Hjälp med att handla från USA?

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Alla ni sporthojare som bor i USA, har någon av er någorlunda koll på skateboards?
Jag försöker lägga vantarna på en Hook-Ups bräda. Hook-Ups brädor är svåra att hitta åtminstone här nere i Skåne.

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna tänka sig att köpa en sådan eller bara agera kurir eller "mottagare - vidaresändare" av en sådan?
Givetvis mot ersättning. Och vet ni vad det är som gör amerikanska företag så ovilliga att skicka saker till (privatpersoner i) Sverige?
Släng iväg ett PM till mig om ni/du har någon användbar info eller skulle kunna göra mig en jättetjänst.:)

Ja jag vet att det (kanske?) är en stor grej att fråga om, men frågar man ingenting får man ingenting veta.:)

Nu har jag ingen aning om svaret på din fråga, men iallafall en sak om amerikansk handel.

Glöm VISA-kort, glöm allt som vettigt folk handlar med. Kontanter är bra, checkar ännu bättre och KREDIT-kort, då djävlar!

Vill du uppleva 1980 en gång till så åk dit! Du kan knappt köpa nått.

Nästa resa dit så har vi ett kreditkort med oss.

Kolla upp det nästa gång du pratar med dem.

Nu har jag ingen aning om svaret på din fråga, men iallafall en sak om amerikansk handel.

Glöm VISA-kort, glöm allt som vettigt folk handlar med. Kontanter är bra, checkar ännu bättre och KREDIT-kort, då djävlar!

Vill du uppleva 1980 en gång till så åk dit! Du kan knappt köpa nått.

Nästa resa dit så har vi ett kreditkort med oss.

Kolla upp det nästa gång du pratar med dem.

Jo jag har pratat med företaget i fråga. Det visade sig att dem skickar till Europa också. Men först ska jag betala via 'wire transfer' (vad nu det är. Borde gå lika bra att föra över pengar till deras konto via internetbanken tycker jag..). Sen går ju frakten på typ lite över 80$. Och sen tull eller moms eller skatt eller whatever utöver det. Blir en billig bräda.:)

Jag ska åka till USA förr eller senare och AmEx (American express) verkar vara enda kortet som gäller. Varken Visa eller Master verkar populärt.

Jo jag har pratat med företaget i fråga. Det visade sig att dem skickar till Europa också. Men först ska jag betala via 'wire transfer' (vad nu det är. Borde gå lika bra att föra över pengar till deras konto via internetbanken tycker jag..). Sen går ju frakten på typ lite över 80$. Och sen tull eller moms eller skatt eller whatever utöver det. Blir en billig bräda.:)

Jag ska åka till USA förr eller senare och AmEx (American express) verkar vara enda kortet som gäller. Varken Visa eller Master verkar populärt.

När jag har handlat från USA har jag fått välja alternativet "wire transfer" och sedan skicka ett mail till dom och be om kontoinformation för att sedan betala in på deras konto. Göra utlandbetalning kostade 150kr och 300kr om de skulle gå fort vill jag minnas.

vanligt svenskt visakort funkar fint här, bara säga att det är kreditkort så funkar det perfekt.

Fråga om du kan betala med kreditkort så uppger du vara ditt visakortnummer, sen angående tull/moms, fråga om dom vill skriva sample på innehållsförteckningen så slipper du det har jag för mig.

funkar inget av det så kan du väl be dom skicka den till mig så skickar jag den vidare, men bättre om nån av killarna som inte bor i californien får den skickad till sig så slipper du californiens moms på 7.5% också

Last edited:

VISA och MasterCard är mer utbrett än AmEx. Ett svenskt betalkort med VISA eller MasterCard loggan funkar alldeles utmärkt. Även "icke kredit" kort funkar om du inget säger... :D
Problemet är om du ska beställa över telefon så vill säljaren ofta bekräfta att faktureringsadressen stämmer med kortutgivarens uppgifter. Jag har aldrig varit med om att någon lyckats bekräfta min svenska adress. Sen vill de gärna också att faktureringsadress och leveransadress är lika...

Wire transfer är en vanlig banköverföring. Fortfarande ansett high-tech här bosta och en mottagninsavgift på $7 brukar tillkomma på internationella överföringar.

Checkar is the shit. Tro det eller ej, men det skickas fortfarande checkar hej vilt över hela landet och varannan gång man handlar så fastnar man bakom nån som envist vägrar ge upp sitt checkhäfte... Jag har också ett, men det är för att det kommer på köpet när man öppnar ett konto och för att vissa betalningar enbart kan utföras med check. Vissa räkningar tex.

Edit: Kan du inte hitta brädan på eBay och betala med PayPal?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg