Hjälp med att välja rätt banhoj

Fördelen med en 1000, om man inte är 15 år och planerar att bli svensk mästare, är att det blir mindre växlande och att motorn är mer förlåtande.

Första gången jag körde 600 på bana trodde jag den var trasig. Det hände inte ett skit när man vred på gasen och det tog en "evighet" innan den nådde ett varvtal som innebar lite effekt. Nej, 600:a är för tjejer, fegisar och de som kan köra ;)

Eller så lär man sig växla och kör om de coola literhojarna i varje sväng?
 
Eller så lär man sig växla och kör om de coola literhojarna i varje sväng?
Ja, det är ju inte varvtiden som räknas. Den som kör fortast i kurvorna vinner... :rolleyes:

Som jag skrev innan beror valet av storlek lite på vad man har för målsättning och vad man själv tycker är kul. Det krävs lite mer muskler för att bryta runt en 1000 men det tar man igen med råge rakt fram och i slutänden tar sig en 1000-kubikare runt fortare.

TS verkar vilja ha en 1000 så varför försöka pracka på honom en 600:a?
Snart föreslår väl någon en 250 tvåtakt eller är den tiden äntligen förbi?
 
Det sitter ju väldigt mycket fina saker på R1:an och R1 04-06 är en robust och bra konstruktion utan direkta problem. Så för att lära sig köra snabbare så kan det väl vara ett bra objekt. Att de dessutom går väldigt bra i motorn och väger lite gör ju inte saken sämre. Men den känns nog större än Sukkan. Så det beror ju lite på hur stor du själv är. Båda verkar bra, men personligen hade jag valt den svarta R1 -06.

Kanske inte helt otippat iom att jag har en egen ;)
 
s&s3m har alldeles rätt i det han skriver. Det jag vill ha är en 1000cc. Det beror att jag älskar grymt acceleration och jag tror att man kan lära sig en del även med en liters hoj. Sen kör jag enbart för att jag tycker det är kul och tänker inte satsa mer än rookie 1000. Anser att jag har utvecklas en del redan med min gamla polkan.

Men till topic så har jag ruskigt svårt o bestämma mig för vilken jag vill ha. Båda verkar bra och väl omhändertagna utav sina ägare. 1 till fördel till suzukin är att den inte har gått så mycket på bana som r1an. Utan var mest varit en utställningshoj enligt säljaren. Finns det några fler som har erfarenhet utav båda dessa hojar.

r1 06 och gsxr1000 k7 som skulle kunna dela med sig vad de tycker om dem?
 
Ja, det är ju inte varvtiden som räknas. Den som kör fortast i kurvorna vinner... :rolleyes:

Som jag skrev innan beror valet av storlek lite på vad man har för målsättning och vad man själv tycker är kul. Det krävs lite mer muskler för att bryta runt en 1000 men det tar man igen med råge rakt fram och i slutänden tar sig en 1000-kubikare runt fortare.

TS verkar vilja ha en 1000 så varför försöka pracka på honom en 600:a?
Snart föreslår väl någon en 250 tvåtakt eller är den tiden äntligen förbi?

Har sett 600;or som seglat förbi 1000 killar:yoparty.
Och det är ändå duktiga förare.
 
No shit :rolleyes:

Jag har blivit omkörd och ifrånåkt av en 125:a på Sviestad :D

Sviestad är ju relativt liten och knixig, så det är inte så konstigt....


Jag skulle satsa på K7an. 5 uppsättningar däck och 2 uppsättningar magnesium fälgar???
 
Sviestad är ju relativt liten och knixig, så det är inte så konstigt....


Jag skulle satsa på K7an. 5 uppsättningar däck och 2 uppsättningar magnesium fälgar???

Det gäller inte mig :( Har inte mer än 45 o lägga. Kanske ska försöka skjuta till en liten peng o :Bugar mig till en uppsättning. Men om du bara jämför hojarna skulle du även då välja k7an och gärna motivera ditt svar.
 
Det är nog mest en smaksak, båda ser ut som bra köp på papperet. :tummenupp
 
Att jag tog upp det här med vad gör du vid regn 1234 berodde på att det kan bli dyrt att inte ha regndäck. Du anmäler dig till bankörning, betalar, åker dit, och åker hem för det började regna. Utan att ha kört alls. Men betalat anmälningsavgift och resor. Min avsikt med 1234 var att påminna om fördelen med Suzukin med extra fälgar. Du är helt inriktad på en 1000-kubikare. Har du rådköra bana med en 1000-kubikare? Eller ska man se det som så att ju mer det regnar 2012 dessto billigare blir det.
(Själv funderade jag på en begagnad S1000RR i slutet av 2010. Trafiksäkerhetskäl: ABS och Traction Control, skulle motivera. Men valde Triumphen för 35k Kr. De "sparade" pengarna till däck och bankörning...)

Det är en sak jag funderat på med Suzukin: Extrafälgar 17" och 16,5"
Varför 16,5" Vad kostar däck till 16,5". För brukar det inte vara 17" fram och bak?????
 
Last edited:
s&s3m har alldeles rätt i det han skriver. Det jag vill ha är en 1000cc. Det beror att jag älskar grymt acceleration och jag tror att man kan lära sig en del även med en liters hoj.

vill du ha grym acceleration ska du köpa zx10r
o så har du 5000 kr över till fälgar, däck följar ju med :tummenupp
jag kan även slänga med ett regndäck bak

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=57473
 
Last edited:
vill du ha grym acceleration ska du köpa zx10r
o så har du 5000 kr över till fälgar, däck följar ju med :tummenupp
jag kan även slänga med ett regndäck bak

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=57473

Kan säga som så att jag allt blev fuktig mellan låren när jag såg din pärla men dock så var du lite för sent ute. Kom precis hem efter ha köpt en k7a :D Men annars så hade jag definitivt åk o kollat på den. Var faktiskt lite sugen på en kawa också men är hel nöjd över mitt val. Stod säker i 1h o kollade på den i garaget och funderade på om man inte skulle ta en liten tur. Men till slut så tog förståndet över som tur var och jag lyckades behärska mig :). Ska till anderstorp den 20/9 och den 7/10 och leka av mig.

Vill tacka alla som har gett mig råd och tips :)

Att jag tog upp det här med vad gör du vid regn 1234 berodde på att det kan bli dyrt att inte ha regndäck. Du anmäler dig till bankörning, betalar, åker dit, och åker hem för det började regna. Utan att ha kört alls. Men betalat anmälningsavgift och resor. Min avsikt med 1234 var att påminna om fördelen med Suzukin med extra fälgar. Du är helt inriktad på en 1000-kubikare. Har du rådköra bana med en 1000-kubikare? Eller ska man se det som så att ju mer det regnar 2012 dessto billigare blir det.
(Själv funderade jag på en begagnad S1000RR i slutet av 2010. Trafiksäkerhetskäl: ABS och Traction Control, skulle motivera. Men valde Triumphen för 35k Kr. De "sparade" pengarna till däck och bankörning...)

Det är en sak jag funderat på med Suzukin: Extrafälgar 17" och 16,5"
Varför 16,5" Vad kostar däck till 16,5". För brukar det inte vara 17" fram och bak?????

Jag förstod vad du menade :) Men som jag resonerade så var det bättre och billigare att låta bli att köra om man inte har rätt däck. Oftast så blir det dyrare att kladda än att stå över ett träningspass. Jag har kört på bana vid ett tillfälle när det var blöt och satan vad man fick vara försiktig på gasen när man skulle ut ur kurvorna. Dessvärre så ligger inte s1000rr i den prisklassen som jag hade men annars så hade det varit ett givet val :) Finns en till salu för 140 000 om du är fortfarande sugen på en. Det som är bra med gixxern är att den har 3 olika mappar. På den "snällaste" mappen så ska den gå som en 600cc och den kanske inte är fel om det är blöt på banan.
Tyvärr så fick jag inte med extra fälgarna i priset men han var riktigt schysst och skickade med en uppsättning regndäck så allt jag behöver nu är ett par fälgar :) Funderar på o köpa några begagnade.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top