Hjälp med att hitta ett företag i Göteborg

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har lite problem just nu... För några veckor sedan så ringde det en dryg försäljare till mig och ville sälja massa skräp (rengöringsprodukter) till min firma för endast 3700:- eller nåt dylikt. Jag sa att han skulle ringa min sambo som har koll på det där med tvättmedel och sånt tjafs.
Men efter ett tag så ångrade jag mig och sa åt henne att hon skulle säga nej när han ringer.
Sagt och gjort, idag hade han ringt och lurat i henne en massa och det slutade med att han ska skicka grejjer för 2700:- +moms nästa vecka!
Nu måste jag få tag på den här dåren och be honom dra åt ********* och avboka skiten :mad:
Det enda jag vet är att firman heter NPC och ligger i göteborgstrakten. Inget nummer nåt har jag till honom.
Jag sökte på eniro men hittade bara ett företag som heter NPC kvlaitet men har ingen aning om det är den firman. Inte svarar de heller när man ringer.
Nån som kan hjälpa mig på nåt vis?

Victor skrev:
Men det är ju bara att skicka tillbaka prylarna när dom kommer.

Är det verkligen så enkelt? Och jag slipper alla avgifter och sånt skit?
Med tanke på att hon inte har något alls med firman att göra så funderar jag på om detta har gått rätt till.
Nästan så jag är sugen på att låta dem skicka grejjerna men skita i att skriva på några papper eller hämta ut grejjerna :4skrika

Dee_cati skrev:
Är det verkligen så enkelt? Och jag slipper alla avgifter och sånt skit?
Med tanke på att hon inte har något alls med firman att göra så funderar jag på om detta har gått rätt till.
Nästan så jag är sugen på att låta dem skicka grejjerna men skita i att skriva på några papper eller hämta ut grejjerna :4skrika

Nu försöker jag inte vara dryg, så missupfatta mig inte!
Men om nu tjejen inte något med företaget att göra, då ska du väl inte hänvisa till henne heller!

du behöver inte oroa dig, du har fullt ångerrätt! (gäller 14dagar) Du ska inte heller behöva betala någon returavgift! RB :)

Last edited:
Maldiani skrev:
Du ska inte heller behöva betala någon returavgift! RB :)

Ja, det var min tanke med. Men sen blev jag lite tveksam för att det är två firmor som handlar med varandra. Så jag vet ärligt talat inte.

Victor skrev:
Ja, det var min tanke med. Men sen blev jag lite tveksam för att det är två firmor som handlar med varandra. Så jag vet ärligt talat inte.

Konsumetköplagen gäller inte om det är B2B utan då är det mycket lösare regler.

juha01 skrev:
Ooops! Kan man säga att man är rökt efter att man fått prylarna?!

Ojdå.... Men detta kan bli kul, jag älskar att jävlas med folk och speciellt när jag har torrt på fötterna själv. Men det är svårt att jävlas med dem när man inte ens har deras korrekta namn KANSKE....

Maldiani, det har du rätt i. Men om jag hade velat haft detta så hade hon ju haft min tillåtelse men nu hade hon ju inte det. Det är iofs tjejen som var lättpåverkad också, men samtidigt trodde jag inte att han skulle ta upp beställningen med henne utan ringa tillbaka till mig efter att ha talat med henne.

Långa farbron, vad menar du med 2B2? Är det svårare att skicka tillbaka som företag än som privatperson?

Dee_cati skrev:
Långa farbron, vad menar du med 2B2? Är det svårare att skicka tillbaka som företag än som privatperson?

B2B =Business to Business dvs företag till företag.

Det kan ju bli problem då du inte har stöd av KONSUMENTköplagen utan det mesta regleras på papper eller genom muntliga avtal mellan företagen,vilket kan fall under avtalsfrihet enl köplagen

Dvs är parterna överens så kan man leverera eller skicka som man kommit överens om.

Sen sluts iofs inte ett köpavtal förän man betalat.

Men skicka bara tillbaka grejerna,sen kan du åka på returfrakt beronde på hur ni har kommit överens om hur det skall gå till ni och det andra företaget.

Övriga råd (som inte har med detta att göra)

Skaffa bra försäkringar och läs på vilka speciela lagar och regler som gäller för entreprenörer,annars kan det bli dyrt.

Last edited:
En liten uppdatering om detta företag:
Det var rätt firma jag hade fått tag på men antagligen hade jag skrivit fel mailadress (info@npckvalitet istället för kvalite...)
Hur som helst så fick jag ett samtal i fredags efter att jag skickade ett otrevligt mail till dem i torsdags när det dök upp en faktura på 2700:- + moms.
Det var en rätt så ung kille som presenterade sig som försäljningschef och efter att ha talat med honom i ca 20 minuter så insåg jag rätt fort vad det är för folk jag har att göra med. Extremt oproffsig i sina uttalanden, kallade mig för en hel del saker (kan iofs vara för att jag kallade honom saker) och var allmänt dryg.
Eftersom han vägrade dra tillbaka ordern som jag förklarade var ogiltig så förklarade jag återigen bara att om det dyker upp några grejjer till min adress så kommer dessa ignoreras totalt och inget gods kommer tas emot. De skulle minsann ställa det utanför dörren men det spelar ju inte mig nån roll, det är ju deras gods till jag har tagit emot det. Då kommer det "råka" försvinna och det blir bara mer strul för dem.
Numera sitter det en fint utformad klausul på min dörr som förklarar för budbäraren att godset som lämnas där utan min tillåtelse (de har mitt nummer på lappen) är deras ansvar alternativt avsändarens ansvar. Detta ska tydligen vara helt korrekt när man har delgivit dem detta vilket jag har iochmed lappen på dörren.

En annan rolig sak var att han erbjöd mig att bara betala hälften av summan bara för att slippa allt strul. När jag då förklarade för honom att han hade gjort bort sig (hade han haft sitt på det torra så hade han inte dividerat med mig) så blev det tyst ett tag igen och munhuggningen kunde börja.
Min dag var iofs gjord tack vare detta, jag var som ett solsken resten av dagen :hihi Finns inget bättre än att skrika på folk och samtidigt ha rätt!

Jag blev också uppringda av dom för ett tag sen.
Man blir så grymt trött på alla dessa försäljare som ringer hela tiden!

Men jag har kommit på en lösning:

Varje person som ringer och vill sälja grejor till mig svarar man bara:
Jag köper ditt tvättmedel om du köper min bil?

Då brukar dom bli lite tveksamma i telefonen.

UrbanTiger skrev:
Det finns även alternativa utvägar om dom fortsätter.

Om din sambo inte har rätt att teckna avtal för din firmas räkning. Alltså har dom samma (ingen) rätt att kräva firman på pengar för det hon accepterat för din firma som om dom ringt vem som helst. Annars kan du ju sitta och ringa en massa firmor och beställa prylar i deras namn. Skaffa ett kontantkort och ring och beställ grejer, gärna till deras hemadress :tummenupp

Precis detta påpekade jag för honom. Jag sa att jag skulle beställa två pallar med gips till NPC kvalitet i göteborg omgående. Då sa han att det kunde jag absolut inte göra för jag hade inte bandat det när han godkände det. Då frågade jag om jag fick lyssna på det han hade bandat när jag godkände deras order :rofl Då var han inte lika uppstudsig iaf!

John, jag kom på det efteråt att man skulle ha använt den funktionen på telefonen :(
Det var nära att jag började kasta ur mig en hel del opassande saker till honom men lyckades hålla det tillbaka, det vore ju tråkigt om han bandade på riktigt vilket jag inte tror. Men man vet aldrig.

Grejjen är ju den att jag vill inte ha några tvättprodukter alls! När jag väl ska ha det så har jag ett mycket bättre ställe där jag köper till kanonpris. Men för hushållet så slösar jag gärna pengar på prylar jag kan plocka på hyllan i affären...

Hur gick det?

Har själv lite problem med annonsäljare...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti