Hjälp!!! Luftnings problem Gsxr1100

Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Hjälp!!! Luftnings problem kopplingen Gsxr1100

Är det någon som är expert på hur man får upp trycket i kopplingen på min Gsxr1100 från 1990.

Jag skulle bara byta till en friskare olja vilket jag har gjort på min gamla gsxr750-85 och på den var det inga som helst problem att få upp trycket igen.
Luftade som vanlig med att pumpa och öppna nippel.

Nu har jag provat det och en vacumsug sen har jag provat om det var en luft ficka i hantage och släppt ut olja vid banjo bulten. Men inget av detta hjälper, jag får inte upp trycket och nu börjar jag bli desperat:mad:

Är det någon här som kan ta det steg för steg hur man gör ifall det är något jag missar. Jag har även Hayns verkstads hanbok men vad hjälper det.

Jag har luftat massor av bilar och nästan på alla hojar jag haft men aldrig stött på det här problemet.

Last edited:
jag brukar ta en LÅNG transparant slang, öppna nippeln och sug...
när det inte kommer bubblor så kan du börja pumpa, dra inte in det i munen bara, det smakar inte bra:huvet

De finns lite varianter som det går att fylla på systemet.

Ett extra tips e att se till att alla bromsoks-kolvar är max i botten för minimaltluftutrymme.

Eftersom luft strävar uppåt i ett vertikalt slang/rörsystem å finns risken att om man fyller via vätskebehålaren upptill att de blidas luftfickor som slagvolymen då man klämmer in bromshandaget inte räcker till.

Men de jag sett fungerar, är att man fyller i behållaren försiktigt å låter det rinna ner i slang/rörsystemet. Fyll så de är vätsta i behållaren som täcker de lilla hålet ner till manövercylindern som du påverkar men bromsshandtaget.
Vänta typ en kvart/halvtimme.
Sedan tar du och närapå slår på handtaget ungefär som du skulle trumma på någonting. Gör så säg ca 15 - 30 sekunder, sluta å vänta så ska du se att de kommer upp småbubblor ur hålet.
OBS, se till att de hela tiden finns vätska i behållaren som täcker de lilla hålet.
Upprepa trummningen några ggr. tills de upphör att komma bubblor så ska du märka att de blir motstånd i handtaget.
Har fungerat för mig... med tålamod

Om man inte använder nedan angivna metod.

En variant är att vid luftnippeln nere vid bromsoket ansluta en slang med en "spruta" som man injeserar bakvägen, men man måste ta det försiktigt så de inte skvätter vätska överallt då de når vätskebehållaren vid styret.

Så finns hjälpmedel för påfyllning med hjälp av tryckluft om man vill köra den varianten.

Änligen fixat :) med stort tålamod (vilket inte jag har) och på det gamla hedliga viset utan vakumpump. Men därimot lossade jag drev kåpan lite så kopplingscylindern kunde expandera mer.
Sedan drog jag fast drev kåpan igen och fortsatte lufta ett tag till.

Och till sist få den stå med kopplingshantaget indraget över natten så dom sista bubblorna kommer ut.

Last edited:
Änligen fixat :) med stort tålamod (vilket inte jag har) och på det gamla hedliga viset utan vakumpump. Men därimot lossade jag drev kåpan lite så kopplingscylindern kunde expandera mer.
Sedan drog jag fast drev kåpan igen och fortsatte lufta ett tag till.

Och till sist få den stå med kopplingshantaget indraget över natten så dom sista bubblorna kommer ut.

He-he , låter bra, å låt inte hojen stå för mycke i sommar nu så de blir "skinn på oljan" :D

He-he , låter bra, å låt inte hojen stå för mycke i sommar nu så de blir "skinn på oljan" :D

Skall försöka komma till Bredhults Free ride på lördag och testa för första gången. Annars blir det i Västervik den 23maj och då hoppas jag fått besiktigat hojen :tummenupp .

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back