hjälp med att välja luftfuktare och värmeelement

ruffrida

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
husaberg
Hej,

Bor i en liten 2:a på 43 kvm.
mitt problem är:

1. efter jag har dammsugit så samlas det damm i hörnen redan dagen efter. är inte lite damm utan stora dammtussar.

2. det är dålig fuktighet i lghten, är torr i halsen när man vaknar.

3. är så jäkla kallt i hela lghten.

min fråga är:

kan ngn tipsa om bra och inte allt för dyr värmeelement, luftfuktare och luftrenare?

eller är det ngt annat jag behöver?

tpf.

Mvh

Det är väll problemet med lägenheter... Väldigt kallt. En vättig dammsugare och något element? Eller vad vet jag.

1) Säker på att du städar ordentligt? Stora dammtussar kommer normalt inte fram dagen efter man städat.

2) Skaffa en aromalampa, fyll skålen med vatten och droppa några droppar eterisk olja i så får du både fukt och doft i rummet.

3) Är det kallt i lägenheten trots att elementen är varma? Känn efter drag vid fönstret ovan.

En luftfuktare kommer inte att göra att dammet försvinner på något sätt. Det kan däremot hjälpa mot din torra hals. Din dammsugare kanske har dålig filtrering. har du ingen dammsugare medfräscht HEPA-filter så skickar den ut hälften av dammet igen. Dammsugare är meningslösa saker, våttorka istället.
Mot kylan, klaga hos din hyresvärd alternativt sätt in ett par oljekonvektorelement. Men räkna isåfall med en högre elräkning.

En luftfuktare kommer inte att göra att dammet försvinner på något sätt. Det kan däremot hjälpa mot din torra hals. Din dammsugare kanske har dålig filtrering. har du ingen dammsugare medfräscht HEPA-filter så skickar den ut hälften av dammet igen. Dammsugare är meningslösa saker, våttorka istället.
Mot kylan, klaga hos din hyresvärd alternativt sätt in ett par oljekonvektorelement. Men räkna isåfall med en högre elräkning.

Undrar just hur bra din dammsugare är. Kanske dags att byta den och skaffa en seriösare med bra hepa filter som sagt?

Jag har råd och röns lista över dammsugare om du är seriöst intresserad ;)

1500-2200 är väl vad man får vara beredd på om man skall få lite funktion.

Har du några blommor? Det gör underverk, det finns blommor som är extra bra för luftkvalitén.

Angående kylan i lägenheten, har du kontrollerat termostaterna på elementen? Börja med detta, plocka dessa och kolla om det gör skillnad. Beroende på termostat så kan man justera bakom denna, ta en bild och lägg upp här.
Om inte detta hjälper, ring hyresvärden för att kolla framledningstemperaturen och vad ni har för uppvärmning samt system på detta. Kan vara en enkel luftning av systemet eller bara höja framledningstempen eller dylikt.

Angående damm så se över din tilluft i lägenheten. Finns det några ventiler? Är dessa stängda? Då har du ett av problemen här.
Självdrag via köksfläkt? Kolla så att detta fungerar, kolla så att inte kallrasskyddet ligger fast pga flott eller dylikt. Gör rent filter mm.
Det kan vara så att du har ventiler under fönster i karmen, se till så att dessa är rengjorda.

Har du kollat något med hyresvärd/fastighetsskötaren?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg