Hjälp,kunnig snickare.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Håller på med en trappanslutning på ett loft,trappan kommer avslutas paralellt med loftet för att spara plats på nedervåningen så jag måste göra en anslutning till loftet om ni fattar.

Tänkte sticka ut ett par reglar med dimensionen 170*45 vilket är samma som golvet på loftet är reglat med,vill ju ha samma golvnivå på anslutningen som loftet.

Frågan är då,hur långt jag kan sticka ut regeln i det fria och slippa få svikt som man reagerar på när man kliver av trappan och ut på avsatsen på loftet?
Behövs minst 80cm men skulle vilja ha en meter om det går,är det möjligt utan att köpa speciella reglar?

Vill inte ha stolpar i hörnen på avsatsen för jag har en dörr in till ett rum under loftet som isf inte skulle gå att öppna så det alternativet går bort.

Hjälp tack snälla kunniga på forumet.

Henrik

Det beror ju helt på hur mycket av regeln du fäster.

Bara 20cm så kommer du ju fara i backen.

Men det förstod du säkert, hur mycket kan du fäste den med?

Kommer lägga in den under golvet på loftet och bredden är ca:340cm.

Så 3,4m kommer vara fixerat på insidan och vill ha ett uthäng på helst en meter,har handlat hem 4,5m regel som bör vara monterad innan onsdag då dom kommer och sätter upp trappan och de ville ha något att avsluta den emot.

Henrik

Fattar kanske inte riktigt.
Men:
Att sticka ut en sjutumsregel en meter borde bli ganska stadigt.
Såväl trappan som räcket hjälper till att stabilisera.

Men:
Det du gör är ju även att bredda loftet från 3400 till 4400 mm.
Blir en ganska kraftig ökning av hävstången,
Ergo:
Även om regeln i sig blir stadig, så kan hela infästningen svikta.
Blir det gungit så får du väl sätta en stolpe eller ett knak.

Edit:
Är ingen "kunnig snickare".
15 år sedan jag jobbade på bygge.
Då mestadels med betong.
Pysslar dock en del med hållfasthet.

Last edited:
Kommer lägga in den under golvet på loftet och bredden är ca:340cm.

Så 3,4m kommer vara fixerat på insidan och vill ha ett uthäng på helst en meter,har handlat hem 4,5m regel som bör vara monterad innan onsdag då dom kommer och sätter upp trappan och de ville ha något att avsluta den emot.

Henrik
är bara amatörsnickare men skulle det vara väldigt svårt att fästa reglarna och spika dit några brädor för att provhoppa lite på? funkar det då så borde det vara ok,trappan kommer ju också staga upp det sen.
annars är limträbalk väldigt stadiga om du använder det som reglar,fast det kanske inte finns utrymme för det?
/robin

Precis.... limträbalk är ju det ultimata... Sen går det ju att sätta ett snestag in i väggen om du förstår vad jag menar... Inte det snyggaste kanske, men ett alternativ till stolpe i alla fall...

Precis.... limträbalk är ju det ultimata... Sen går det ju att sätta ett snestag in i väggen om du förstår vad jag menar... Inte det snyggaste kanske, men ett alternativ till stolpe i alla fall...
Gäller att veta hur stadig väggen är när man sätter snedsträvor (vilket inte är snyggt - Därför föreslog jag knak).

Jag kan knappt nånting om snickeri men jag vill väldigt gärna veta vad ett "knak" är för något..

Jag kan knappt nånting om snickeri men jag vill väldigt gärna veta vad ett "knak" är för något..

Om du tar på dig stövlarna och knallar ut i ladugården, så tittar du lite snett uppåt medans du kliar dig på testiklarna.
Mellan vägg och takstol sitter det då en förstärkning gjord av en kluven stubbe.
Det är en rotknak.
Emedan fibrerna i stubben är svängda i en båge mellan stam och rot så får man en oerhört stark konstruktion utan att den stjäl (särskilt mycket) plats.
Finns att tjöpa i såväl smide som aluminimums.
Men då är det ingen rotknak.
Då är det en knak.

170*45 och utstick på 1 meter.
Jag tror inte att det kommer att bli svikt problem.
Du får välja rakfibrigt och kvistfritt och sedan kan du ju lägga tätt med reglar för att öka styrkan.
Om du även limmar en spånskiva mot reglarna (eller vad du nu har för golvmaterial) så ökar du styrkan ytterligare.
Då bygger du en solid ”kloss” som inte fjädrar i första taget.

