Hjälp med argumentation vid hojbyte Ninja mot Ninja

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Jag har en Ninja 300 som jag vill byta in mot en ZX 6r. Betalade nypris för 300n 57.000 inkl tillbehör. 600an kostar 143.000 nypris. Firman har strulat lite och jag har gått in med följande: "Hmmm... de har gått lika långt men min är i lite bättre skick. Dvs det var inget fel på djup osv. på 600an men däcken var ju sörjiga efter åkning på bana. Någon har dessutom skrapat vänster handtag, om den är lagd eller bara kommit åt nåt vet jag inte. Men min är garanterat ALDRIG lagd.

Och så har det varit lite strul hos er (leverans o 100-mila) så om vi säger 75.000? Eller 80.000 med nya däck och trådrullar för att ta upp den på depåstöd."

Nån som har fler förhandlingstips?

:tummenupp
 
Däck ger nog inte mycket i förhandlingsläge, det är mest en "status" på hojen. Handlar man privat är det lätt att pruta på, en seriös firma ser väl till att däckstatus är ok så hojen är lätt att sälja. Om det strular vill du verkligen handla där? Känns mellanskillnaden, vilket är det enda som spelar roll ok o prisvärt så byt.

Hojen du byter till och har är det samma årsmodell? Nypriset är ju annars tämligen ointressent om den du vill byta till är äldre, hojar var svindyra nya även på slutet av 1900 talet

Försök få med en extra service av hojen, någon form av kläder och utrustning om firman tillhandahåller sådant!
 
Däck ger nog inte mycket i förhandlingsläge, det är mest en "status" på hojen. Handlar man privat är det lätt att pruta på, en seriös firma ser väl till att däckstatus är ok så hojen är lätt att sälja. Om det strular vill du verkligen handla där? Känns mellanskillnaden, vilket är det enda som spelar roll ok o prisvärt så byt.

Hojen du byter till och har är det samma årsmodell? Nypriset är ju annars tämligen ointressent om den du vill byta till är äldre, hojar var svindyra nya även på slutet av 1900 talet

Försök få med en extra service av hojen, någon form av kläder och utrustning om firman tillhandahåller sådant!

Tack bra info. Samma årsmodell så där är det ok. Vad tror du om att det är höst, jag menar visst jag har inget bra läge för min hoj men jag har garage o det kostar mig inte mkt att ha min under hösten. Men för dem är det ju knappast bästa läget att sälja?
 
Tack bra info. Samma årsmodell så där är det ok. Vad tror du om att det är höst, jag menar visst jag har inget bra läge för min hoj men jag har garage o det kostar mig inte mkt att ha min under hösten. Men för dem är det ju knappast bästa läget att sälja?

Jag tror inte du drabbas så värst hårt av årstiden pga bytet... Alla hojar tappar ju i värde nu (utom möjligtvis cross och enduro) så det borde ju gå att få jämt skägg. är ZX6an dessutom några år äldre än din borde du kunna komma undan utan några jättestora skillnader mellan, speciellt eftersom att den uppenbarligen varit i marken och så där... Handlar bara om köpslående och köpslående handlar om att skambuda lite lagom, och försöka få ner priserna på det man vill köpa.
Kolla vad du kan hitta motsvarande 600-ninja för på blocket så har du ju en hyfsad nivå att sikta på. Din 300 borde du kunna få en hyfsad slant för iaf.
 
Vad är det för årsmodeller?
En 600 som är skrapad sjunker i pris rätt fort och är mer svårsåld än motsvarande hoj utan repor.

Rent spontant låter det som en dålig affär att lägga 75-80k i mellanskillnad på en repad 600, oavsett årsmodell.
 
Varför inte köpa en literklubba istället ? Är det mest gata så finns det ingen anledning att åka 600
 
1000 cc har jag skaffat och får väl säga att jag är supernöjd men kan ju tänka mig att det finns fördelar med 600 med, kanske snäppet billigare försäkring och något lite lättare och mindre hoj. :) men jag tror inte att man helt skall vända sig bort från en hoj som är lite skrapad, dock får man väl försöka se till att få ner priset därefter.. jag är övertygad att de flesta beggade hojjar som inte kärringkörts har varit lagda någon gång, det finns väl mer eller mindre bra sätt att dölja det på bara..
 
håller med ovan. ska du bara köra gata så satsa på en 1000cc. Om du bor nära Uppsala så kolla med Lelles. Jag bytte in min Svarta zx10r 2010 som är fullkittad med allt godis, bl.a fullsystem akrapovic, powercommander 5 mm. rullat 870mil. Då får du en hoj som är välskött.

