Hjälp!!! med däcksval...

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Hej
Ska byta däck på min fzr 95:a och vet inte vad jag ska köpa.
till och börja med ska jag ha 120 fram istället för orginal 130 men vad ska jag köra för profil,vad blir skillnaden när man kör med ett 60 och 70 profils däck?michelin har även 65 profil. sedan bak sitter det 170 orginal men ska ha ett 180 eller 190 samma fråga där vad blir skillnaden på ett bredare mot ett smalare däck när man kör vilket är det bästa valet?
sen hur jag kör,jag gillar att svänga mycket kör rätt sportigt mycket snabba kurvtagningar.

tack på förhand...

Ingen som bytt däcksbredd eller profil på sin sport-mc som kan dela med sig av skillnaden som blev?

Ju bredare däck du har desto mer tungstyrd blir moppen!
120/70 fram är nog bra men mer än 180 skulle jag inte gå upp till om du gillar att svänga...
Michelin Pilot Sport är ett väldigt bra gatdäck så länge du inte kör alltför avancerat, läs kör bana... :tummenupp

Fredrik :notme

Hoegre profil fram = mera snabbstyrt och mer daeckyta i backen vid stora nedlaegg. Bredare daeck bak = mer tungstyrt. Planerna pa 190-daeck bak ska du nog slaeppa.
Sen finns det mycket mer att saega om daeck...

Har faktiskt sneglat just på pilot sport,det lutar åt 120/70 och 180/55 pilot sport då,ska fundera lite till bara*ler*

Holger skrev:
Har faktiskt sneglat just på pilot sport,det lutar åt 120/70 och 180/55 pilot sport då,ska fundera lite till bara*ler*

Köp Pirelli SuperCorsa / Metzler Rennsport i stället.
Bättre däck. :fakta

Pilot sport :zpy :zpy :zpy

Men 120/70 fram och 180/55 bak är en bra dimension. Det är de dimensionerna som många som kör RR har. vilket betyder att det är reltivt enkelt att skaffa beganade rejs däck. Bra däck för en billig peng.

:hej

Har en liten fråga till dig,hur länge håller rennsport ungefär om man kör lagomt busigt? typ lungt ibland men sportigt tempo för det mesta,mycket bakhjuls åka och skarpa kurvtagningar.

Hur är dom i regn föressten? ser ju ut att vara rätt lite mönster i dom.

Michelin Pilot Sport är ett väldigt bra gatdäck så länge du inte kör alltför avancerat, läs kör bana... :tummenupp

Fredrik :notme [/B]

Verkar vara varning på Pilot Sport. Läskiga icke förvarnande släpp o så. Jag skulle aldrig våga efter alla inlägg.

Det verkar vara Rennsport och Supercorsa (samma däck med olika mönster tydligen) som "gäller" De har även varianter för väg.

Holger skrev:
Har en liten fråga till dig,hur länge håller rennsport ungefär om man kör lagomt busigt? typ lungt ibland men sportigt tempo för det mesta,mycket bakhjuls åka och skarpa kurvtagningar.

Tja, räkna inte med mer än 400 mil per däck. Det är därför jag köper begagnade rejs däck. :fakta
Min har gått ca 250 mil nu, och de har minst 150 kvar. Men ca 100milen av dem har varigt rena touring mil på motorvägar...

Begagnade racedäck kostar ca 700kr per däck istället för 2500 som de man köper i affären kostar... (Eller vad de nu kostar för en vanlig person?) Priset skiftar lite dock.
Åk ut till en banåkning (med tävlingsförare) och fråga runt. De brukar sälja av lite däck efter träningen. :)

Hårdare körning ger mindre mil, som vanligt... :)

I regn?
Tja, uhm, njaeee, helst inte... :D

Är de varma, så är det inga problem. Men vattnet kyler dem lite för mycket på vanliga vägar. På bana kan man fläska på rätt OK även vid lite blötare väglag.

Så, på allmän våt väg - Ta det lungt.

I vilket fall som har jag inga planer på att någonsin köpa annat än Rennsport eller SuperCorsa - förutom deras efterträdare då... :D

Köper man två par så borde det räcka en säsong - för mig i alla fall. :)

:hej

Last edited:

I regn?
Tja, uhm, njaeee, helst inte... :D

Är de varma, så är det inga problem. Men vattnet kyler dem lite för mycket på vanliga vägar. På bana kan man fläska på rätt OK även vid lite blötare väglag.

Så, på allmän våt väg - Ta det lungt.

[/B]

I regn funkar RS1 bra samt RS2 halvbra, det som inte är så bra är det moderata mönstret, men ett RS1 blir varmt på kalla underlag fort.

Så beroende på vilken RS-modell du väljer, desto bättre/sämre blir regnegenskaperna....

//jaG

Hej! Jag köpte Pirelli Dragon MTR24 förra veckan,är det någon som har erfarenhet av det däcket.

Hur långt har ni kört på det, funkar det att köra på bana med om jag skulle få tummen loss och göra det?

Betalade 2 lakan för det.

håkanolsson skrev:
Verkar vara varning på Pilot Sport. Läskiga icke förvarnande släpp o så. Jag skulle aldrig våga efter alla inlägg.

Det verkar vara Rennsport och Supercorsa (samma däck med olika mönster tydligen) som "gäller" De har även varianter för väg.

Jag håller inte med. De som kör så hårt att Pilot Sport släpper vid gatkörning bör seriöst fundera på att sänka tempot.
Pilot Sport är ett bra däck som visst släpper under press på bana men som gatdäck funkar det utmärkt.

Att köpa nya rennsport/supercorsa för att bruka enbart på gata är bortkastade pengar.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back