nausea
Ny medlem
Fick hojen med Acewell mätare, men som jag förstått så är signalen på min SV650s -99 för stark där varvmätarn är kopplad så den hoppar som tusan.
Har surfat runt här ett tag sedan och försökt åtgärda detta enligt följande :
"om du har en varvräknare som tenderar till att hoppa runt ganska
mycket tex vandrar flitigt mellan 500-2500 varv så har de troligen
bara lindat givarkabeln till varvräknaren runt en tändkabel.
har redan provat den varianten. funkar inget vidare. istället
skall den ligga på primärsidan på tändspolens krets
(på den sidan som styrs av databoxen dvs den som inte är +12V)"'
respektive
"Svar: Vissa motorcyklar har en väldigt stark signal till tändspolen
och det kan göra att mätaren tappar räkningen. Sätt ett motstånd på 1
megaohm parallellkopplat till jord (-) på den gula kabeln så bör problemet vara löst. "
Det fungerar på samma sätt (genom induktion) om man lindar runt tändkabeln
så lösningen bör vara densamma."
Har inte lyckats hitta rätt sladd att koppla motståndet till dock.. Tänkte be om hjälp med att hitta stället där acewells sladd är lindad för att kunna testa koppla på ett motstånd eller komma vidare därifrån.
Elen är så jäkligt dragen så för närvarande vill jag inte rycka i allt vid styret, skall dra om all el i vinter har jag tänkt
, så vill ha hjälp med att hitta andra änden
Tack på förhand!
Har surfat runt här ett tag sedan och försökt åtgärda detta enligt följande :
"om du har en varvräknare som tenderar till att hoppa runt ganska
mycket tex vandrar flitigt mellan 500-2500 varv så har de troligen
bara lindat givarkabeln till varvräknaren runt en tändkabel.
har redan provat den varianten. funkar inget vidare. istället
skall den ligga på primärsidan på tändspolens krets
(på den sidan som styrs av databoxen dvs den som inte är +12V)"'
respektive
"Svar: Vissa motorcyklar har en väldigt stark signal till tändspolen
och det kan göra att mätaren tappar räkningen. Sätt ett motstånd på 1
megaohm parallellkopplat till jord (-) på den gula kabeln så bör problemet vara löst. "
Det fungerar på samma sätt (genom induktion) om man lindar runt tändkabeln
så lösningen bör vara densamma."
Har inte lyckats hitta rätt sladd att koppla motståndet till dock.. Tänkte be om hjälp med att hitta stället där acewells sladd är lindad för att kunna testa koppla på ett motstånd eller komma vidare därifrån.
Elen är så jäkligt dragen så för närvarande vill jag inte rycka i allt vid styret, skall dra om all el i vinter har jag tänkt


Tack på förhand!
