Hjälp med bild!

Emmi skrev:
Jo, det går visst... YamahaJojje gjorde ju en, inte riktigt som jag menade men tack ändå...

Nej det gör det inte, nej det gjorde han inte. Bara för att du gör en luddig markering innebär inte det att giffen får olika grader av transparens. En gif kan bara ha en transparent färg.

Bifogat

• transa.jpg
    transa.jpg
    49.7 KB · Visningar: 92
Last edited:
eisbaer skrev:
Nej det gör det inte, nej det gjorde han inte. Bara för att du gör en luddig markering innebär inte det att giffen får olika grader av transparens. En gif kan bara ha en transparent färg.

Rätt, men fel. En gif-fil kan har flera transparenta färger, men i detta fallet, med en gradient, så är det nästintill oändligt många nyanser som måste göras transparenta. Det GÅR, men det är jobbigt.

Bifogat

• trans.jpg
    trans.jpg
    47.5 KB · Visningar: 76
Last edited:
McB skrev:
Rätt, men fel. En gif-fil kan har flera transparenta färger, men i detta fallet, med en gradient, så är det nästintill oändligt många nyanser som måste göras transparenta. Det GÅR, men det är jobbigt.

Blir en bild semitransparent för att du låter fler nyanser vara transparenta? =)
Det finns bara två grader av transparens en gif kan ha och det är full eller ingen. Dessutom så finns det bara maximalt 256 färger i en gif vilket knappast är "nästintill oändligt" va...

Det borde komma nått nytt bättre bildformat...

Sparar bilder som Jpeg, då tar dom inte så mkt platts men blir ändå av bra kvalitet, sen skulle det gå att animera dom, som det går med GIF, sen skulle man kunna använda sig av halvtransparenta pixlar...

Det hade varit det perfekta bildformatet :)

eisbaer skrev:
Blir en bild semitransparent för att du låter fler nyanser vara transparenta? =)
Det finns bara två grader av transparens en gif kan ha och det är full eller ingen. Dessutom så finns det bara maximalt 256 färger i en gif vilket knappast är "nästintill oändligt" va...

Aha, det var SÅ du menade. Ok, missförstånd från min sida. :huvet

Nåväl, den enklaste lösningen på ditt problem, Emmi, är att helt enkelt ta reda på vilken bakgrund bilden ska ha, och skippa det transparenta helt och hållet. Blir både snyggare och enklare.

McB skrev:
Aha, det var SÅ du menade. Ok, missförstånd från min sida. :huvet

Nåväl, den enklaste lösningen på ditt problem, Emmi, är att helt enkelt ta reda på vilken bakgrund bilden ska ha, och skippa det transparenta helt och hållet. Blir både snyggare och enklare.

Ja fast du hade ju rätt i ditt påstående oxå så..

I vilket fall så finns det inte semitransparenta gifs vilket frågan gällde =)

eisbaer skrev:
Ja fast du hade ju rätt i ditt påstående oxå så..

I vilket fall så finns det inte semitransparenta gifs vilket frågan gällde =)

Eisbaer du är ju en messersmith det visste jag inte.

sharpedge skrev:
vafan heter ludd på engelska?? jag håller på lite smått men hittar inte filterhelvetet som passar :D
fuzz, skulle kunna vara en synonym...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back