Hjälp med att byta styrstolpe (steering stem)

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Har ett RD500-projekt som kräver en R6-gaffel. Tyvärr finns det inga passande styrlager som gör konverteringen enkel och bra för en sådan som jag.

Kan få konverteringen gjord i USA eller England, men det känns onödigt att gå över ån efter vatten så att säga.

Så, frågan är om någon kan hjälpa mig med denna konvertering. Antingen tipsa om vart jag skall vända mig eller ännu bättre åta sig jobbet.

RD-stolpen är någon milimeter tunnare än R6:ans, minns inte in det är 2 eller 3mm som skiljer.
Stolparna har samma längd. RD-stolpen är i stål.

Standardlösningen är ,som jag förstått det, att pressa ut styrstolparna från kronorna och bygga upp diametern på den nedre delen av RD-stolpen. Svetsa på extra material och sedan svarva ner den till rätt diameter. Därefter skall spåret för segersäkringen fräsas in på rätt höjd och det hela pressas ihop.

Säkerligen jätteenkelt för någon som vet vad han/hon gör, men inte för mig som vare sig har rätt verktyg eller hållt i en svets sedan någon praktik på gymnasiet..
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top