hjälp med bestyckning på 426

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
tjenare!
har en yamaha wr 426 -02 som jag har köpt ganska nyss och den jävlas lite med mig.

sätter jag i ett nytt tändstift går den perfekt i ca 1 timme, sen börjar den misstända på gaspåslag men går fint på tomgång. då byter jag stift igen eftersom det är kolsvart.

nu till det som jag tycker är riktigt konstigt.
svart stift tyder ju på fet blandning men mustycket som sitter i är 162 (en storlek mindre än original).

borde det inte vara ett större munstycke när man har helsystem och luftburk med borttaget lock?

men det känns ju fel att sätta i större munstycke när stiftet e svart...

nån som har förslag?
/mvh erik

kan det bli såhär om ventilerna står fel? har inte kollat dom än?

Om det är som du säger kan man kanske misstänka igensatt luftfilter.

Om det är som du säger kan man kanske misstänka igensatt luftfilter.

jo, det misstänkte jag åxå men luftfiltret ser fint ut, inoljat och i ordning.
kanske man borde köpa ett K&N? kan det göra skillnad?
/mvh erik

Om det inte är för fet blandning så kanske det är olja som sotar igen stiftet. Läckande ventiltätningar eller dåliga kolvringar?

Byt kolv , det skadar inte på en 426:a , speciellt den motorfamiljen kolla sprängskiss så fattar du :D

nytt luftfilter, nytt stift, 175 munstycke istället för 162.... ett par fullgasrepor ger vit elektrod å svart runtom...

Förmodligen inte huvudmunstycket som spökar, skulle snarare tro att det är lågfarten. Orginal i den har jag för mig att det sitter ett 45, men ofta byter folk till 48 för att få en lugnare/stabilare tomgång.
Kolla om det sitter en trottelsensor på den, brukar sitta på förgasarens vänstra sida.
Om man kopplar bort den får cdiboxen damp och det kan bli konstiga fenomen av detta som liknar dina.

Börja med att stoppa i ett 45 lågfartsmunstycke, ett 168 huvudmunstycke, nålen i tredje hacket uppifrån samt blandskruven ute 1,5 varv.

Sen testar du att fullgasrepa och fimpar motorn på högvarv, kollar stiftet vid vägkanten. Ser det bra ut gör du likadant på mellanvarv och sen på tomgång.

Då får du en bra hum om vilket register som spökar och kan arbeta utifrån det.
Nu när det är kallare ute kan det vara nödvändigt att justera blandskruven ytterligare ½ till 1 varv ut.

He he jag vet, men skall du få bukt med problemet så e det bara att skruva, eller köra den i bänk.....men det blir ju skruva då med så....

He he jag vet, men skall du få bukt med problemet så e det bara att skruva, eller köra den i bänk.....men det blir ju skruva då med så....

testat lite idag igen (ja jag vet att jag kör alldeles för lite nu men så är det när man e småbarnsförälder)
samma problem...
varvar man på friläge svarar den perfekt, inte minsta tvekande, vid belastning sticker den som fan direkt man vrider på rullen men sen misständer det å jävlas så man kan säga att mittenregistret e sämst. har testat me olika huvudmunstycken och rattat på luftskruven... ingen förbättring... sätter man i ett färskt stift går den som en dröm i 20min.

det enda jag inte har pillat på e lågfarten å nålen, kan dom ha så stor inverkan?
/mvh erik

Förmodligen inte huvudmunstycket som spökar, skulle snarare tro att det är lågfarten. Orginal i den har jag för mig att det sitter ett 45, men ofta byter folk till 48 för att få en lugnare/stabilare tomgång.
Kolla om det sitter en trottelsensor på den, brukar sitta på förgasarens vänstra sida.
Om man kopplar bort den får cdiboxen damp och det kan bli konstiga fenomen av detta som liknar dina.

Börja med att stoppa i ett 45 lågfartsmunstycke, ett 168 huvudmunstycke, nålen i tredje hacket uppifrån samt blandskruven ute 1,5 varv.

Sen testar du att fullgasrepa och fimpar motorn på högvarv, kollar stiftet vid vägkanten. Ser det bra ut gör du likadant på mellanvarv och sen på tomgång.

Då får du en bra hum om vilket register som spökar och kan arbeta utifrån det.
Nu när det är kallare ute kan det vara nödvändigt att justera blandskruven ytterligare ½ till 1 varv ut.

ska se om ja kan testa dina tips imorrn, tackar!

Last edited:
ojoj va man kan klura på detta.

idag har jag mätt motstånd på diverse komponenter. bland annat cdi-boxen men den verkade stämma. fick tipset om att det kunde va cdi-boxen i och med att hojen endast misständer vid belastning, tomgång å torrgasning går den perfekt.

stämmer det att det är en tändkurva när man har friläget i och en annan kurva när man har växel i och kör?

i så fall skulle det ju kunna stämma att det är cdi-boxen....

(har även mätt motståndet på tändspolen och det stämmer inte riktigt men killen jag pratade med trodde mer på cdi-boxen iaf)

några fler ideer?
/mvh erik

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back