Har du köpt planket? Köpte du k24 eller k30? Det är standardplank och konstruktionsplank. Iofs tror jag det håller ändå. Står det stolpar i utkant på loftet? Ja en bild hade varit bra.

Kan du inte kasta upp en kottling.En regel imellan de yttre reglarna för att sen fästa dina förlängningsreglar vinkelrätt mot den.
Tjöp balkskor för att hänga reglarna i.:tummenupp

Har idag brutit bort golvskivorna på loftet och fäst en regel från ytterväggen med vad jag tror kallas balksko(ligger som ett u i änden på regeln och med skruv/spikhål mot ytterväggen)och stuckit ut den där trappan ska sluta.

Hängde mig i balken på 1,2m uthäng och det verkade funka,får jag dit ett par reglar till och snickrar ihop allt med ett 1tums spåntat plankgolv ovanpå så borde det bli stabilt så det räcker,annars blir det väl en tråd om min kollapsade konstruktion och hur jag ska rädda den på bästa sätt. :)

Tog bilder och skulle slänga upp men kom på att jag lånat ut usbkabeln till kameran så det sket sig,ska försöka få hem den i morgon så slänger jag upp ett par bilder.

Henrik

Jag hade ett liknande problem i stugan jag bygger då jag inte kan ha någon sträva under loftet som är 4 meter brett och av utrymmesskäl byggt i 45x145. Det sviktade en hel del och tanken var att montera en U-balk utanpå det hela men i sista stund så "hängde" jag upp loftet i 2st 45x120 upp i takbalk, detta får bli själva ingången till loftet där trappen kommer monteras.
Det är inget som kommer fungera att göra för dig?

Annars så tror jag att det blir minimalt med svikt om du monterar en 45x170 hela vägen i bjälklaget på 340cm med 100cm utstick.
Limträ vore optimalt men det är svårt att hitta limträbalk i dimension som passar dig då de är 42x180 som ligger närmast men ska du ha under det så blir det nog riktigt dyrt.

Tror inte heller det kommer bli några problem. Gör som någon annan skrev och släng dit ett par extra för säkerhets skull. Spikar du sen ihop det med ditt plankgolv så sitter det nog. Eller limma och spika ihop dubbla så har du 90x170 och det är ganska stöddigt.

Fixade lite bilder och hoppas det går att se ungefär hur jag tänkt.

Ang. att det skulle vara klart till första april får jag väl se som ett aprilskämt,alla som varit i kontakt med åtminståne en värmlänsk hantverkare vet att standardsvaret är "inga problem,vi kömmer te vecka",dock glömmer dom berätta vilken vecka!

Fick iaf lite respit på min egen konstruktion och möjlighet att justera den om det inte verkar vettigt.

Kommer iaf sticka ut 3 reglar på det sättet jag lagt den första och har tänk mig bredden ca 1m med utstick 80cm-1m beroende hur det ser ut rent estetiskt.

Golvskivorna ska bort och ett spåntat furugolv på istället.

Henrik

Bifogat

• IMG_0527_1.JPG
    IMG_0527_1.JPG
    81.1 KB · Visningar: 62
  • 2.JPG
    2.JPG
    46.3 KB · Visningar: 50
  • 3.JPG
    3.JPG
    75.3 KB · Visningar: 47
Du hade inte möjlighet att fästa den i balken bredvid med vagnsbult? Det hade ju gjort det hela betydligt mer idiotsäkert även om jag tror att golvspånskivorna ser till att den inte rör sig alltför mycket.

Du hade inte möjlighet att fästa den i balken bredvid med vagnsbult? Det hade ju gjort det hela betydligt mer idiotsäkert även om jag tror att golvspånskivorna ser till att den inte rör sig alltför mycket.

Nej tyvärr,trappan slutar exakt där då den dels skulle ta så lite plats som möjligt och att man ändå kommer upp med minst 2m takhöjd(snetak).

Bokhyllan ska bort sen kommer trappan gå som ett U i hörnet mellan fönstret och väggen.

Propotionerna ser lite fel ut då regelutsticket är nästan 1,5m på bilderna och skall kapas med 50-70cm,kanske påverkar bedömningen.

Henrik

Du kanske skulle ha vänt på skon, dom där är utformad för att a kraften nedåt, men du kommer ju få en lyftkraft där.

Inte säkert att det ens gör nåt men det vore synd om golvet skulle börja bukta uppåt där regeln ligger.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman