Hjälp med åtal för fortkörning

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Hej Bullen.

Jag har en kompis (min sambos lillebror, och det är helt sant) som hamnat i problem med vårt kära rättsväsende och jag behöver lite tips då jag lovat hjälpa honom. Bakgrunden är som följer.

I mars i år kör han hem från ett job i Åre (brunnsborrning = tungt lastad Renault Partner Dielsel), vädret är kass och bilen går långsamt. Efter att ha kört om en lastbil ser han efter 5 min ett "regnmoln komma snabbt som fan bakrifrån". Regnmolnet visar sig vara en civilbil som vinkar in honom och börjar gapa att han kört i 170. Han hävdar att bilen inte går så fort och då ändras hastigheten till 150 och sedan 140. Kompisen nekar fortfarande varpå polisen blänger surt och säger att han kan åka. Därefter hördes ingenting förrän idag (!) då en åklagare ringer. Hon ger ett ultimatum att antingen erkänner han (2000:- plus indraget körkort), annars så blir det tinget. När han frågar varför de inte hört av sig tidigare får han till svar att kalibreringsprotokollet har nu inkommit.

Detta var bakgrunden...

Jag kollade upp lite fakta:

* En ny Peguot Partner Diesel gör 143 Km/h utan last enligt Peugeots hemsida. Vid tillfället var de tre personer i bilen plus en massa tunga prylar.
* Enligt åklagaren så får han 2000 i böter. Det innebär att han måste kört minst 36 Km/h för fort. I detta fall var det 90 Km/h som gällde, han måste alltså i princip legat i 130 vilket är frågan om bilen klarade av just då.
* Det enda protokoll som borde kunna dröja så länge är en besiktning av bilens hastighetsmätare vilket innebär att inget mätinstrument använts. Under tillfället regnade det och polisen har inte följt honom. Han gjorde dessutom en omkörning vilket innebär att kontinuerlig mätning ej var möjlig.

Min rekommendation är att blåneka och se om det ens går till domstol, skulle det gå vidare så skaffa en jurist eftersom han borde ha goda chanser att klara sig.

Har ni tips eller idéer på hur han kan lösa detta dilemma så tas de emot med stor tacksamhet. Jag har iofs 0 i förtroende för vårts rättsväsende men någon form av rimlighet skall väl gå att uppnå.

Jag har också tappat allt fötroende för rättsväsendet...
Bara att ta det till tinget... förmodligen så kommer det backa ur.
Låter nästan lite som att åklagaren försöker "skrämma" till sig ett erkännande!!
Stå på dig!!

ething skrev:
Hon ger ett ultimatum att antingen erkänner han (2000:- plus indraget körkort), annars så blir det tinget.
Tinget så klart. Säg åt honom att prata med åklagaren först och berätta att bilen inte går så fort och att han dessutom har flera vittnen på att han körde lagligt och att det är direkt märkligt att protokollet dyker upp långt i efterhand. Åklagaren lägger förmodligen ner ärendet.

Begär ut hela förundersökningen. Man skall bli delgiven misstanke om brott inom en viss tid. Jag kommer inte ihåg exakt vilken tidsram tror det rör sig om någon eller några (läs tre) månader. Man skall sedan höras av en polis i ärendet då detta skall ingå i förundersökningen (här skall framgå din egen version och varför du nekar till anklagelsen), det skall där framgå tydligt vad du sagt. Finns det tekninsk bevisning (fartkamera, filmsekvens eller lasermätning) skall du kunna ta del av denna för att kunna yttra dig.

Jag hade vänt mig till åklagaren och lagt upp bevisen (fartresurserna på bilen och annat matnyttigt). Hade inte det hjälpt så begär ut varenda handling i ärendet som går att frambringa (mycket jobb för åklagaren).

När du/han fått all information som myndigheten sitter på kan du snabbt ta beslutet om du skall gå vidare till tinget eller erkänna.

Lär känna din motståndare :fyllisar och hans styrkor :arsele och svagheter :tuttar , slå :fatta! sedan mot den svaga länken.

Det där kalibreringsprotokollet som nämns är rätt intressant.
Det avslöjar en del om den bevisning som åklagaren har.
Detta talar till din fördel, jag ska förklara:

Blir du stoppad av en trafikpolis så har dom troligtvis använt ett riktigt mätsystem och ev. också filmat din framfart.
Så verkar det lyckligtvis inte vara fallet här, och det är bra.

Blir man stoppad av en icke-trafikpolisbil så använder man en annan metod för att mäta hastigheten.
Man ligger helt enklelt bakom bilen och försöker hålla samma hastighet, sen läser man helt enkelt av hastigheten på polisbilens vanliga hastighetsmätare.
Men eftersom bilarnas hastighetsmätare alltid visar lite fel så måste denna kalibreras (läs: mäta dess missvisning.)
Man åker då till ett företag som kör bilen i en bromsbänk och kontrollerar hur mycket hastighetsmätaren visar vid olika hastigheter. Därefter så upprättas ett protokoll, som är giltigt i 3 månader (denna tidsgräns kan ha ändrats nu).

Om bilen ej varit kontrollerad inom tre månader, ELLER om den har ändrats (t.ex bytt till vinterdäck) så måste nytt protokoll upprättats.

Ok, vad betyder då detta i ditt fall?
Jo, det betyder att någon varelse med lägre begåvning (läs: polis) sitter och SÄGER att han minnsan SÅG hur fort du körde, för han såg detta på sin mätare.
Han kan alltså dels ha sett lite fel på sin mätare, sen om han försöker komma ikapp dig så hållar han ju dessutom högre hastighet än dig.
För att inte tala om det faktum att han kan i princip säga vad som helst, av sin vanliga godtyckliga vana.

Alltså:
Mätningen är ingen mätning, utan en uppskattning.
Den är alltså rejält subjektiv och oexakt.
Faktumet att han ÄNDRAR sin hastighetsangivelse när han pratar med dig styrker detta.
Inga riktiga BEVIS finns som styrker hans historia.
Protokollet visar enbart hur fel polisbilens mätare visar, det visar inte på något sätt DIN hastighet, eller hur fel snuten läser av sin hastighetsmätare.
Mitt råd är alltså att gå direkt till domstol, och krossa snutens löjliga "bevisning". :fatta!
Se bara till att du samlar på dig så mycket fakta och egna bevis i pappersform, som du lägger fram i rätten på ett sakligt vis.
Men risken finns ÄNDÅ att du åker dit, eftersom tingsrätten ofta värderar snutars ord alldeles för högt.
Men du har samtidigt inte någonting att förlora på att försöka.
Erkänner du så har du gett dom det enda bevis dom behöver.
Polisen i Sverige kan inte hitta sitt eget arsle utan karta, kompass & GPS (om ens då). Allt deras sk. "utredningsarbete" & "spaningsresultat" är folk som erkänner, eller tjallar på varandra. :kocko
Så är det svenska systemet, det finns alltså ingenting DU tjänar på att samarbeta med åklagarsidan.

EDIT: Gå alltså INTE till åklagaren, utan överraska dom i rätten istället.
Åklagaren är inte din vän, all information du ger honom är bara ammunition som han kommer använda emot dig i rätten.
(Detta gäller även vid polisförhöret, håll dig kortfattad och ge dom inte för mycket att ta på.)
Visar du dina kort så kommer dom att försöka "förstärka" sin bevisning mot dig.
Detta ofta genom att polismannen "föbättrar" & "förstärker" sitt vittnesmål.
Upp i rätten direkt istället å ta dom på sängen.

Ta upp dom i rätten å på 'rom bara.
Lycka till. :tummenupp

Last edited:
Fakta

Tack för alla svar. Jag går på samma linje som War-psycho lägger fram och tror inte de har något att komma med. Tyvärr har killen varit av med kortet en gång och har prövotid...

Kan någon bekräfta att om man förlorar ett domstolsärende av denna typ så behöver man inte betala rättegångskostnader (annat än egen advokat)? Jag har för mig att endast begärt bötesbelopp kan fastställas i detta läge men jag hittar inte detta på pränt just nu.

De flesta som har en hemförsäkring har rättsskydd inkluderat :Bugar :tummenupp
Kolla om så är fallet?
I annat fall så kan han få stöd av någon förening ja glömt bort namnet på, då baserat på att hans årsinkomst är lägre än 260 000kr(deklarerat)

ething skrev:
Tack för alla svar. Jag går på samma linje som War-psycho lägger fram och tror inte de har något att komma med. Tyvärr har killen varit av med kortet en gång och har prövotid...

Kan någon bekräfta att om man förlorar ett domstolsärende av denna typ så behöver man inte betala rättegångskostnader (annat än egen advokat)? Jag har för mig att endast begärt bötesbelopp kan fastställas i detta läge men jag hittar inte detta på pränt just nu.

ething skrev:

Visst, du riskerar domstolskostnader.
Kan bli några tusenlappar (3000-5000:- skulle jag gissa i värsta fall), men beror självfallet på hur lång tid det tar, och vad du får för straff i övrigt.
Men det är ändå värt att försöka, för körkortet är ju knappast gratis heller.
Dessutom så kan du ju vinna också.

Det finns ju ingen anledning att ge sig utan strid, när åklagaren's bud ändå var körkortsindragning + böter.
Låt dom slösa lite tid, pengar & energi på ärendet först, om du nu ska åka dit.
Det KAN ju även bli så att han lägger ner ärendet OM du inte erkänner.
(men det är knappast troligt.)

Ps, När jag säger du, så menar jag såklart din polare. :D

Ps 2: Dom flesta juristfirmor kan tipsa dig gratis per telefon om du frågar "snällt" (och då kanske får representera dig i rätten som rättshjälp.)

Last edited:
Välj tinget... hahah

Dem har uppenbarligen ingenting och vill bara skrämmas... haha ta tinget och vinn "big time"... lätt match

En viktig sak med att gå till tinget är att alltid ha en advokat med sig.
I ditt fall är det polismannens berättelse som gäller tills ni kan bevisa motsatsen.
Går man till tinget utan advokat är man inte trovärdig.

Tro mig,jag har suttit där nån gång.

Jag fick en bot för att ha framfört "fordonet med alltför hög fart där 50 väg råder" Polismannen uppskattade farten till mellan 70-90.....

När jag nekade ändrade han i rätten till"framfört fordon alltför fort genom korsningar där högerregel föreligger"

Rätten såg ingen anledning till att ifrågasätta polismannens erfarenhet och tyckte att det räkte med att uppskatta hastigheten för att bötfälla mig.

Fortkörningen skedde i juni.
Domen kom i mars.
5 månaders indraget kort.
5850 kr i böter.
Synd.. :( :confused:

Sant. Skaffa advokat, och en som är bra/bryr sig om dig.
Men det lönar sig att hjälpa honom på traven, med att skaffa fram så mycket ammunition (bevis & fakta) som möjligt.

Du är ju den som är mest intresserad av att vinna ditt mål.
Lycka till. :tummenupp

Glömde skriva,kostar absolut inget att gå till tinget.Begär också en offentlig försvarare,det kan gå.
Tveka inte,har stackarn prövotid finns det inget att göra.

Erkänn aldrig!!!!!!!

Jag har också vart i tinget för fortkörning, men vad jag minns så betalade jag inga rättegångskostnader.
Fick visserligen böter, rätten trodde mer på Snuten än på mig.
Men det kostar inget att neka, håller inte deras bevisning så går man ju fri...

Ett tips är för alla som har problem med "trafikbrott" (som säkert många har på SH även jag) är att besöka: www.trafikjuristen.se

Want a R1 skrev:

letade efter en artikel som lagts upp här på SH om hur man ska bära sig åt, kopierat från ett porsche forum typ " Hur man ska klara sig från att få porsche......"

Neka och gå upp med det, låter jävligt flufigt från polisens sida.

Min far nekade och struntade i det med papper bla bla enligt den där artikeln tillslut kom polisen hem hit, men han var inte hemma just då. Tror dom la ned fallet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT