Hjälp med beställning av elprylar.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Någon som kan leta upp säkringshållare, tröga glassäkringar 10A, en strömbrytare som pallar 230V AC och 10A.

Kan detta funka?

Säkringshållare 1-pol:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2013577.htm?_33_152_07
Står ju såhär, 250 V 6,3 A Då pallar den väl inte en säkring på 10A, vilken borde jag köpa hittar ingen bra :(

Säkringar 10pack:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2013510.htm?_33_106_61

Strömbrytare 2st 1-pol:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2006445.htm?_35_038_02
Pallar den 230V och 10A?

Sen vad är bäst att köra med, strömbrytare eller relä? Vad ger de för skillnad? :S

Last edited:
Brytaren klarar 10A (4A motorlast) och 250V. Reläer har du när du måste bryta högre laster, och kontaktorer när reläet inte räcker till. En vanlig strömbrytare som du har hemma klarar normalt 16A. VAd är det du ska göra egentligen? Inget du inte får göra som lekman va? :tungan

OLJEKYLD GSXR skrev:
2044543 Brytaren klarar 10A (4A motorlast) och 250V. Reläer har du när du måste bryta högre laster, och kontaktorer när reläet inte räcker till. En vanlig strömbrytare som du har hemma klarar normalt 16A. VAd är det du ska göra egentligen? Inget du inte får göra som lekman va? :tungan

Ska bygga en projektor tänkte fixa lite elektronik i den så det blir ett ordentligt bygge. Men om jag ska ha relä i en sådan ledning som går med 230V från vägguttaget ska den tåla 230V och 10A då?

Alltså vad händer med kretsen om något kortsluts? Skickas det ut massa spänning då och säkringen pajjar eller vad är den till. Om det kommer in för lite ström typ 200V Så slår relät ifrån eller? Borde ja använda relä? Det ska skydda lcdskärm och lampans nätdel.

Pr0bz skrev:
2044986 Ska bygga en projektor tänkte fixa lite elektronik i den så det blir ett ordentligt bygge. Men om jag ska ha relä i en sådan ledning som går med 230V från vägguttaget ska den tåla 230V och 10A då?

Alltså vad händer med kretsen om något kortsluts? Skickas det ut massa spänning då och säkringen pajjar eller vad är den till. Om det kommer in för lite ström typ 200V Så slår relät ifrån eller? Borde ja använda relä? Det ska skydda lcdskärm och lampans nätdel.
Är det verkligen lämpligt att mixtra saker som ansluts till väggutaget när man inte har mer kunskap än så....? Vill inte va någon moralkärring, tänker inte förbjuda dig, men det är rätt bra att man har koll på vad man gör när man mixtrar med 230vac....

Säkringen skyddar mot kortslutning ja, om det blir kortslutning så blir det väldigt hög ström, då blir tråden i säkringen för varm så den smälter av och strömmen bryts. Säkringen bryr sig inte om spänningen, utan tar bara hänsyn till strömmen och skyddar mot att den blir för hög, som den blir vid tex kortslutning.

Ström mäts inte i volt, det är spänning du tänker på, om du driver relät med spänningen i vägguttaget så är det ingen fara, ett relä avsett för 230vac funkar säkert fint på 200vac, men så låg spänning får du aldrig i ett vägguttag...

Rätta mig om jag har fel på nån punkt, för jag garanterar inte att jag harrätt på allt. Jag tar inget ansvar för vad du gör och tycker somsagt du ska tänka igenom om du verkligen är lämplig att mixtra med sånt.

Last edited:
NSR_Martin skrev:
2045336 Är det verkligen lämpligt att mixtra saker som ansluts till väggutaget när man inte har mer kunskap än så....? Vill inte va någon moralkärring, tänker inte förbjuda dig, men det är rätt bra att man har koll på vad man gör när man mixtrar med 230vac....

Rätta mig om jag har fel på nån punkt, för jag garanterar inte att jag harrätt på allt. Jag tar inget ansvar för vad du gör och tycker somsagt du ska tänka igenom om du verkligen är lämplig att mixtra med sånt.

Okej jag har Elektronik grundkurs A och fy B, det borde jag klara mig på, vem ska annars göra jobbet? Orka hyra in en elektriker. Men jag ska låta en ellärare på skolan se över det. Men jag har elschema osv.

Men vad är relä bra till då ? Eller ska ja skita i de och ta in strömbrytare. Relät verkar inte göra någon nytta :S

Eeh, vad är det för monsterprojektor du håller på och snickrar på? Ska du bygga en egen Batman-lampa eller?

Pr0bz skrev:
2045372 Okej jag har Elektronik grundkurs A och fy B, det borde jag klara mig på, vem ska annars göra jobbet? Orka hyra in en elektriker. Men jag ska låta en ellärare på skolan se över det. Men jag har elschema osv.

Men vad är relä bra till då ? Eller ska ja skita i de och ta in strömbrytare. Relät verkar inte göra någon nytta :S
Jag har inte riktigt fattat vad det är du ska göra ännu...?

NSR_Martin skrev:
2046202 Jag har inte riktigt fattat vad det är du ska göra ännu...?

Pratat med elläraren idag :D behöver inge relä..

Men nu är de såhär ska räkna ut hur fet säkring jag har då tänkte jag såhär.

Lampan är på 400w
Skärmen under 100w (Eller hur många w drar en skärm?)
Fläkten under 100w (Hur många w drar en vanlig fläkt 230V?)

I=U/P
I=600/230=2.6

Då borde jag väl klara mig med 5A motstånd?

Pr0bz skrev:
2046981 Pratat med elläraren idag :D behöver inge relä..

Men nu är de såhär ska räkna ut hur fet säkring jag har då tänkte jag såhär.

Lampan är på 400w
Skärmen under 100w (Eller hur många w drar en skärm?)
Fläkten under 100w (Hur många w drar en vanlig fläkt 230V?)

I=U/P
I=600/230=2.6

Då borde jag väl klara mig med 5A motstånd?

Om du pratat med elläraren och litar blint på honom varför frågar du inte honom hur du skall göra??

Om du vill ha några bra svar här så får du nog precisera vad det är du skall bygga och vilken funktion du skall ha.

//crall

crall_b skrev:
2047655 Om du pratat med elläraren och litar blint på honom varför frågar du inte honom hur du skall göra??

Om du vill ha några bra svar här så får du nog precisera vad det är du skall bygga och vilken funktion du skall ha.

//crall

Alltså elläraren visste inte hur många W som gick åt för han kan inte mkt om det jag ska bygga...

Jag ska parallelkoppla en nätdel till lampan (400w), och 2st 230V DC fläktar (Vet ej W på dem) och en bildskärm, 15" tft (Vet ej W på den).

Då tänkte jag att 600W borde vara okej och fick fram till att kretsen skulle ligga på runt 2.6A, det borde ju funka med ett 5A säkring, eller vad tycker ni?

Håller med NSR Martin, behöver du ställa de frågor du ställer har du inte kompetensen...
Ta hem någon som får hjälpa dig istället.
Det är inte bara frågan om att grejerna kan gå sönder, brinner huset/lägenheten ner får ni inte ut ett skit !

Du skriver helt fel mest hela tiden, du räknade visserligen ut att strömen är 2,6 A vilket är rätt, men det känns mest som tur att du räknade rätt.

Be att nån kunnig kompis hjälper dig istället, det kommer nog inte sluta bra annarrs, känns det som.

Probz du ger mig jobb i framtiden de tackar jag för. destumer sånna som du försöker göra destumer jobb får elektriker brandkårr och ambulans personal.

Med ett relä kan du med en sträm på 0,4 A styra en ström på 30 A fattar du? Kontaktor är ett störe relä.

5 A motstånd? :rofl Motstånd (antar att du mennar resistor) anges i Ohm.

Last edited:
prulle skrev:
2049887 Probz du ger mig jobb i framtiden de tackar jag för. destumer sånna som du försöker göra destumer jobb får elektriker brandkårr och ambulans personal.

Med ett relä kan du med en sträm på 0,4 A styra en ström på 30 A fattar du? Kontaktor är ett störe relä.

5 A motstånd? :rofl Motstånd (antar att du mennar resistor) anges i Ohm.

Ursäkta att jag skrev fel för helvete.... Jag kan säkert mer än er....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg