Hjälp med att hitta hem från Trondheim!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag och tjejen är i Trondheim över natten, vi åkte hit för att lämna lite grejjer till hennes syrra som nyss har flyttat hit.
Vägen hit var det värsta jag har varit med om, ca 10% ren asfalt och resten isbelagda fjäll-vägar! Inte gjorde det saken bättre att det snöade halva vägen hit också :(

Men nu till min fråga; Hur fan hittar jag bästa vägen hem!? den vägen vi åkte hit pallar jag inte med, 74mil på 8h och 45min och tjejen körde ca 10 av dessa mil men jag pallade inte med det och ville komma hit idag....

Ska man åka via Sundsvall? Eller Östersund? GPS:en visade in oss på dessa vägar då de skulle vara "snabbaste" vägen och då skulle det ta 11h 14min, vi körde in litegrann på det :va

Jag skiter i om det är 75 eller 90 mil hem bara det är STORA vägar och gärna så mycket som möjligt i Sverige.

Se så, ut och leta rätt på en bra karta åt mig så jag får sova på vägen hem i bilen medans tjejen kör.

PS: Varför bor man i Norge? Jag har fortfarande inte kommit på varför man bor i Sverige men Norge är ju ännu underligare...

Vägen är väl sådär uppe vid funäs och uppöver där, brukar vara ganska isiga vägar där också. Men det är ju högsäsong där uppe nu så dom kanske skärpt till sig och plogat som dom ska. Också svänger du igenom den fina "byn" Sveg också, en sådan chans får du ju inte missa! ;)

EDIT: Vägen Sveg-Mora är fan inte heller någon höjdare, smal väg med mycket tradar-trafik.

Last edited:

Hmmm, jag slog in där och det blev samma väg som vi åkte. Jag funderar starkt på att åka ner till Lillehammer (E6?) och sedan via Arvika/Kongsvinger till Karlskoga mm. De vägarna känner jag till åtminstone men det är frågan hur vägarna ner dit är. Tar det 5 timmar längre så är det inte så intressant, max 10h vill jag sitta i bilen men ska tjejen köra så får jag lägga på minst en timme :(

Vägen är väl sådär uppe vid funäs och uppöver där, brukar vara ganska isiga vägar där också. Men det är ju högsäsong där uppe nu så dom kanske skärpt till sig och plogat som dom ska. Också svänger du igenom den fina "byn" Sveg också, en sådan chans får du ju inte missa! ;)

EDIT: Vägen Sveg-Mora är fan inte heller någon höjdare, smal väg med mycket tradar-trafik.

Njae, det var den vägen jag åkte hit idag. Vägen fram till Sveg var väl sådär, inte jättehöga farter direkt men inte så mycket is. Efter Sveg däremot :huvet
Funäsdalen var värst, där blinkade stc-lampan konstant vid omkörning och i uppförsbackar. Norska sidan var iofs värre med 2 meter höga snövallar och blankis men där var det ingen trafik åtminstone.

Last edited:
Njae, det var den vägen jag åkte hit idag. Vägen fram till Sveg var väl sådär, inte jättehöga farter direkt men inte så mycket is. Efter Sveg däremot :huvet
Funäsdalen var värst, där blinkade stc-lampan konstant vid omkörning och i uppförsbackar. Norska sidan var iofs värre med 2 meter höga snövallar och blankis men där var det ingen trafik åtminstone.

Vinkade du när du åkte förbi? =).
Lär varit skapligt med trafik idag IAF, valde ju bästa dagen för att åka hit... När det är stugbyte i fjällen och allt :tummenupp

Östersund ut mot sundsvall och sedan kusten ner borde ge bra väglag hela vägen. Skulle jag tro IAF...

Vinkade du när du åkte förbi? =).
Lär varit skapligt med trafik idag IAF, valde ju bästa dagen för att åka hit... När det är stugbyte i fjällen och allt :tummenupp

Jodå, jag blåste nog om ett hundratal bilar iaf :D Jag ser tamefan takboxar så fort jag blundar...

KGK, då är bara frågan hur man tar sig dit utan att åka via fjällen? Går det att göra så blir jag överlycklig för 40mil isvägar är inget jag ser fram emot imorrn igen, speciellt inte då man har sovit extremt lite.

Edit/ Vägen genom Norge känns vettigast just nu för då slipper vi fjällen och det är de som tar tid känns det som. Nackdelen är att vi åker med "piggdeck" och det får man inte ha nedanför Trondheim utan att betala avgift tydligen. Iofs så får vi ta den smällen om vi blir stoppade men det tror jag inte att vi blir.

Last edited:
Fjällen? det är väl bara en lite fjuttbit som är "fjällen" kring Åre, annars är väl Oslovägen bra.

Vuxenvarianten av "Hjälp kycklingen hem till mamma", labyrinter i serietidningar där man ska hitta rätt.

"Hjälp Dee_cati hem från Trondheim" :tummenupp

Jag hade nog fan sladdat ut till Timrå/Sundsvall och cruisat hela europavägen hem i 140 utan problem...

Jag hade nog fan sladdat ut till Timrå/Sundsvall och cruisat hela europavägen hem i 140 utan problem...

Är det alltså bra väg mellan Sundsvall-Sthlm mm? Jag är kluven men norrmannen vi är hos säger att vägen över Åre är helt ok så det kanske blir den ändå fast hela vägen till Sundsvall och sedan som du säger 140km/h hela vägen hem.

Fjällen? det är väl bara en lite fjuttbit som är "fjällen" kring Åre, annars är väl Oslovägen bra.

Det var nog minst 25 mil Fjäll jag körde idag och jag kör hellre 100mil motorväg för då kan man åtminstone sätta farthållaren på 160 och bara bränna hem. Idag körde jag i 30km/h genom en del kurvor med nya vinterdäck!

Det var nog minst 25 mil Fjäll jag körde idag och jag kör hellre 100mil motorväg för då kan man åtminstone sätta farthållaren på 160 och bara bränna hem. Idag körde jag i 30km/h genom en del kurvor med nya vinterdäck!

Last edited:
Är det alltså bra väg mellan Sundsvall-Sthlm mm? Jag är kluven men norrmannen vi är hos säger att vägen över Åre är helt ok så det kanske blir den ändå fast hela vägen till Sundsvall och sedan som du säger 140km/h hela vägen hem.

s-svall-s-holm..
bara o slänga i autopiloten..
tråkig väg som faen men efter tönebro är de bara highway :tummenupp

Ok, så får det bli! Ser ni en silverfärgad V70 komma brännandes i 180 imorrn nånstans mellan s-vall/sthlm så kan ni ju tuta :D
Åker om 7 timmar så det gäller att få lite sömn, så god natt på er!

E14 Trondheim - Sundsvall (via Östersund alltså) och sedan E4 Sundsvall - Stockholm.

E14 kring Östersund (ca 27mil fr. Trondheim) är just nu i ganska så bra skick. Från länsgränsen mellan Jämtland och Västernorrland bör det vara något som när saltat ända ner till Sundsvall. E4 resten av vägen brukar vara välsaltad.

Den delen av vägen som kan vara sämst är nog mitt över fjället vid gränsen. Där kan det vara både smalt och halt. Men från Åre och resten av vägen bör det inte vara några större problem. Se bara till att inte stå på allt för hårt längs våra osaltade vägar och se upp för hastighetskontroller (det är en del sådana i sportlovstider).

Jodå, vi är hemma sedan ett par timmar tillbaka. Vi stressade inte på vägen hem samt att tjejen körde nästan halva vägen, även om hon gasade rätt friskt för en gångs skull.
Vägarna var betydligt bättre via Åre/Östersund och via sundsvall och ner, blev bara en liten avstickare på vägen hem då vi körde över Sala som var närmst enligt gps:en men det gick att ligga på i 120-130 där med så det kvittade.
Nästan precis 10 timmar hem, då inte inräknat stopp på totalt en timme.

Men nästa gång gör jag som Hagge säger, tar flyget. Fast denna gång hade vi bilen full med grejjer som skulle upp så flyget var inte ett alternativ.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT