Hjälp lokalisera tändspole / acewell varvräknare

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Fick hojen med Acewell mätare, men som jag förstått så är signalen på min SV650s -99 för stark där varvmätarn är kopplad så den hoppar som tusan.

Har surfat runt här ett tag sedan och försökt åtgärda detta enligt följande :

"om du har en varvräknare som tenderar till att hoppa runt ganska
mycket tex vandrar flitigt mellan 500-2500 varv så har de troligen
bara lindat givarkabeln till varvräknaren runt en tändkabel.
har redan provat den varianten. funkar inget vidare. istället
skall den ligga på primärsidan på tändspolens krets
(på den sidan som styrs av databoxen dvs den som inte är +12V)"'

respektive

"Svar: Vissa motorcyklar har en väldigt stark signal till tändspolen
och det kan göra att mätaren tappar räkningen. Sätt ett motstånd på 1
megaohm parallellkopplat till jord (-) på den gula kabeln så bör problemet vara löst. "
Det fungerar på samma sätt (genom induktion) om man lindar runt tändkabeln
så lösningen bör vara densamma."

Har inte lyckats hitta rätt sladd att koppla motståndet till dock.. Tänkte be om hjälp med att hitta stället där acewells sladd är lindad för att kunna testa koppla på ett motstånd eller komma vidare därifrån.

Elen är så jäkligt dragen så för närvarande vill jag inte rycka i allt vid styret, skall dra om all el i vinter har jag tänkt :gnissla , så vill ha hjälp med att hitta andra änden :tungan

Tack på förhand!:tummenupp

Nu är det ett par månader sedan jag kopplade min mätare. Men jag tror att det är en gul kabel som är ensam. Det går inte in i ett kontaktstycke, utan sitter i en enkel kabeldoja.

Mats

Nu är det ett par månader sedan jag kopplade min mätare. Men jag tror att det är en gul kabel som är ensam. Det går inte in i ett kontaktstycke, utan sitter i en enkel kabeldoja.

Mats

Jag känner igen det där med gul kabel, men jag har ett antal gula som går in i den stora dosan , som leder till acewell. Dock händer inget om jag jordar den så jag tror inte jag lyckats hitta rätt gula sladd.. Skulle hellre försöka lösa problemet där sladden slutar, men har som sagt ingen aning om vart det är :huvet

Varför inte kolla vid tändspolen/arna om den gula är kopplad där, det brukar vara det vanligaste stället.

Jag känner igen det där med gul kabel, men jag har ett antal gula som går in i den stora dosan , som leder till acewell. Dock händer inget om jag jordar den så jag tror inte jag lyckats hitta rätt gula sladd.. Skulle hellre försöka lösa problemet där sladden slutar, men har som sagt ingen aning om vart det är :huvet

Om strömspiken är för stark för mätaren kan du ju även prova att koppla in den på jordkabeln på tändspolen. Så är tex min varvräknare kopplad.

/Jörgen

Om strömspiken är för stark för mätaren kan du ju även prova att koppla in den på jordkabeln på tändspolen. Så är tex min varvräknare kopplad.

/Jörgen

problemet är att jag inte hittar tändspolen :mad: :confused:

det är inte tändkabeln till stiften eller hur?

skulle behöva litet hjälp med att lokalisera denna, och hur hittar jag jorden där?

skulle behöva litet hjälp med att lokalisera denna, och hur hittar jag jorden där?

Jo visst är det mojängen i andra ändan av tändkabeln:tummenupp

Mats

Precis som Mats redan svarat, klumpen i andra änden av tändkabeln. Finns där en svart sladd bland dom klena så är det som regel jorden

Last edited:
hmm tror att det kan vara så att de har valt den enkla vägen när de kopplade in din mätere. vill man göra det enkelt så lindar man bara den gula kabeln ifrån mätaren runt tändkabeln.( det stämmer utmärkt att den inte går in i ett kontakt stycke utan går ensam in i mätan) Denna metoden har jag provat på en CBR o det gick inget vidare.
jag tog däremot o kopplade den på en av de två kablarna på tändspolens primärsida (primär är väll den sidan som ström matningen går in till?) vilken du skall välja tar du lätt reda på genom att slå på tändningen o sedan mäta mellan minus och tändspolen. den som du får +12V på den skall du inte ha. utan den andra som är "jord" den är igentligen inte en jord utan bara en signal som ligger "lågt" tills den skall tända då den släpper. Hmm tändspolen ja den frukar ju sitta någon stans under tanken eller under tanken och sedan under luftburken. vet inte hur det ser ut på din hoj har bara mekat med cbr

Ignition Coil är vad du söker.

Bifogat

• Pages from Suzuki_SV_650_service_manual_99-01.jpg
    Pages from Suzuki_SV_650_service_manual_99-01.jpg
    235.6 KB · Visningar: 419
Nu börjar det klarna, perfekt!:tummenupp

Tack för hjälpen alla, ska se om jag får tid i helgen att skruva och leta. Återkommer med resultat!

Har du hittat din tändspole?
Jag har i våras kopplat i en acewellmätare till min hoj och som folk skrivit så är det på tändspolen du skall sätta den. Den sitter oftast rakt under tanken, en svart fyrkantig klump. på ena sidan sitter det två små kablar med tändström in och på andra sidan sidan går det ut tändkablar som leder till stiften.

Enklast är att köpa en kabelsko men en strömtjuv på
En sån som är på bilden.
Du sätter den kabelskon med strömtjuv på den gula smala kabeln från din mätare.

Lyfter bort den ena kabeln in i tändspolen. Din gula kabel ska sitta på plus i tändspolen för att det skall funka. Gör han inte det så blir det inge signal bara och varvräknaren upplevs död men då ät det ju bara skifta till den andra.
Sen sätter du bara på den ordinarie sladden på din strömtjuv (utstickande flatstiftet)
så är kretsen sluten igen.

Sen funkar det klockrent.
Hoppas du får ordning på allt nu hör av dig om du behöver mer hjälp.

Last edited:
Lite uppdatering. Var nere en snabbis och drog av tanken.. Hittade båda tändspolarna, tack så mycket för bilden CPMS, hade aldrig orkat leta upp vad det heter på engelska :huvet.

Såg ingen gul sladd någonstans nära den bakre spolen, ska lyfta av luftburken i helgen och leta vidare.. Förmodligen är sladdarna ihopkopplade någonstans på vägen, lika illa som resten av elen :mad:

Är det ALLTID en gul sladd? Även på väldigt gamla modeller? I värsta fall får jag testa kapa alla gula sladdar och se vilken som släcker varvmätningen. :yoparty

Ps. Tack för tipset med kabelskon. Har nog några sådana i lådan. Jag har en förmåga att göra halvdana lösningar på det mesta annars :D

Last edited:
Den gula sladden satt inte nära någon av spolarna, antar att dem kopplats ihop nån stans på vägen. Jag kapade den gula och drog en ny kabel från tändspolen.

Som någon sade så gav ena kontakten ingen reaktion, medans den andra fungerade.

(Någon skrev att båda skall fungera, men den ena vara ostabil. Vet inte om det kanske är den andra jag skall använda men att jag måste ändra inställningar i mätaren, testade inte det.)

Dock verkar den funka precis lika dåligt som innan. Varvet på tomgång varierar ca 500 rpm, och efter att ha varvat och släppt så hoppar den runt lite upp till ca 8k.

Testade då tipset som acewell skrivit om att koppla på en resistor på en MOhm till jord, men inget händer... Jag testade då att koppla den till jord på batteriet, menar dem den andra kontakten till tändspolen eller vilken jord skall det vara?

