Hjälp med att koppla in manuell dekomp. Husaberg

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
Tjena.
Tänkte ut till hojjen nu o fixa dit den manuella dekompen.
Och koppla ut den automatiska då..

Så, hur gör jag?
Vet var viren ska sitta på styret. Hur skall den dras?
Dekompen sitter ju på höger sida av ventilkåpan, är det direkt till den som viren från den manuella skall kopplas? och ska den kopplas till samma ställe som den automatiska nu sitter?

Hur kopplar jag enklast ur den automatiska? Bara häkta av den från dekompen uppe vid ventilkåpan eller?

Tacksam för all hjälp! :tummenupp

Höljet sätter du i vippan uppe vid toppen,den som pekar framåt.Några cm nedanför finns ett fäste att sätta fast wiren i.Dra den lika so kopplingsslangen upp till styret.På locket till kopplingscylindern finns ett fäste för dekomphandtaget.Men varför vill du ta bort autodekompen? För att den ska bli lika osmidig som en 426:a att få igång efter ett tjuvstopp eller :rolleyes:

Busaberg skrev:
Höljet sätter du i vippan uppe vid toppen,den som pekar framåt.Några cm nedanför finns ett fäste att sätta fast wiren i.Dra den lika so kopplingsslangen upp till styret.På locket till kopplingscylindern finns ett fäste för dekomphandtaget.Men varför vill du ta bort autodekompen? För att den ska bli lika osmidig som en 426:a att få igång efter ett tjuvstopp eller :rolleyes:

Hehe, varför vill jag det... :rolleyes:
För att nån sa det. Men var ute nyss o drog igång hojjen o det gick skapligt att hitta rätt kolvläge ändå tycker jag.
Sen är det väl bara teknik som saknas antar jag. Nu är iaf. tomgången inte så förbannat hö som den var förut så nu blir det nog bättre.
Ok, men det kan kanske vara smart att sätta dit den manuella ändå.
Man fäster den alltså i samma del som den automatiska dekompen sitter i. Ska kolla när det blir ljust ute igen.

Tack för hjälpen Busaberg! Kanon :tummenupp

Jag förstår inte riktigt problemet, du kan inte kicka igång hojjen eller? Du vill använda den manuella dekompen för det?

Jag tycker då det är gode mycke enklare att kicka igång med autodekomp än utan. Snurra den ett varv eller två, tryck ner tills början på det lätta, släpp upp, kicka. Så gör jag iaf när den e tjurig, annars brukar jag bara kicka så går den igång.

Ingen ide att koppla in manuella dekompen du har ju en autodekomp!
och råkar du få in manuella dekompen under körning är risken STOR för att ventilerna tar i kolven!

vad är anledningen till att den skall dit igen?!?!
svårtstartad?!?! då finns det garanterat bättre saker att göra!

//Mcbudet

Mcbudet skrev:
Ingen ide att koppla in manuella dekompen du har ju en autodekomp!
och råkar du få in manuella dekompen under körning är risken STOR för att ventilerna tar i kolven!

vad är anledningen till att den skall dit igen?!?!
svårtstartad?!?! då finns det garanterat bättre saker att göra!

//Mcbudet
Man Kan fuska igång en husa som har värdelös elstart med hjälp av den manuella dekompen! Håll in dekompen något och kör sedan igång elstarten några varv och släpp sedan dekompen. Och vips är den igång. Gäller även andra märken men elstart o dek. ex ktm med trimmkam utan autodek på kamm. fungerar utmärkt.. Ventilerna slår ej i på husan .. ej heller ktm 640 med tornado 2 kamm.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back