Hjälp med att ta hem hojar från england sökes!

Hmm. Jag har läst denna tråd och tänkte ge följande reflektion med tanke på att jag själv sysslat med import från usa under ett par år.

Att hitta något man vill ha är en sak.. Det man hittar kan ligga stuprätt i pris och sen börjar man räkna på växelkurser etc och kommer fram till att "gud vad billig den är". Sen kommer problemen.

Man ska ha hem hojen, bilen, båten eller vad det nu är.

Då blir man snart varse om en sak....

Ingen jobbar gratis...

Man får räkna om allting. Man får börja räkna på vad det kostar beroende på hur man ska gå till väga och det är nu som man ska välja hur man ska lösa alla praktiska problem som dyker upp.

Man ska leta upp en shippingagent som tar sig an frakten av cykeln. Bara det är en djungel där man som icke insatt kan bli ordentligt blåst om man väljer fel.

Låt säga att hojen står 30 mil in i landet och ska fraktas därifrån till den shipping man ska använda sig av. Det kommer kosta minst en tusenlapp eller kanske fler.

När hojen väl är fraktad till hamn (eller var det nu kan vara) så ska den lastas och surras på ett sånt sätt så man vet att den inte skadas under transporten hem till sverige.

Jag har kortat ner historien en bit för att nu komma till avrundning av problemet.

En agent typ denna "Mark" som tar sig an alla problem för 7000kr tycker jag är ett bra pris.
Han har genom erfarenhet och kontakter löst alla småproblem som en icke insatt måste brottas med.

Det som man inte behöver brottas med gällande import från england är tull avgifter etc utan det är bara registeringsavgifterna och det får man se som en klar fördel...

Slutkläm på storyn:
Jag ser två stycken olika alternativ på hur man löser hojimport från england.
Alt 1:
Ta hjälp av en välrenomerad person, typ Mark och betala 7000kr för hjälpen.

Alt 2:
Åk över till england själv och ta hem den själv. Antingen om du kör hem den eller tar den på släpkärra. Se det som en minisemester och du kommer kanske undan någon tusenlapp billigare.

kan hjälpa dig

Jag och eslöv ska över och träffa vår teamchef o chefsmek, vi ska ta hämta lite lull lull till våra hojar. Kan kanske ta med dina hojar för en liten peng. Du får dock hämta upp dem i skåne isf.

Edit: Måste bara dubbelkolla med eslöv hur stor bil han räknar med att köra. Han får väl lämna damerna hemma så det finns plats över till utrustning :tungan

Last edited:
ja eller i samband med ursprungskontrollen. Anmälan om moms gör du till Skattekontoret i Ludvika. Sen kommer det ett inbetalningskort som du har en månad på dig att betala.

Det kan ju bli lite problem med mätaren som visar Mph. Är den analog är det väl inga problem men hur löser man dom digitala mätarna??

Det kan ju bli lite problem med mätaren som visar Mph. Är den analog är det väl inga problem men hur löser man dom digitala mätarna??

Vågar påstå att 99% av de hojmodeller som säljs i Europa har dubbla skalor, brukar handla på en knapptryckning på digitala mätare. På analoga har det funnits dubbla skalor sedan 90-talet.

Hej!

Undrar om det finns någon på forumet som sysslar eller skulle kunna tänka sig att hämta hem 2 hojar från England åt mig och min vän.

Har letat runt en hel del på forumet utan framgång.

Tack på förhand!

MVH Jacob

Kommer åka från England med en del dödutrymme efter midsommar. Kan sedan lämna skrotet efter E4 från Helsingborg upp mot Stockholm och vidare till Umeå....

Hur funkar det med regskyltarna när man köper i England?
Jag har importerat en bil från tyskland så jag har lite koll hur det funkar där, men hur är det England?
Har dom exportskyltar eller hur funkar det om man vill köra en hoj hem därifrån?

Sökte på blocket efter killen som importerar från England. Någon som har sett annonsen?

Sökte på blocket efter killen som importerar från England. Någon som har sett annonsen?
Det länkades till hans hemsida tidigare i tråden: http://www.markjenningsab.se/

Edit: sen...

För övrigt så är det nog ganska bra läge att ta hem hoj från den sidan nordsjön nu med tanke på kursen på pundet. :tummenupp

Kollade runt lite på autotrader.co.uk & visst är det billigt att handla i UK nu! speciellt lite nyare sporthojar är grymt mkt billigare, jämförde en GSXR1000 -04 den var 20.000 billigare än motsvarande i Sverige....

JakeTheFake - Vill du veta vad "rena" transporten kostar så kan du pm'a Postnummret i england så fixar jag en bra indikation. Sen får man ju inte glömma emballage kostnder osv..

Jobbar som säljare av sjö/flyg/bil transporter (till/från hela världen) . Så om någon behöver råd, tips eller prisindikationer, så kan ni pm'a. Tyvärr kan jag inte lösa själva transporten för privatpersoner, utan jobbar endast mot företag.

Någon här som har företag och vill importera så blir det självklart SH rabatt :tummenupp

(Obs! Tullfrågor till tullen :) )

//Daneel

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka