Hmm. Jag har läst denna tråd och tänkte ge följande reflektion med tanke på att jag själv sysslat med import från usa under ett par år.
Att hitta något man vill ha är en sak.. Det man hittar kan ligga stuprätt i pris och sen börjar man räkna på växelkurser etc och kommer fram till att "gud vad billig den är". Sen kommer problemen.
Man ska ha hem hojen, bilen, båten eller vad det nu är.
Då blir man snart varse om en sak....
Ingen jobbar gratis...
Man får räkna om allting. Man får börja räkna på vad det kostar beroende på hur man ska gå till väga och det är nu som man ska välja hur man ska lösa alla praktiska problem som dyker upp.
Man ska leta upp en shippingagent som tar sig an frakten av cykeln. Bara det är en djungel där man som icke insatt kan bli ordentligt blåst om man väljer fel.
Låt säga att hojen står 30 mil in i landet och ska fraktas därifrån till den shipping man ska använda sig av. Det kommer kosta minst en tusenlapp eller kanske fler.
När hojen väl är fraktad till hamn (eller var det nu kan vara) så ska den lastas och surras på ett sånt sätt så man vet att den inte skadas under transporten hem till sverige.
Jag har kortat ner historien en bit för att nu komma till avrundning av problemet.
En agent typ denna "Mark" som tar sig an alla problem för 7000kr tycker jag är ett bra pris.
Han har genom erfarenhet och kontakter löst alla småproblem som en icke insatt måste brottas med.
Det som man inte behöver brottas med gällande import från england är tull avgifter etc utan det är bara registeringsavgifterna och det får man se som en klar fördel...
Slutkläm på storyn:
Jag ser två stycken olika alternativ på hur man löser hojimport från england.
Alt 1:
Ta hjälp av en välrenomerad person, typ Mark och betala 7000kr för hjälpen.
Alt 2:
Åk över till england själv och ta hem den själv. Antingen om du kör hem den eller tar den på släpkärra. Se det som en minisemester och du kommer kanske undan någon tusenlapp billigare.