En sak till:
Kalibreringsprotokollet gällde som sagt bara i 3 månader. (kan vara ändrat nu.)
Men jag har för mig att det var ganska bråttom att få in bilen för kalibrering om den nyttjats vid hastighetsöverträdelse, och ej har giltigt protokoll.
(Det var länge sedan jag arbetade där, men det kan röra sig om att bilen måste kollas inom ett par veckor efter händelsen.)
Eftersom det har gått hela 10 månader efter händelsen att få fram protokollet, så är det inte säkert att protokollet är giltigt som bevis.
Det kanske var därför som åklagaren tog en rövare och försökte fiska fram ett erkännande istället.
Åklagare brukar nämligen inte ringa upp folk, man får oftast en kopia på förundersökningen när den är klar.
Dessutom så spelar det dessutom roll om bilen hade vinter eller sommar däck då händelsen inträffade (mars?), och att kalibreringen då utförts med samma däck. Det står angivet på protokollet vilka däck bilen testats med.
Polisen nyttjar sig också mycket av hyrbilar, speciellt knark-span.
På så sätt kan dom variera bilarna lite mer, för att slippa igenkänning.
Personalen på span brukade bli därför bli rejält sura när någon "röjde" bilen genom att jaga fartsyndare med deras bilar.
Dom bilarna brukade ofta ha inaktuella, om ens några, protokoll av just den anledningen.
Möjligtvis har bilen varit på uthyrningsfirman en tid under dessa tio månader, alternativt verkstad.
Då lär nog inte ett protokoll i efterhand vara giltigt som bevis.
I vilket fall som helst så finns det många anledningar att ifrågasätta åklagarens s.k. bevisning i detta fall.
I övrigt så hänvisar jag till mina tidigare inlägg i denna tråden, och hoppas ni ger dom en rejäl fajt i rätten.