:confused:

Last edited:
Enligt Acewell verkar det som man kan prova att koppla motståndet i serie med instrumentet.

Du kan även prova att linda varvräknarens kabel runt en av tändkablarna. Skala INTE bort någon isolering utan linda den gula kabeln runt den svarta som går till tändstiftet, prova med två varv och se vad som händer.
Blir det inte bra kan du prova tre varv, fyra varv osv. tills det fungerar.

Från Acewell FAQ:
Q: My rev counter jumps all over the place and doesn't give a steady reading
A: The signal strength is too high or there is too much interference.
Disconnect the sensor wire at the engine and see if it still jumps around. If it does, check that it doesn't touch any HT leads, and try replacing the yellow wire with a length of Co-Axial cable (small diameter TV aerial) Connect the outer mesh to the chassis / frame / ground wire, and use the inner wire as the sender - ensure that the least amount of wire possible protrudes from the mesh.
There are 2 ways of sensing the revs, either connect to the wire between the coils & CDI (Electronic Ignition) / points or wrap the sensor wire around the spark plug lead. - Try both methods
If you are wrapping the sensor wire around the spark plug lead then do not strip the insulation from the wire, and try various number of coils between 2 and 10 to see which gives the best reading.
If the spark strength is too high, you may also get strange readings, try inserting a 1 Meg ohm resistor between the Acewell and the sensor wire (and then both pickup methods)
Depending on the vehicle, you will find that one of the above gives the most pleasing results.

Enligt Acewell verkar det som man kan prova att koppla motståndet i serie med instrumentet.

Du kan även prova att linda varvräknarens kabel runt en av tändkablarna. Skala INTE bort någon isolering utan linda den gula kabeln runt den svarta som går till tändstiftet, prova med två varv och se vad som händer.
Blir det inte bra kan du prova tre varv, fyra varv osv. tills det fungerar.

Från Acewell FAQ:

okay. tack, ska prova linda också... Så det skall alltså inte kopplas pararellt? Den går alltså på spänning och inte ström? Verkar ju mer logiskt.. Förstår inte varför man skulle pararellkoppla alls när jag tänker efter :confused:

Ska ta mig tid imorgon o få skiten att fungera, har lite olika metoder att testa nu iallafall!

Tack igen :tummenupp

hade själv lite bekymmer med det på min gsxr600 -98 på hur jag skulle koppla, ringde bara å frågade martin på deras hemsida.
själv fick jag bara koppla direkt på varvsladden eller vad man ska säga, det funkade på min modell iaf.

jag skulle va försiktig sa han för om varvräknaren ballade ur och toppade när man kopplade in den skulle man koppla bort sladden direkt, gör man inte det kan i värsta fall mätaren gå sönder.

så om varvmätaren ger fulla utslag när du kopplat in sladden så koppla ur direkt för säkerhets skull.

sen har jag inte lyckats få igång att varningslampan går igång när soppan är på reserven, har 2 givare i min tank som ska va kopplade till lampan som ska ge utslag när det är dåligt med soppa men det funkar inte.

kanske nån har löst det och kan hjälpa mig????

Nu har jag äntligen haft tid att titta på det lite mer. Det verkar ha löst sig, seriekopplade resistorn och nu verkar den stabil.

Utan att ha testkört så var enda felet att när jag drog på lite, säg upp till 5000, och släppte så hackade den till på vägen. Förtydligande:

1. Drar upp till 5000
2. Släpper
3. Den går ner till 2-3000
4. Den hackar upp 500-1000~
5. Den går ner helt

Någon som vet vad detta kan bero på? :näsblod

Ok nu verkar det funka bra på tomgång. Visar sig visst att tomgången ligger för lågt, 1100~. Enda gången varvmätarn får ryck är vid kraftig motorbroms på 6k+ varv. Så det är ingen fara nu.. Underbart att ha den ur världen:yoparty

Tack för hjälpen alla! :pannkyss

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...