Hjälp med att regga in en antik Ducce

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Halloj!

Min pappa har en Ducati 450 CC Singles av årsmodell 1974, som aldrig varit inreggad. För att regga den i Sverige behövs papper på hojen. Ramnummer och motornummer finnes.
Någon här som har kontakter på Ducati i Italien eller kanske vet var jag kan vända mig?

Tack på förhand!

Åsa :hej

Åsa skrev:
2214437 Halloj!

Min pappa har en Ducati 450 CC Singles av årsmodell 1974, som aldrig varit inreggad. För att regga den i Sverige behövs papper på hojen. Ramnummer och motornummer finnes.
Någon här som har kontakter på Ducati i Italien eller kanske vet var jag kan vända mig?

Tack på förhand!

Ahhh!

bilder!

/B

Vilket land är hojen importerad ifrån?
Ducati i Italien kan inte utförda några registreringshandlingar.

Om hojen är importerad från Italien krävs det registreringshandlingarna i original (två stycken, ägarbevis + fordonsuppgifter), dessa har föregående ägare.

Hoppas att du får tag i ägaren och rätt papper, annars är det inte möjligt att registrera hojen som ”EU-import” (om det nu är frågan om det). Om hojen är exporterad från Italien så finns det inte någon kopia på handlingen ”TARGA” (fordonsuppgifterna) hos den Italienska myndigheten. Som sagt, föregående ägare har originalhandlingarna.

SirCastic skrev:
2214600 Vilket land är hojen importerad ifrån?
Ducati i Italien kan inte utförda några registreringshandlingar.

Om hojen är importerad från Italien krävs det registreringshandlingarna i original (två stycken, ägarbevis + fordonsuppgifter), dessa har föregående ägare.

Hoppas att du får tag i ägaren och rätt papper, annars är det inte möjligt att registrera hojen som ”EU-import” (om det nu är frågan om det). Om hojen är exporterad från Italien så finns det inte någon kopia på handlingen ”TARGA” (fordonsuppgifterna) hos den Italienska myndigheten. Som sagt, föregående ägare har originalhandlingarna.
Förra ägaren är inte i livet längre :(
Tror att hojen togs in utan papper för typ 30 år sedan... men ska undersöka lite mera vad som finns vs. inte finns...

Det ska väl gå att regga den som ombyggt fordon utan papper.
Men då står det ju inte ducati i papperen...

Ricken skrev:
2215040 Det ska väl gå att regga den som ombyggt fordon utan papper.
Men då står det ju inte ducati i papperen...

Går endast om den verkligen är ombyggd och då krävs det att man har gjort en ordentlig modifiering, t.ex. ändrat gaffelvinkeln.

Åsa skrev:
2215016 Förra ägaren är inte i livet längre :(
Tror att hojen togs in utan papper för typ 30 år sedan... men ska undersöka lite mera vad som finns vs. inte finns...

Är den importerad i från Italien?

SirCastic skrev:
2215072 Går endast om den verkligen är ombyggd och då krävs det att man har gjort en ordentlig modifiering, t.ex. ändrat gaffelvinkeln.
...eller målat om den? :)

Skojade bara. Men ska kolla upp lite mera fakta.
Du verkar ju ha rätt bra koll, tack :tummenupp

SirCastic skrev:
2215072 Går endast om den verkligen är ombyggd och då krävs det att man har gjort en ordentlig modifiering, t.ex. ändrat gaffelvinkeln.

Är den importerad i från Italien?
Det finns inga papper alls :(
Fler förslag?

Jag pratade med bilp. en gång om att regga en hoj utan papper, såg en på blocket som intagen från nåt land utan papper, och dom sa att det gick att regga den, kanske var som hembygge, men att dom krävde att det var ett ramnummer på den.

Sen skulle dom kontakta polisen i ursprungslandet och undersöka om den är lagligt uttagen ur deas land, visade det sig att hojen var stulen så skulle den omedelbart försvinna ur mina händer och tillbaka till det land den kom ifrån.

Ricken skrev:
2216064 Jag pratade med bilp. en gång om att regga en hoj utan papper, såg en på blocket som intagen från nåt land utan papper, och dom sa att det gick att regga den, kanske var som hembygge, men att dom krävde att det var ett ramnummer på den.

Sen skulle dom kontakta polisen i ursprungslandet och undersöka om den är lagligt uttagen ur deas land, visade det sig att hojen var stulen så skulle den omedelbart försvinna ur mina händer och tillbaka till det land den kom ifrån.
OK, tack för tipset. Men vi vet dock att hojen inte är stulen.

Nu vet jag iofs inte om 74 är tillräckligt för att klassas som veteran i den bemärkelsen, men det är betydligt lättare att regga in gamla saker än moderna..

Jag skulle tagit kontakt med MHRF och bett om råd, om det är en speciell modell (är det det ?) så finns det nog ytterligare undantag tror jag.

Medlemskap i MHRF-anslutren klubb underlättar SÄKERLIGEN, vet inte om ducceklubben är det ? annars finns det flera MC-historiska klubbar att välja mellan, som då har besiktningsmän som kan skriva intyg osv iafall det behövs.

MHRF är alltså MotorHistorska RiksFörbundet, http://www.mhrf.se/

Hur kan man lägga upp en tråd om en Ducce från 74 utan bild???

Biiiild!!! :Bugar

.

Åsa skrev:
2214437 Halloj!

Tack på förhand!
Ta ett vänligt snack med någon på SBP, personligen. Funkar mycket bättre än ett telefonsamtal, samtidigt kan du vis vilken snäll och trevlig person du och att såå gärna vill få... etc etc...
Tro mig det funka MYCKET bättre med pers kontakt än telefon. Kom också vid "senare besök" gärna ihåg vem du talade med på SBP, ett klart plus.
1974 är ju mera än 30 år så det borde nog bli enklare "papperslöst" än med en nyare modell.
Jag har en 150cc med tveksamt ursprung (JAG är helt oskyldig i sammhanget..!) som skall reggas men där har jag ett gammalt reg nr att gå på och har nu med vara-snäll-metoden fått ett besiktningsinstrument (kopia) från länsstyrelsen. Dvs jag är nu officiell ägare till fordonet. (Det var nytt 1960.).
Inga prbs med SBP för mig, men du som är utan papper... Kolla FÖRST.

thumb_thisthreadisworthlesswithoutp.gif

//\//\

Tack för alla tips :tummenupp
Ska ta mig ett snack med pappa är dom kommer hem från Isle of Man senare i veckan och återkommer efter det.

Jag vet dock att pappa varit i kontakt med en god vän på besiktningen...och det stämmer ju helt klart, att personligkontakt är mkt bättre än ett telefonsamtal.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!