du är redo för lite hårdare körning på bana så är det nog dags för däckbyte igen :)
 

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Vet att du tittar på Michelin, men jag måste rekommendera Pirelli Diablo Rosso. Fyllt mina med nitrogen, helt underbara :)
 

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Vet att du tittar på Michelin, men jag måste rekommendera Pirelli Diablo Rosso. Fyllt mina med nitrogen, helt underbara :)

Hur är dem om man jämför med michelin däcken? Valde michelin mest för att jag vet de gör bra däck och för att det pratas mycket om dem två modeller jag nämnt och även för att sålla bort så man inte behöver fundera på alla möjliga märken och modeller:)
 

huhle

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 848 -08
Hade pilot road 3 på Hondan funkade finfint bra livslängd och våtgrepp funkar även att köra lite på bana med om man inte är för snabb.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Din vridstarka hoj kommer käka upp pilot power 2ct ganska omgående tror jag.
Road 3 e nog ett riktigt shysst nybörjargummi :)
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Dunlop va jag inne på köpa. Pga att det e bra däck när
Det e vått ute.. Regnar ju fjan hela tiden!! Men nu har jag beställt hem ett sett pirelli diablo rosso 2. Ska vara riktigt bra däck men sämre vid vått väglag. Idag har jag dunlops qualifier funkar bra det med.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej jag tycker också pirelli är riktigt grymma. Brukar ofta vinna tester och jag har själv kört på Diablo rosso corsa som har deras race gummi sc2 på kanterna(bak däck). Jag var riktigt nöjd med det. Ett däck för dig som gillar att gasa när det är torrt. Ska du bara nöjes åka så blir nog detta kanon för dig. Diablo rosso har ersatts av Diablo rosso 2
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Finns två alternativ som många är nöjda med för de egenskaper du kräver, Michelin Pilot Road 2ct och Dunlop Sportmax Roadsmart. Personligen hade jag valt Dunlops alternativ, men tror inte du blir missnöjd med Michelins road 2ct.
Båda bygger på samma grundtanke, ett däck som har bra livslängd på gata och mjukare i kanterna så man har bra grep i svängarna.
 

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Stockholm-Linköping
Hoj
CBR600F3-97
Jag tog mig friheten att pröva på lite mer okända märken, huvudsakligen på grund av ekonomin, så jag beställde Nankang rodiac. Den bygger på samma teknik lite hårdare i mitten och mjukare på sidorna. Försökte hitta lite mer info om dessa på nätet men det var ont med det, men det jag hittade bestod av god kritik. Kostade 880kr för ett bakdäck på däckonline. Får återkomma när jag kört med det ett tag.
 

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
hoj hoj.
upptäcker nu när dags för byte igen att mitt pilot road 2 faktisk hållit i ca 1400 mil !
och jag kör inte jämt som en hmm´...mogen dam heller... dock ingen bana. ganska jämt slitet runt om.
det torde vara hyfsat att det hållit såpass många mil tror jag.
blir nog ett pr 3 nu för pr2:an har jag inget ont säga om, fint grepp i vått och torrt.
trevlig midsommar alla........... :yoparty :rock :fyllisar
 

yzf1000

Just Me
Gick med
29 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX9R
Jag tog mig friheten att pröva på lite mer okända märken, huvudsakligen på grund av ekonomin, så jag beställde Nankang rodiac. Den bygger på samma teknik lite hårdare i mitten och mjukare på sidorna. Försökte hitta lite mer info om dessa på nätet men det var ont med det, men det jag hittade bestod av god kritik. Kostade 880kr för ett bakdäck på däckonline. Får återkomma när jag kört med det ett tag.

Hur va däcket?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top