Hjälp med att byta framdrev i STHLM?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Har beställt ett nytt framdrev till min GSX-R750 -02 och "får" det på fredag.
Verkstaden, DinMc, hade inte någon tid förrän den 1/6 och jag skulle så klart vilja ha på drevet så fort som möjligt.

Första tanken var att göra det själv men då jag inte ens kan se framdrevet för alla grejer som sitter framför känns det mindre lustigt att börja riva.

Därför undrar jag om det finns någon vänlig skäl i Stockholms-trakten (norra delen) som kan utföra detta arbete mot betalning kanske redan i helgen eller någon kanske vet en verkstad som kan fixa det i början på nästa vecka (känner inte till så många)?

Tro mig när jag säger att det inte är svårt. Bättre att köpa en mekhandbok, eller så kan nån helt enkelt förklara hur du ska göra på din modell.

Har inte meckat just din hoj, men det låter enkelt. Om det är samma moment på åtdragning som på en 1000 -01 till -02 så har jag dessa.

Freppa skrev:
Har inte meckat just din hoj, men det låter enkelt. Om det är samma moment på åtdragning som på en 1000 -01 till -02 så har jag dessa.

Muttern som håller drevet är väl våld, våld lite mer våld och sen lite till? :D

Vänta, skall kolla......*mutter mutter*..... Våld. Jo just det. Våld är det som åtdragningsmoment :D

sandstream71 skrev:
Har beställt ett nytt framdrev till min GSX-R750 -02 och "får" det på fredag.
Verkstaden, DinMc, hade inte någon tid förrän den 1/6 och jag skulle så klart vilja ha på drevet så fort som möjligt.

Första tanken var att göra det själv men då jag inte ens kan se framdrevet för alla grejer som sitter framför känns det mindre lustigt att börja riva.

Därför undrar jag om det finns någon vänlig skäl i Stockholms-trakten (norra delen) som kan utföra detta arbete mot betalning kanske redan i helgen eller någon kanske vet en verkstad som kan fixa det i början på nästa vecka (känner inte till så många)?

Meka bara bort "kåpan" som sitter över drevet o sätt dit de nya, glöm inte att ta bort de gamla innan :rolleyes:
Killen, de är busenkelt!! T.o.m jag klara av att byta på min o momentet med mutteråtdragning är som dom andra säger: VÅLD! Va inte rädd för att de lossnar, bara sunt förnuft så sitter de.

Men lycka till då..

Är inte helt övertygad ännu om att jag vågar ge mig på detta själv (vore iofs jäkligt bra att lära sig).

Hur är det med kedjan, är det bara att "dra" av den från framdrevet eller måste man öppna något kedjelås eller liknande?

Angående momentet så är det inga problem, har aldrig ägt någon momentnyckel :banana

Om det går är det bara att ta bort drevet med kedjan på, går det inte får man släppa på bakhjulet.

Ja, då är det väl inte mycket att be för.

1000 tack för svaren! :tummenupp

Byta drev ska du nog klara. Lossa på bakhjulet och tyck det framåt så att kedjan börjar slappa. Lossa drevet, byt och sätt tillbaka. Dra bak hjulet och finjustera. KLART!
Känner du dig osäker gör jag det för en provkörning :)

Om du lossar på bakhjulet, se till att få det rakt (finns markeringar på båda sidorna av svingen)

Eller om du är extremt orolig, rulla förbi Kungsholmen så kan jag låtsas vara jätteduktig på det och säga uppmuntrande ord.

/Freppa

Freppa skrev:
Eller om du är extremt orolig, rulla förbi Kungsholmen så kan jag låtsas vara jätteduktig på det och säga uppmuntrande ord.

/Freppa
Undrar just vad det var Tom sa om dina mekkunskaper..... :va :arsele :D

Biifer skrev:
Byta drev ska du nog klara. Lossa på bakhjulet och tyck det framåt så att kedjan börjar slappa. Lossa drevet, byt och sätt tillbaka. Dra bak hjulet och finjustera. KLART!

Neeeeeeej! Låt bakhjulet sitta fast.
Ta bort kåpan över drevet. Värm på muttern med varmluft. Ställ dig på bakbromsen och dra loss muttern. Lyft ut drevet med kedjan på. Stick in det nya drevet i kedjan och tryck dit det på axeln. Ställ dig på bromsen igen och dra fast muttern.

K-Micke skrev:
Neeeeeeej! Låt bakhjulet sitta fast.
Ta bort kåpan över drevet. Värm på muttern med varmluft. Ställ dig på bakbromsen och dra loss muttern. Lyft ut drevet med kedjan på. Stick in det nya drevet i kedjan och tryck dit det på axeln. Ställ dig på bromsen igen och dra fast muttern.

Det är väl inte alltid man kan låta kedjan sitta kvar? beror ju på hur spänd den är och hur lång axeln är.

Behöver du hjälp så kan jag hjälpa dig!! Det klarar vi att byta. Tror inte det är så svårt, kanske lättare med 2 man.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...