Ska du köra mycket bana så är 600cc med lämpad.

Hur man än gör när man har inbyte så går man många tusingar minus....
 
Tack bra info. Samma årsmodell så där är det ok. Vad tror du om att det är höst, jag menar visst jag har inget bra läge för min hoj men jag har garage o det kostar mig inte mkt att ha min under hösten. Men för dem är det ju knappast bästa läget att sälja?

Höst brukar annars vara en tid då det "rör" om i grytan, man hinnner göra ett "klipp" provköra, vetskapen att fyndet står förvarad inför vårstarten gillar nog många :) Sommaren kan vara "stiltje" många kör på och är inte så intresserade av ett byte på sommaren vill göra ett klipp på hösten, men då blir det tillgång efterfrågan så även om kanske inte priset ökar så blir det lätt att sälja. Med tanke på att det har varit även en lång fin sommar så kommer nog suget efter hoj öka till nästa säsong, my 5 cent iaf:)
 
Det är samma årsmodell o jag kommer köra bana. Jag är medveten om att jag får mer för min hoj om jag säljer själv, men då måste jag hålla på och passa tider o träffa folk... Vad ska jag ge om jag inte tar min hoj emellan?
 
Vet inte hur gamla hojarna är men säg att de båda tappat 40% av nypriset, vad blir mellanskillnaden då? Har du kollat vad motsvarande hojar kostar på blocket, och räknat mellanskillnaden utifrån det?

Borde bli mindre skillnad än 80K, och borde definitivt funka som argument :tummenupp
 
Det är samma årsmodell o jag kommer köra bana. Jag är medveten om att jag får mer för min hoj om jag säljer själv, men då måste jag hålla på och passa tider o träffa folk... Vad ska jag ge om jag inte tar min hoj emellan?

Det går inte att svara på om vi inte får veta vilken årsmodell det är på hojjarna. Är båda -06 så är det svindyrt med 75k emellan. Är båda -13 så är det mer rimligt, men jag tycker fortfarande det är för mycket mellanskillnad.
 
Det ligger en ny 636 -13 på blocket för 110 000, så du ska definitivt ha mindre mellanskillnad, jag skulle nog säga max 50 gärna mindre med tanke på repad.
 
Last edited:
Värt att ta med i ekvationen är väl att handlaren vill tjäna cirkus 5000 per hoj....
 
Bägge hojar är sprillans har gått 200 mil. Ser på nätet att nypris är 140.000 för 600an.
 
Bägge hojar är sprillans har gått 200 mil. Ser på nätet att nypris är 140.000 för 600an.

Nypris är i våras ointressant, kolla vad en ny zx6r kostar nu isf, och dra av generöst för skador samt at den inte är ny. Den billigaste *nya* på blocket är under 100k, så betalar du 80k emellan så värderar du din egen hoj till 0 kronor, eller mindre. Jag skulle dra av 30k ungefär på nypris för den zx6ren nu ungefär... Så 70 000 kan man nog värdera den där sexhundran till... Din hoj borde kunna dra in 40k, så 35-40k emellan, *max*... Imho, nu när jag tittat närmare på priser och sånt.
 
Nypris är i våras ointressant, kolla vad en ny zx6r kostar nu isf, och dra av generöst för skador samt at den inte är ny. Den billigaste *nya* på blocket är under 100k, så betalar du 80k emellan så värderar du din egen hoj till 0 kronor, eller mindre. Jag skulle dra av 30k ungefär på nypris för den zx6ren nu ungefär... Så 70 000 kan man nog värdera den där sexhundran till... Din hoj borde kunna dra in 40k, så 35-40k emellan, *max*... Imho, nu när jag tittat närmare på priser och sånt.

Tack, jag har redan mejlat försäljningsstället o sagt att jag tror att jag säljer mig kort med liggande bud. Får se vart det leder. :yoparty
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top