Hjälp med bakdämpare

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Suzuki DR650 -90
Jag håller på med ett mcbygge av en offroadare som ska bli caféinspirerad gatuhoj. Just nu är den dock steloppererad bak i väntan på fjädring. Jag har gjort en enkel skiss i paint av den dämpare jag behöver. Dämparen får inte ha en påmonterad gasbehållare då den kommer ta i luftburken. Annars ska den ha hålfäste upptill samt gaffelfäste nertill. Vilka dämpare kan tänkas passa och issåfall till vilken hoj? Tacksam för tips!

Last edited:
K.Svensson skrev:
2689664 Vad är det för håldiameter på fästena ?
m12 tror jag de ska sitta där.
får dra iväg lite bilder nu el händer inget :)

ozeo skrev:
2689964 m12 tror jag de ska sitta där.
får dra iväg lite bilder nu el händer inget :)

Hehe... jodå, den händer saker i garaget:smasha men jag saknar
insperation så det blir säkert mer bygga av efter mc-mässan:D

Det stämmer att det är M12. Jag är mest ute efter en bra beg. dämpare med ovanstående spec, eller en dämpare som kanske kan göras om lite för att passa?!?

kom igen, fler förslag!!

Ingen som vet någon dämpare som kan tänkas passa??

Det ska vara 10mm hål, inte 12..

Hur är hagon? gör de bra dämpare???

Last edited:
Kvaliten på Hagon har jag ingen aning om men jag var nog lite oklar. Kolla i lelles tabellerna efter modell som måtten passar på och sedan vilken hoj den sitter på. Sen är det bara att leta på skrotar efter en sån dämpare. Skrotar finns som sticky högst upp i forumet.

Anders R skrev:
2693448 Kvaliten på Hagon har jag ingen aning om men jag var nog lite oklar. Kolla i lelles tabellerna efter modell som måtten passar på och sedan vilken hoj den sitter på. Sen är det bara att leta på skrotar efter en sån dämpare. Skrotar finns som sticky högst upp i forumet.

Kruxet är att min dämpare inte matchar någon i hagons tabell.. Ringde dit o hörde mig för men de kunde inte hjälpa mig :huvet

Bara jag fick veta om min ritade dämpare passar någon hoj så är det ju enkelt att leta på skrotar osv..

Hej du.
Har du inga stag från länkaget eller från svingen som du kan korta, alternativt förlänga istället.?
Räcker ju inte bara med en stötdämpare som har rätt längd,,
Fjäder-tjocklek/längd/varv och dämpnings(retur och kompression)karäkteristik skall ju också stämma,,annars får du kanske bara en "känguru" som studsar överallt,,och det var väl inte det du var ute efter,,eller?;-)
Hälsar Frostie

turbobiker44 skrev:
2694834 Hej du.
Har du inga stag från länkaget eller från svingen som du kan korta, alternativt förlänga istället.?
Räcker ju inte bara med en stötdämpare som har rätt längd,,
Fjäder-tjocklek/längd/varv och dämpnings(retur och kompression)karäkteristik skall ju också stämma,,annars får du kanske bara en "känguru" som studsar överallt,,och det var väl inte det du var ute efter,,eller?;-)
Hälsar Frostie

Hej!
Nja, jag tror inte jag ger mig på å börjar kapa i stagen, det är nog bra mycket enklare att hitta en dämpare som passar eller kanske modifiera en dämpare:va
Vissa Öhlins görs ju med gängning nertill så om jag hittar en sådan som är lite kortare går det säkert att tillverka ett bra gaffelfäste nertill i lagom längd att gänga på dämparen. Sen finns det ju självklart olika dämpartyper till olika hojar, men jag är ute efter en sportdämpare och inget "offroadgung", gärna med lite inställningsmöjligheter. Det borde gå att få till tycker jag...:)

Det måste finnas ett antal olika dämpare till era hojar som kan tänkas mäta ca 350mm och som ev. kan modifieras om för att passa min racer!! Någon som har en stötdämpare liggandes som kan tänkas passa mig och vill bli av med den så är det bara å höra av sig..

Hej igen, du.
Mätte precis på min Suzuki GSXR 750 SRAD -96:a,,den dämparen är ca 350 mm c-c avstånd,,,men som jag skrev förr,,att få en sån dämpare att funka ihop med ditt länkage/mc-vikt, etc,,det vete fan. ;-)
Men men, då har du fått ett mått iaf, så lycka till.
Hälsar Frostie.

Hej igen, du.
Mätte precis på min Suzuki GSXR 750 SRAD -96:a,,den dämparen är ca 350 mm c-c avstånd,,,men som jag skrev förr,,att få en sån dämpare att funka ihop med ditt länkage/mc-vikt, etc,,det vete fan. ;-)
Men men, då har du fått ett mått iaf, så lycka till.
Hälsar Frostie.

Tack för ditt svar Frostie.. Det blir till att trixa lite framöver. Måste nog ha ett mer exakt mått på den dämpare jag ska använda då bara några milimeter gör stor skillnad på höjden på baken..

Lite dåligt med svar annars tycker jag..:gnissla Önskar det fanns en tabell över alla dämpare där man kunde läsa av längd o typ av fästen osv..:rolleyes: :D lite önsketänkane..

Hej igen.
Har du kollat i Roffes Motor kataloger,,förr hade han iaf en jäkla massa mått på det mesta i hans kataloger b.la. på stötdämpare, gaffelfjädrer, gaffel-innerben,,etc etc,,finns visst 10 stk kataloger, eller så.
Går att ladda hem i PDF-format, kan även beställas på papper.
Hälsar Frostie.

Hej igen.
Har du kollat i Roffes Motor kataloger,,förr hade han iaf en jäkla massa mått på det mesta i hans kataloger b.la. på stötdämpare, gaffelfjädrer, gaffel-innerben,,etc etc,,finns visst 10 stk kataloger, eller så.
Går att ladda hem i PDF-format, kan även beställas på papper.
Hälsar Frostie.

Har kikat på roffes tidigare o hittade väldigt få dämpare med gaffelfäste. Verkar finnas mest till custom och touringhojar och inte sporthojar..
Men det stämmer att det finns bra tabeller med mått osv.. Hittade inte min dämpare bara.. Går lite segt nu.. Funderar om man måste modifiera en beg. dämpare, montera på ett eget gaffelfäste och därmed själv bestämma cc-längden..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman