Hjälp med att byta framdrev i STHLM?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
K-Micke skrev:
Neeeeeeej! Låt bakhjulet sitta fast.
Ta bort kåpan över drevet. Värm på muttern med varmluft. Ställ dig på bakbromsen och dra loss muttern. Lyft ut drevet med kedjan på. Stick in det nya drevet i kedjan och tryck dit det på axeln. Ställ dig på bromsen igen och dra fast muttern.
Det låter enklare så jag hoppas att det fungerar!

DJM skrev:
Behöver du hjälp så kan jag hjälpa dig!! Det klarar vi att byta. Tror inte det är så svårt, kanske lättare med 2 man.
Jag hör av mig om det skiter sig!

Susar ut och tar ett kort strax då jag upptäckte att kåpan man ska lossa inte sitter med en eller två skrivar precis. Back in a minute!

Jag hittar 4 st skruvar som borde vara dem man ska lossa på.
Någon som kan bekräfta?

Bifogat

• framdrevskapan.jpg
    framdrevskapan.jpg
    57.5 KB · Visningar: 74
Att låta kedjan sitta kvar och stå på bakbromsen när du lossar muttern brukar funka.

MEN

Om du kör med mutterdragare och muttern vägrar släppa så kan det bero på att ryckutjämnaren i bakhjulet dämpar "knacken" från dragaren. Prova att hålla i kedjan med rörtång eller liknande och ta spjärn mot svingen. Kom ihåg att lägga nåt emellan som skyddar svingen bara.

Nån som kan bekräfta att det bara är att lossa de 4 skruvarna i bilden ovan för att få bort kåpan eller är det något mer man måste göra?

sandstream71 skrev:
Nån som kan bekräfta att det bara är att lossa de 4 skruvarna i bilden ovan för att få bort kåpan eller är det något mer man måste göra?

Jo det kan nog stämma. Sen måste du nog lossa på växellänkaget också, markera på axeln/klämman hur den sitter, ta bort bulten på undersidan, och dra rakt ut. Jag skulle nog ta bort sidokåpan också först. Det kan ju gå ändå men....

Last edited:
Använd ALDRIG en mutterdragare på en motorcykel!
Det är för mekidioter. Om drevet sitter otroligt hårt är det bättre att värma på drevet och sedan öka hävarmen på din avdragare. Sedan får man vara envis och jobba på att få loss muttern.
Har du fortfarande problem att få loss det så prova att blockera bakhjulet mot svingen med ett kvastskaft, som du trär igenom hjulet och svingen så att en eker låser fast hjulet, eller dylikt.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...