Hjälp med bromsskivebyte KTM 640 SM

Henric

Fallit tillbaka i sporthojträsket...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu
Skulle hotta upp min halvsura 640 SM -02:a med en ny bromsskiva fram tänkte jag, fick en med vid köpet som aldrig monterats. 320 mm.
På bilderna nedan ser ni de olika skivorna, den vågigia är alltså den nya om det inte var självklart, står ngt om KTM Racing någonting på den, köpt på Lelles med löfte om att den skulle passa.

Problemet är att när jag monterar den och sätter dit bromsoket tar själva stålbussningarna på skivan i oket, verkar som orginaloket är för smalt för denna skiva. Orginalskivan är ju helt slät medans den nya har ju "bussningar" mellan skivans nav och ytterskiva. Måste man byta bromsoket också?
Eller hur funkar det....? Eller är det jag som är en klåpare på att mecka och inte får till det? Eller skall jag motvilligt låta skivan nöta ner mitt ok för att efter några mil slippa skrapandet......eehhh..låter inte kul...

Någon som har råd att ge i detta delikata ärende?

Bifogat

• pro_1546153_0_1111003145.gif
    pro_1546153_0_1111003145.gif
    20.8 KB · Visningar: 40
  • pro_1546154_0_1111003254.jpg
    pro_1546154_0_1111003254.jpg
    7.7 KB · Visningar: 121
Hmmm det kan vara så att du hade 310mm originalskivan och då passar inte den nya inte utan distanser.
(gissar att du menar djup och inte smal)

Last edited:
De där stålbussningarna bör du vara rädd om, de håller fast skivan... :)

Som Rasorblade säger har du en mindre skiva original och den nya skivan passar inte rakt av i oket - hur det funkar med distanser och sånt vet jag inte men det borde inte vara några större problem.

Men oket ska INTE ta i bussningarna i skivan, då funkar det inte.

hade du en 640 av 05 eller 06 års modell då skulle skiva passa direkt! Som sagt 320 mm sitter på då!! Hoppas du får ditt den då den är så djävla snygg!

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN