Hjälp med att sälja in sin hoj till firma tack!

MR. SCH

Mr sch
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
R1 03
Ja som rubriken lyder behöver jag lite hjälp av er som brukar byta in sina hojar till en firma mot köp av en ny mc vad som är viktigt att tänka på. Jag har en r1á -03 som har rullat 1500 mil och är i normalskick och som jag tror jag får ca 70-75 för om jag säljer den privat (finns inte så många uppe i västerbotten) men vad kan jag tänkas få för den på en firma, jag kan tänka mig att sälja in den för lägst 60 för att göra en snabb affär mot en ny mc. Vilka krav har en handlare? ska den vara i originalskick el spelar det ingen roll? Ni som sålt till firmor tycker ni att ni fått skitpriser för era hojar el har det varit värt det. Känns just nu som att det är allmänt svårt att sälja hojar och då man kollar blocket sänker folk sina priser på sporthojarna hela tiden bara för att bli av med dom. Hjälp mig med Tips!

Vad du får för din hoj vid inbyte är oväsentligt. Vad det handlar om är att komma överens om ett mellanpris. Fullpris för nya hojen = listpris för ditt inbyte, prutat pris på nya hojen = prutat pris på inbytet. Du räknar på ditt sätt och handlaren på sitt.

den nya hojen jag tittat på är en r1 -07 som gått 650 mil och de begär 105tkr för den. hoppas att få ca 60-65 papp för min

den nya hojen jag tittat på är en r1 -07 som gått 650 mil och de begär 105tkr för den. hoppas att få ca 60-65 papp för min

Priset på 07an du tittat på är inte fel, men lägger du till lite så får du en flång ny.
http://www.blocket.se/vi/12070333.htm?ca=23_11_s&last=1

Jag inbillar mig att marginalerna är större på en ny hoj, även om priset är nedsatt. Kanske du kan få 5000:- mer för ditt inbyte om du köper en ny, i så fall så blir ju skillnaden bara 10k.

Nu har jag säkert satt din hjärna i arbete men det är så jag hade tänkt.

Last edited:
Du kan få en helt ny 08 på bikeport annars för 119k, ny blev det ännu rörigare :)

Last edited:
Mitt tips.. Är du villig att sälja din för 60-65 bode du få den sålt privat ganska snabbt. Och du har klart bättre förhandlings sits hos handlaren om du inte har ett inbyte!

Tack alla för svaren, men jag undrar även vad handlaren kollar på när det gäller min hoj. Gör dom nån typ av ´besiktning´ hur har det gått till när ni bytt in era hojar mot en nyare, tycker ni att ni fått sämre för hojen hos handlaren än om ni sålt privat, vill även höra för o nackdelar att sälja till handlare

Tack alla för svaren, men jag undrar även vad handlaren kollar på när det gäller min hoj. Gör dom nån typ av ´besiktning´ hur har det gått till när ni bytt in era hojar mot en nyare, tycker ni att ni fått sämre för hojen hos handlaren än om ni sålt privat, vill även höra för o nackdelar att sälja till handlare

Det finns bara en fördel med att byta in. Det är att du slipper annonsera och ha en massa tomtar som kommer och sparkar däck.

Du förlorar ALLTID pengar på att byta in. Kanske inte alltid i inbytespris men då får du betala mer för hojen som du köper. De skall ju tjäna pengarna någonstans.

vad har handlaren tittat på när ni visat upp era hojar, brukar handlaren klaga på det ena o andra el, vill de att den ska vara så orginal det går el spelar det ingen roll? Just nu verkar det vara lönlöst att få sälja privat, inte en själ som hör av sig, tror jag hellre tar ett lägre pris o säljer till handlaren o slipper pratkvarnar o testpiloter som han stött på förr.. vad hade ni gjort? Fler som har svårt att få hojar sålda?

vad har handlaren tittat på när ni visat upp era hojar, brukar handlaren klaga på det ena o andra el, vill de att den ska vara så orginal det går el spelar det ingen roll? Just nu verkar det vara lönlöst att få sälja privat, inte en själ som hör av sig, tror jag hellre tar ett lägre pris o säljer till handlaren o slipper pratkvarnar o testpiloter som han stött på förr.. vad hade ni gjort? Fler som har svårt att få hojar sålda?

En hyfad deal med inbyte hos handlare är smidigast. Att sälja privat är ett djäkla meck om man har otur. En gång sålde jag en gammal z1000 för ca 16-17k. 3 spekulanter stod och bråkade på min garageuppfart om vem som hade första tjing på hojen. Han som köpte ringde både mig och tidigare ägare femtielva ggr under ca ett halvår med div frågor. En gång sålde jag en moppe till en 15 tjej. Tjejen hade pappa med vid köpet. Pappan övervakade det hela noga. När moppen gått sönder ringde pappan och menade på fullt allvar att köpet skulle gå tillbaka. Nej, jag undviker privataffärer om det går.

Om det ska gnällas så ska det gnällas på handlare, det tar de betalt för så det ingår liksom i dealen.

bra sagt, är nog värt att släppa på några tusingar ist för såna problem..

Vad tror ni jag får för hojen som inbyte, jag hoppas på som lägst 60 000. ni som bytt in hur mycket har ni fått gå ner i pris jämfört om ni skulle sålt till privatperson? vad tror ni jag skulle få för en r1 -03, 1500 mil, normalskick på kåpor förutom en jätteliten spricka på magkåpan bakom ena framlyset, bra däck, highpipe + 2 extra slipon, regelbundet servad. Kollar de besiktningspapper och annat? Går deras mekaniker igenom den el hur funkar det?

Vad tror ni jag får för hojen som inbyte, jag hoppas på som lägst 60 000. ni som bytt in hur mycket har ni fått gå ner i pris jämfört om ni skulle sålt till privatperson? vad tror ni jag skulle få för en r1 -03, 1500 mil, normalskick på kåpor förutom en jätteliten spricka på magkåpan bakom ena framlyset, bra däck, highpipe + 2 extra slipon, regelbundet servad. Kollar de besiktningspapper och annat? Går deras mekaniker igenom den el hur funkar det?

Låter som du verkar lite orolig för att handlaren ska hitta något fel på hojen om du byter in den?:gnissla :D

nä jag är inte orolig jag bara undrar hur det går till, får ju inga bra svar. kom igen nu!!

nä jag är inte orolig jag bara undrar hur det går till, får ju inga bra svar. kom igen nu!!

Jamen hur svårt kan det vara? Åk och visa upp hojen för en firma så lär du snabbt få veta vad du får för den!

Rent generellt kan man säga att ju längre från orginal den är ju mindre får du. Slipons och skit betalar de inget för. Det enda som kan väga inpositivt är bättre dämpare / styrdämpare.

Verkar som du letar efter en köpare med denna taktik. Du har fan påpekat det du undrar i ett par inlägg nu så jag tror nog alla hajat att du vill ha 60 lax för din hoj.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!