Hjälp med aprilia modeller!

MilleR

Member of Team Manwhore
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Trek 4400Alpha, Nitro Icon59w,
Hej
Jag skulle behöva lite hjälp med att reda upp RSV 1000 modellerna.
Om jag inte är ute å cyklar så finns det en RSV 1000 mille (?)
och en RSV 1000 mille-r?? :rolleyes:
isof vad är skilladen??......tacksam för svar och ev tillrätta visanden
Mvh Danne

R-modellen har bättre fjädringskomponenter (Öhlins) både fram och bak, kolfiber på en del ställen där den vanliga millen har plast (framskärm t ex), lättare fälgar (smidda alufälgar från Oz). r-en väger därför några kilon mindre. Ram, sving och motor är desamma. Lackeringen skiljer lite.

Kolla Apriias hemsida för detaljer. www.aprilia.it

Bör också nämnas att mille R ej fick skjutsmöjligheter förens -02, kostar ca 8´000:- att bygga om. Vanliga millen har skjutsmöjligeter.

-01 och nyare har förbättrats på lite småpunkter bla en hållbarare koppling + annan utväxling på bakfjädringen och att designen fick smärre förändringar.

Kolla gärna in falco´n också en klart undervärderad hoj som har något sämre chassie men klart skönare körställning om du inte skall åka bana hela dagarna.

Min e till salu !

Bifogat

• falco m rene sida.jpg
    falco m rene sida.jpg
    125.9 KB · Visningar: 243
Last edited:
Triggerhappy skrev:
Bör också nämnas att mille R ej fick skjutsmöjligheter förens -01, kostar ca 8´000:- att bygga om. Vanliga millen har skjutsmöjligeter.

-01 och nyare har förbättrats på lite småpunkter bla en hållbarare koppling + annan utväxling på bakfjädringen och att designen fick smärre förändringar.

Kolla gärna in falco´n också en klart undervärderad hoj som har något sämre chassie men klart skönare körställning om du inte skall åka bana hela dagarna.

Min e till salu !

Färdigåkt eller skall du köpa ngt annat på två hjul?

Tackar!

Så är ja, nu har det klarnat lite.....med andra ord så e det en R man ska handla. Skiljer ju inte så där hemskt i pris med tanke på om man ska slänga på Öhlins kit själv och div bantar prylar på en vanlig mille.
tack för hjälpen.

Triggerhappy: Var du på Gelleråsen i söndags? hojen verkar bekant.

Mvh Danne

Triggerhappy

ska bilda mig en egen uppfattning om Millen imorgon ska å kika på en 00:a och även en TLR så vi får se vad det blir.

Då var det nog vi som var grannar i depån, kompisen din åker Thunderace?

Mvh Danne

Ja visst va det "bluerider" och hans AS.

Kul, var det du med den flamade gixxern eller det "moraliska stödet" ??

Skippa Millen, ta en Falco och slå underifrån och regera !!!! :rock

Re: Triggerhappy

MilleR skrev:
ska bilda mig en egen uppfattning om Millen imorgon ska å kika på en 00:a och även en TLR så vi får se vad det blir.

Då var det nog vi som var grannar i depån, kompisen din åker Thunderace?

Mvh Danne
Tänk på att Millen uppdaterades kraftigt från -01.

Triggerhappy skrev:
Ja visst va det "bluerider" och hans AS.

Kul, var det du med den flamade gixxern eller det "moraliska stödet" ??

Skippa Millen, ta en Falco och slå underifrån och regera !!!! :rock

Nej, jag är "depåslynan" :D som bara satt å brände mig på läktaren.
Jag åker inte till nån bana igen utan hoj.....så är det bara.
verkar ju så jäääkla kul.
Vad är det för motor i Falcon då? den ser ju klart ball ut.

Uppdatering

Den "kraftiga uppdateringen" var till mkt stor del kosmetika. Man ändrade insprutningen en aning men de flesta kör chippat ändå. Största skillnaden är chassit där motorn sitter 5 mm högre vilket gör att den svänger ännu lättare. En "nackdel" med vanliga millen från 01 är att de saknar styrdämpare. Med tanke på wheelieförmågan skadar inte en sådan...

Re: Tackar!

MilleR skrev:
Så är ja, nu har det klarnat lite.....med andra ord så e det en R man ska handla. Skiljer ju inte så där hemskt i pris med tanke på om man ska slänga på Öhlins kit själv och div bantar prylar på en vanlig mille.
tack för hjälpen.

Triggerhappy: Var du på Gelleråsen i söndags? hojen verkar bekant.

Mvh Danne

Ett litet tips bara: Öhlins fjädringskomponenterna ska enl alla "förståsigpåare"vara BRA mkt mera "känsliga" än de standard som sitter monterade på den "vanliga Millen. Mao om du nu ska transportera din hoj till o från bana tex, så är det INTE en bra ide att spänna ihop framgaffeln på sedvanligt manér om du avser att köpa en Mille R.
Likaså om du gillar att "stunta" så kan du räkna med ett o annat packbox-byte i framtiden....
Tror att viktskillnaden är 2 kilo bara(om jag inte missminner mig)

Ska du köra till vardags, en o en annan gång på bana samt vanliga kurviga vägar, inte heter Rossi i efternamn, så rekommenderar jag den billigare "vanliga" Millen, så har du ju pengar över till däck tex för en hel säsong!
:tummenupp

(min e till salu ;) )

Re: Re: Tackar!

El Presidente skrev:
Ett litet tips bara: Öhlins fjädringskomponenterna ska enl alla "förståsigpåare"vara BRA mkt mera "känsliga" än de standard som sitter monterade på den "vanliga Millen. Mao om du nu ska transportera din hoj till o från bana tex, så är det INTE en bra ide att spänna ihop framgaffeln på sedvanligt manér om du avser att köpa en Mille R.
Likaså om du gillar att "stunta" så kan du räkna med ett o annat packbox-byte i framtiden....
Tror att viktskillnaden är 2 kilo bara(om jag inte missminner mig)

Ska du köra till vardags, en o en annan gång på bana samt vanliga kurviga vägar, inte heter Rossi i efternamn, så rekommenderar jag den billigare "vanliga" Millen, så har du ju pengar över till däck tex för en hel säsong!
:tummenupp

Hej
Tackar för uppgifterna, har suttit nu på kvällen å dammsugit nätets alla annons siter och tänkt lite. :eek:
det skiljer ju i regel ca: 20-30 tusen spänn mellan både "vanliga" millen och TLR:en till Mille-R......det betyder som du sa däck för en säsong plus krasch kåpor, tuff lack och korv i pausen...:-P
och det ska ju försäkras också......

hittade en grym fullkitad TLR för 65k....det är bra.
Har du bilder på din? pris?
Mvh Danne

Last edited:
I Falcon sitter samma motor som i millen med två skillnader.
Falcon har lite lägre kompression och annorlunda stegning i växelådan.

Falcon har dessutom 2-2 system medan Millen har 2-1 villket som låter gosigast får var och en avgöra.

Klart du skall ha en Aprilia ! :tummenupp :tummenupp

Inget större fel på TLR om den sjuka bakdämparen e bytt.
Jag har provkört en TLR-99 Och den gick friskt. Kändes dock ganska bred och (Nu får jag väl stryk) och "klumpig".
Motorn drog ju fint dock.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back