Hjälp med att byta drivpaket

moonraker

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
YZF R6
Håller på att sätta på nytt drivpaket. Fram drevet sitter dock som f-n! Blev mitt upp i allt osäker - vilket håll är muttern gängad?? Jag har väl inte dragit åt fel håll??!

Någon som har ett snabbt svar?

Last edited:
moonraker skrev:
2395253 Håller på att sätta på nytt drivpaket. Fram drevet sitter dock som f-n! Blev mitt upp i allt osäker - vilket håll är muttern gängad?? Jag har väl inte dragit åt fel håll??!

Någon som har ett snabbt svar?

Har du kedjan på högersidan av motorcykeln är drevet som regel vänstergängat, annars inte. Du kan även titta på gängan trots att muttern alltjämt sitter på, man brukar kunna skymta åt vilket håll gängan är slagen.

Mvh
J

Jag kan upplysa dig om att det kan sitta rätt så hårt. Jag hadde 1,5m långt rör som förlängare + en polare som satt på hojjen och höll brommsarna intryckta. Släppte med en jävla smäll ,höll på att slå bort backspegeln. Provade allt före bla, muttermaskin modell större. Det enda som gick var ren muskelkraft + lite assistans.

Du ska dra åt vänster dvs motsols.. Brukar gå väldigt lätt med en muttersnurra kom ihåg att böja upp låsbrickan...

Hade också ett rent helvete med att få av mitt, lyckades t.o.m. ha sönder muttern. :mad:
En KRAFTIG mutterdragare är att föredra, och prova att värma på muttern med en varmluftspistol också...

Problemet löst!

Körde till Claes Ohlsson och köpte en 32 mm hylsa och sen tog jag hävarmen till bilens hjulbultar. Sen var det bara att att krysta!

Tack för hjälpen!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...