Hjälp med blinkers

Jonte_s

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2017
Ort
Visby
Hoj
Gsxr 600 -04 och Ktm 690
Hej... Tråkigt nog så gick min blinkers bak av idag eller ja sladden gick av... och hyfsat svårt o löda om men jag har ändå tänkt byta mina blinkers till dessa

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/LED-Blinkers-2-st-2000036507/

Då är min fråga vilket motstånd måste jag ha? Just nu sitter de ju blinkers med glödlampa i hojen. Någon som har en länk? Vi snackar om en Suzuki gsxr 600 2004

/Med vänlig hälsning, Jonte
 
Är det hyfsat svårt att löda för kabelbrottet sitter på ett svåråtkomligt ställe.
Dra ny sladd mellan 2 ställen där det är lätt att löda in den nya sladden.
Annars har jag full förståelse för att du vill byta till LED.
Det finns enligt min erfarenhet ingen lampa på hojen som går sönder oftare än vanliga blinkerslampor ! :huvet
 
Kopplar man den på minus eller plus? :P
Minus OCH plus, parallellkoppla med blinkers :tummenupp



...... Annars har jag full förståelse för att du vill byta till LED.
Det finns enligt min erfarenhet ingen lampa på hojen som går sönder oftare än vanliga blinkerslampor ! :huvet

Har kanske haft tur men har aldrig bytt en blinklampa på rettan trots nästan 13kmil och jo, jag är blinknörd, använder blinkers rikligt (folk som inte signalerar var de är på väg är ett otyg i trafiken) :D
 
Last edited:
Minus OCH plus, parallellkoppla med blinkers :tummenupp





Har kanske haft tur men har aldrig bytt en blinklampa på rettan trots nästan 13kmil och jo, jag är blinknörd, använder blinkers rikligt (folk som inte signalerar var de är på väg är ett otyg i trafiken) :D

Kanske skulle skrivit tydligare:
Det finns enligt min erfarenhet ingen lampa på hojen som går sönder oftare än vanliga blinkerslampor från Biltema !

För på Busan har ingen blinkerslampa gått sönder under de nästan 1000mil jag haft den.
Utan det är en erfarenhet från Sprint RS som jag kört 3000mil med.

folk som inte signalerar var de är på väg är ett otyg i trafiken

Och jag som tror de har fel på blinkerslamporna !
Men jag har kanske fel ?
Vad vet jag ? :va
 
Last edited:
Kopplar man den på minus eller plus? :P

Motståndet Kopplas mellan PLUS blinkerssladd och MINUS blinkersladd.
Precis som blinkerslampor kopplas mellan PLUS och MINUS blinkersladdarna.
Motståndet ska dra den ström som den gamla blinkerslampan drog.
Så blinkersreläet inte märker någon skillnad i ström.
Utan blinkersreläet blinkar i normaltakt 90blink +/- 30 blink/minut dvs från 60 till 120 blink/minut
Och den gamla blinkerslampan var ju kopplad mellan PLUS och MINUS.
LED-blinkers kopplas också mellan PLUS och MINUS men de drar så lite ström jämfört med en Blinkerslampa
så strömmen till LED-blinkers kan man i praktiken bortse från.
 
Last edited:
Kopplat enligt elshchemat men inget blinkar... blinkar på displayen dock men ingen blinkers och säkringarna är hela
 
Kopplat enligt elshchemat men inget blinkar... blinkar på displayen dock men ingen blinkers och säkringarna är hela
Har du biltemas led blinkers både fram och bak?
Eftersom indikeringslampan blinkar måste motstånden fungera (förutsatt att du har original/lastberoende blinkrelä).

Låter som att polariteten på blinkers är felvänd.
Hur många watt har original blinklamporna?
 
En bild på felkopplingen skulle underlätta för att alla 4:a skulle vara trasiga tror inte jag
 
Testa och koppla in den blinkers bakblinklampa som fungerade (inget kabelbrott) då skall den blinka.
Gör den inte det, blinkar inte så skulle det för mig kännas som dags för en multimeter.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
Mäta spänningen mellan BATTERIETS MINUS pol och de två kablarna till någon blinkerslampa.
1) Mellan "minussladden till en blinkers" och BATTERIETS MINUSpol ska spänningen vara 0 Volt när det blinkar på instrumentbrädan. Är spänningen INTE 0 Volt så har du kabelbrott i minussladden från blinkers.
2) Mellan "plussladden till en blinkers" och BATTERIETS MINUSpol ska spänningen hoppa mellan 0 och 12 Volt när det blinkar på instrumentbrädan.
Är 1) 0 Volt och 2) hoppar mellan 0 och 12 Volt så är det LED-blinkers som är "felkopplade" skifta anslutningssladdarna.

Du kan kontrollera om LEDen fungerar genom att koppla plussladden på LEDen till PLUS på batteriet och minussladden på LEDen till MINUS på batteriet.
Då ska LEDen lysa
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top