Hjälp med bromsmekfråga

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
På min gamla CB750-78 är skivorna inte flytande utan helt fasta. Däremot är det en fjäder som tillåter oket att röra sig lite i sidled.

Vad händer om man monterar helt fasta ok. Hittade denna bilden och där verkar oken vara fasta. Modernare snitt med :-)

Min tanke är att försöka köra med orginal bromsskivor och andra ok från en nyare hoj.

Ni som kan detta bättre än mig ge mig tips, ris, ros och lite ideer.

Bifogat

• bromsen.jpg
    bromsen.jpg
    45.6 KB · Visningar: 52
Det fungerar bra, då du har en kolv (eller fler) på varje sida av skivan.
Kolvarna är konstruerade så att dom kryper tillbaka av sig själv när man släpper bromstrycket. Så det sköter sig själv.

Flytande skivor har man när man bromsar mycket och det blir mycket värme. Typ bankörning. Detta är för att skivorna inte ska bli skeva eller missformade, så kan du röra sig på sin flytande "Lagring".

Mats

Nästa fundering är ju om det går att svarva ner tjockleken på ett par skivor från 78a. Nyare ok är ju gjorda för smalare skivor än mina som är ca 7mm tjocka.

Hade tänkt försöka få fram de guldeloxerade oken som satt på någon 90tals CBR.

Skivorna riskerar att slå sig eller spricka om dom blir för tunna. Fasta skivor är känsligare än flytande så det är nog därför dina är så pass tjocka.

Ingen lär väl rekommendera att svarva ner skivorna under rekomenderad slitagesgräns även om jag körde runt på en -80 CB650 med skivor som var 1,5mm tunnare än gränsen utan problem, kolla efter ett par andra skivor istället.

Någon som vet hur tjocka skivorna är på en 90tals CBR?

Edit: ev någon som vet några nyare skivor som passar i hålen på en CB750four 78 fälg?

Last edited:
Det går ju att göra en distans mellan Ok halvorna. Kom ihåg oringstätningen som det då behöver vara 2 st av.
Troligtvis längre skruvar också.

Mats

Hum, det tänkte jag inte på då kan man ju dessutom kanske göra egna fästöron så att man kan fästa dit det på ett riktigt bra sätt.

Edit korkad...så tjock lär inte distansen bli.

Det går ju att göra en distans mellan Ok halvorna. Kom ihåg oringstätningen som det då behöver vara 2 st av.
Troligtvis längre skruvar också.

Mats

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back