Hjälp med byte av blinkers (jo tyvärr LED)

dek

Medlem
Gick med
17 Jul 2007
Hoj
Fulmoddad nittiotals CB750 ala caféflört
Tyvärr måste jag först meddela att jag är el-analfabet så om ni lägger er på dagisnivå så hänger jag kanske med.

Jag skall som sagt byta blinkers och det på en CB750 Sevenfifty -93. De blinkers och det relä som sitter på idag fungerar som det ska.

Nu sitter jag med fyra LED-blinkers och ett relä som är inköpt hos Honda och det skall enligt dem fungera out of the box.

De blinkers som sitter på idag har en svart och en svart/vit kabel. De nya har en svart och en gul kabel. Skall jag då koppla som de förra med svart som svart och gul som svart/vit?

Jag har via hojens kopplingsschema listat ut hur det nya reläet skall kopplas men får bara liv i en enda blinkers när jag testar. Och den blinkar inte ens utan lyser konstant. Från hojen kommer grå, svart/brun och grön till reläet. Kopplingsschemat säger att grå går till blinkersswitch, svart/brun går till allt från bromsswitch till neutral-lampa mm och grön är jord som går i ett kretslopp genom alla blinkers mm. Nya reläet har svart, grå och grön. Svart skall gå till blinkerswitch enligt bifogad skiss, grå skall gå till blinkers och grön är jord. Hur skall jag då koppla detta?

Som blinkers är kopplade idag ser det ut så här:

VÄ FRAM: Blinker svart till grön, blinker svart/vit till orange,
HÖ FRAM: Blinker svart till ljusblå, blinker svart/vit till grön.

VÄ BAK: Blinker svart till orange, blinker svart/vit grön.
HÖ BAK: Blinker svart till ljusblå, blinker svart/vit till grön.

Hur skall jag koppla för att få igång det här och skall det kunna fungera enbart med ett nytt relä som detta?

:va

EDIT: Hmm, visst är LED känsliga för plus/minus och hur man kopplar va? Vilket inte en vanlig lampa är?

Bifogat

• hoj blinkers 1.jpg
    hoj blinkers 1.jpg
    75.2 KB · Visningar: 297
  • relä.jpg
    relä.jpg
    236 KB · Visningar: 229
Last edited:
Led fungerar bara åt ett håll och de går inte sönder om man kopplar fel, de lyser bara inte...

Så om du börjar med att byta lampor och ha kvar orginal relä så borde du se att de lyser eller blinkar snabbt oavsett vilket.

Sen ger du dig på reläet..

Led fungerar bara åt ett håll och de går inte sönder om man kopplar fel, de lyser bara inte...

Så om du börjar med att byta lampor och ha kvar orginal relä så borde du se att de lyser eller blinkar snabbt oavsett vilket.

Sen ger du dig på reläet..

Jag ljög i mitt inlägg, det relä som jag skall byta ut har jag vattenskadat eller dylikt så jag bara hade fast ljus dvs inget blink på nuvarande blinkers.

Nu när jag kopplar in det nya reläet och kopplar in LED-blinkers så fick jag först bara konstant starkt ljus i alla fyra blinkers oavsett om jag blinkade hö/vä. Kopplade om lite och fick inget ljus alls, kopplade tillbaka till samma och fick då samtidig svag blinkning i alla fyra blinkers.

Är det endast blinkersreläet som styr blinkningarna (dum fråga)? Finns även risk att "spark unit" fått vatten på sig, kan det har något med att blinkers ger konstant ljus?

Har jag kopplat blinkers rätt när jag ändå får alla fyra att lysa?

Ok, ett sista rop på hjälp.

Kopplade in det nya reläet och fick det att fungera som det skall med nuvarande glödlampsblinkers. Kopplar in två led i bak och de lirar klockrent ihop med två glödlampsblinkers i fram.

Kopplar in fyra led och alla fyra blinkar svagt, samtidigt. Kopplar ur blinkersindikatorn och de blinkar hö/vä som de ska men för svagt. Svänger om två kablar till relä, blinkers lyser starkt men fast, inget blink. Fungerar dock att tända vä kontra hö.

Vad gör jag för fel nu? :va

Jag har precis kopplat led på mitt bygge. Köpte dock mitt relä på biltema, men det är samma princip väl? En kabel till + en till -, sen drar du väl upp mot handtaget? Där har du ju själva switchen som de visar på ditt kopplingsschema?
Tror du måste ha bommat något med själva switchen eftersom om alla lyser indikerar det på att något inte stämmer med reläet? Svårt att vara till hjälp när man inte ser det framför sig, hehe

Förstår att det är svårt att hjälpa över nätet :D

Jag har ju dock fått det att fungera med blink hö/vä men det blinkar för svagt. Svänger jag om kablarna till reläet så fungerar det fortf med hö/vä-växling men jag får bara ett fast sken, dock mycket starkare ljus än när jag fick blink.

Har tagit bort indikatorlampan och det var eget det som det började lira.

skit i hojen så länge, koppla ihop allt på bordet och lägg upp en bild på det om du inte får det att fungera
Var bor du?

skit i hojen så länge, koppla ihop allt på bordet och lägg upp en bild på det om du inte får det att fungera
Var bor du?

Tack för hjälpen men jag ruttnade ur nu och håller på och slänger ihop den utan led-blinkers. Har moddat upp kutsen och skulle passa på att byta blinkers när jag ändå rev allt.

Det är för fint väder för att jag skall orka rodda mer med dessa blinkers, hursom så har jag ju åtminstone fungerande glödlampsblinkers nu :)

Måtte djävulen ta alla led-blinkers :gnissla

Tack för hjälpen men jag ruttnade ur nu och håller på och slänger ihop den utan led-blinkers. Har moddat upp kutsen och skulle passa på att byta blinkers när jag ändå rev allt.

Det är för fint väder för att jag skall orka rodda mer med dessa blinkers, hursom så har jag ju åtminstone fungerande glödlampsblinkers nu :)

Måtte djävulen ta alla led-blinkers :gnissla
Det är inte så mkt svårare med LED än med glödlampor. Om man håller ett par saker i minnet, förstås.
Om du läst någon av alla de LED-blinkrådar som finns hade allt varit en baggis...och knappt det.

D flesta av inläggen tidigare är mest snömos..

PM:a om du vill ha hjälp..

Det är inte så mkt svårare med LED än med glödlampor. Om man håller ett par saker i minnet, förstås.
Om du läst någon av alla de LED-blinkrådar som finns hade allt varit en baggis...och knappt det.

D flesta av inläggen tidigare är mest snömos..

PM:a om du vill ha hjälp..

Jo jag har ju läst de flesta trådar i ämnet by now och kom ju faktiskt fram till både att jag måste skilja på plus/minus och att det går ström via indikatorlampan.

Håller på att gömma undan alla kablar, relä samt spark-unit under kutsen och det hela står still när jag inte får till dessa trötta led:ar.

Fick ju till slut det att nästan fungera, dvs hade ju hö/vä-blink i rätt takt med led:arna men de lös galet svagt. Känner helt enkelt att det inte är värt mer jobb för jag är mindre sugen på att modda dioder vid indikatorn osv.

Om jag varit i dina kläder hade jag gjort som så här.
1, kontrollerat blinkersena mot ett batteri (svart brukar och ska vara -) så du vet att dom fungerar.
Notera även hur starkt och bra dom lyser vid detta skede.
2, får du dom att fungera på hojen alls men svagt som du skrev.
Börja med att mäta upp hela systemet så du hittar dit spänningsfall (Oftast så är det dålig jord när man får skumma symtom)
Av det lilla jag kan se på din bild hade jag börjat att mäta vid utag B + E och kollat om jag verkligen har full spänning där. (jag vill helst se att det är samma spänning som batteriet)
Prova även att mäta där imellan under blink dyker spänningen kan du ge dig på att du har ett jordfel.

Därefter följer du upp vart kabeln som sitter på L tar vägen och mäter mot den punkten och jord. (dvs -)
Jag är ganska övertygad om att du kommer hitta att spänningsfall någon stanns på vägen mot dina blinkers.
Obs i möjligaste mån använd alltid samma jordpunkt som det du mäter upp, många jordar bara ena änden av multimetern mot en bra jordpunkt och mäter upp + sidan hela vägen och hittar inga spänningsfall.
Du måste använda samma jord som det du mäter upp. (dvs - )
Annars hittar du troligen inte felet, då som sagt 90% av alla elfel jag stött på har berott på jordfel.

Med vänlig hälsning Hemmek

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...