Hjälp med att få loss mutter

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Någon som har något bra knep att få loss mutter nr 5 på bilden ?
Den är åtdragen med 115 Nm och sitter därmed som berget.

Vill ju inte dra sönder den i mina försök att få loss den.
Finns det något bra knep ?
 

Bifogat

  • styrkrona.jpg
    styrkrona.jpg
    56.9 KB · Visningar: 191
En hylsa i rätt storlek och det krävs mycket för den skall pajja!


Wiseguy skrev:
Någon som har något bra knep att få loss mutter nr 5 på bilden ?
Den är åtdragen med 115 Nm och sitter därmed som berget.

Vill ju inte dra sönder den i mina försök att få loss den.
Finns det något bra knep ?
 
Mcbudet skrev:
En hylsa i rätt storlek och det krävs mycket för den skall pajja!

Det är en 36 mm mutter. Jag har en 36 mm hylsa.
Det glappde några tiondels mm. Så jag stoppade i en liten/tunn metall remsa så att hylsan tar i jämt på alla 6 kanterna på muttern. Bara för att minimera slitaget på muttern.

Just nu funderar jag på en lite längre hävarm så att man får lite mer kraft än det lilla jag uppenbarligen lyckas prestera.

Med en tillräckligt lång hävarm skall man ju kunna flytta jorden eller..
 
!!!

Själv om man får säga det andvänder jag stora skiftnyckeln :)
 
Jag antar att du inte har det men jag säger det ändå. Fixa en mutterdragare och slå väck den.
 
Jag gav upp för tillfället.
Det var inte så viktigt att få loss den.
Jag får fixa det senare ifall jag behöver.


TOKER skrev:
Själv om man får säga det andvänder jag stora skiftnyckeln :)

Brukar försöka undvika använda skiftnycklar pga att man ganska enkelt drar sönder muttrar med dom.
Hylsor är bättre. Dom fördelar kraften till alla sidor på muttern.
 
TOKER skrev:
Själv om man får säga det använder jag stora skiftnyckeln :)

Skiftnyckel är väl knappast idealet..någonsin..
Förresten, muttern ser ut att vara en lågprofil ???
En vanlig hylsa av god kvalitet är nog OK. Kolla bara att hylsan greppar över så mycket som möjligt av kanterna på muttern, många hylsor har mycket "spill" närmast kanten. När du sedan lossar, se till att du inte håller hylsan snett, allt för att få bästa möjliga grepp om muttern.
Kort sagt, vanlig noggrannhet löser nog problemet åt dig...
 
Det som är svårt blir lätt med rätt verktyg. Vad du behöver är en sexkantshylsa av industrikvalitet.
 
Mutterknackare (sån på tryckluft...) fixar det mesta.

Annars ett långt rör som du använder som hävarm. Sätt hylsan på det fasta handtaget annars kan du kvadda spärrhandtaget.
Ta hjälp av en kompis som håller hylsan på plats när du drar.
 
Mutterknackare är det bästa alternativet, har du inte tillgång till en sån så tror jag att det är bättre att du tar det fasta handtaget och slår till med en tung hammare i änden.
Om du använder en lång hävarm och tar i så är nog risken större att du deformerar nån del på gaffelkronan eller ramen som måste hålla emot kraften, bankar man till med en hammare så fjädrar det istället.
Håll i det fasta handtaget så att det spänns lite mot muttern, sen slår du till med hammaren i skaftets ände, vinkelrätt mot skaftet så ska det nog lossna.
 
Använd gärna gummiklubba ist f hammare. Mindre skador på fingrar, kåpglas och tank när (om) man slår fel och mindre risk att kvadda verktygen.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top