Hjälp med CV ???

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Jag hållerpå att skriva ett CV men jag har fastnat, vad fan ska man skriva???

Plast skrev:
2260948 Jag hållerpå att skriva ett CV men jag har fastnat, vad fan ska man skriva???

Du ska skriva varför du är rätt person för jobbet. Lite smått om din fritid.
Tidigare meriter etc. Hur långt har du kommit hitills?

Bikerbitch skrev:
2261026 Du ska skriva varför du är rätt person för jobbet. Lite smått om din fritid.

har inte kommit så långt ännu..kan ju pma över det jag skrivit hitils så kan du ju ge en bedömning...Fast det är inte ett cv för ett speciellt jobb utan den biten måste jag lägga till när jag söker ett jobb

Plast skrev:
2261050 har inte kommit så långt ännu..kan ju pma över det jag skrivit hitils så kan du ju ge en bedömning...Fast det är inte ett cv för ett speciellt jobb utan den biten måste jag lägga till när jag söker ett jobb

Pma över du. Har skrivit några CV i mina dagar, har iallafall fått jobb :näsblod

Bikerbitch skrev:
2261026 Du ska skriva varför du är rätt person för jobbet. Lite smått om din fritid.

Den infon ska väl finnas i det personliga brevet? CV innehåller väl snarare kalla fakta om för jobbet relevanta erfarenheter inklusive tidigare anställningar?

Edit. Vet inte hur andra gör, men jag brukar dela upp en skriftlig ansökan i ett personligt brev, ett CV och ev. bilagor i form av skolbetyg/arbetsbetyg mm. Är det så man brukar göra, eller är det bara jag?

Last edited:
chrilla skrev:
2261077 Den infon ska väl finnas i det personliga brevet? CV innehåller väl snarare kalla fakta om för jobbet relevanta erfarenheter inklusive tidigare anställningar?

Edit. Vet inte hur andra gör, men jag brukar dela upp en skriftlig ansökan i ett personligt brev, ett CV och ev. bilagor i form av skolbetyg/arbetsbetyg mm. Är det så man brukar göra, eller är det bara jag?

Ja förstås, menade så. Men CV för mig är hela rasket :) Delar också upp i personlig brev och meriter/skola

Bikerbitch skrev:
2261113 Ja förstås, menade så. Men CV för mig är hela rasket :) Delar också upp i personlig brev och meriter/skola

Ibland märker jag ord utan att mena det... :)

Plast skrev:
2261156 Har läst den och jag fick inte ut så mycke av den...

Och givetvis är det personliga brevet jag också menar

Skit i och läs, kopiera och klistra in, ändra. Just den har gett mig ett jobb och två anställningsintervjuer. :tummenupp

Bikerbitch skrev:

Edit: näst gång läser jag genom tråden innan jag svarar :3freak

Plast skrev:
2260948 Jag hållerpå att skriva ett CV men jag har fastnat, vad fan ska man skriva???

Lite smått om sig själv och vad man gör. Skriv inte en hel novell om vem du är och vad du har gjort, blir bara tråkigt att läsa. Ta fram egenskaper som de söker för just det jobbet så att det inte ser ut som ett standar brev som skickas till alla.

Plast skrev:

jobbar som karriärcoach, kollar gärna på dina papper om du skickar PM :) koncentrera dig på ditt ERBJUDANDE istället!! cv är ju vad det är iaf. var kreativ och gör inte som alla andra *megatips* :tungan

vaffö cv? varför inte sv?? :)

Last edited:
Det finns spaltmil om hur man skriver CV om du tar dig en minut och Googlar lite....... Tyvärr finns det inga genvägar - det finns ingen här som tänker skriva ditt CV. Det är bara att bita i det sura äpplet och sätta igång :)

En CV ska ju innehålla det som CV-exemplet visar. En gång i tiden trodde jag att det var en mall som slaviskt skulle följas men det är inte riktigt sant. Brancher och företag modifierar formatet för att passa ändamålet. Det som brukar komma tillbaka om du har några år på marknaden är att man vill inte ha 20 sidor CV. I min branch är CV'n väldigt specifik och det gör det till en skön balansgång.

Personligt brev är ju en annan femma. Tror faktiskt inte att man kan göra "rätt" i sammanhanget eftersom alla undersökningar tyder på att olika personer/chefer uppskattar olika saker. Stava ordentligt och lägg upp texten snyggt, var personlig utan att bli löjligt detaljerad, nämn dina mål och förhoppningar med arbetet(visa attt du vill ha DET jobbet)

Skriv inte för mycket! Max 2/3 dels sida till det personliga brevet. (size 12 på bokstäverna så slipper folk anmärka på det) De får säkert in en drös med ansökningar, skriver du då en hel roman kastas den åt sidan. Min nuvarande arbetgivare får in ca 15000 ansökningar per år, då gäller det att sticka ut.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg