Hjälp med att byta styrstolpe (steering stem)

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Har ett RD500-projekt som kräver en R6-gaffel. Tyvärr finns det inga passande styrlager som gör konverteringen enkel och bra för en sådan som jag.

Kan få konverteringen gjord i USA eller England, men det känns onödigt att gå över ån efter vatten så att säga.

Så, frågan är om någon kan hjälpa mig med denna konvertering. Antingen tipsa om vart jag skall vända mig eller ännu bättre åta sig jobbet.

RD-stolpen är någon milimeter tunnare än R6:ans, minns inte in det är 2 eller 3mm som skiljer.
Stolparna har samma längd. RD-stolpen är i stål.

Standardlösningen är ,som jag förstått det, att pressa ut styrstolparna från kronorna och bygga upp diametern på den nedre delen av RD-stolpen. Svetsa på extra material och sedan svarva ner den till rätt diameter. Därefter skall spåret för segersäkringen fräsas in på rätt höjd och det hela pressas ihop.

Säkerligen jätteenkelt för någon som vet vad han/hon gör, men inte för mig som vare sig har rätt verktyg eller hållt i en svets sedan någon praktik på gymnasiet..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top