Hjälp! Kuggat två B-uppkörningar nu.

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Ducati 900 SSie
OK, folks, nu har jag kuggat två B-uppkörningar. Hjälp!

Jag har kört upp som privatist båda gångerna, ena gången i fredags och andra gången idasg. Fast jag har övningskört både privat och på trafikskola.

Första gången var jag inihelvete nervös. Kom fram till en trafikljusreglerad korsning och skulle svänga vänster. Väjade inte för en mötande bil som också svängde vänster men som inte blinkade och därför kunde antas vara på väg rakt fram. Då bromsade hon, förarpröverskan, och jag var autokuggad. Tråkigt.

Dessutom sa hon att jag behövde mer erfarenhet av trafiken för att ta körkort.

Personligen tycker jag kanske att de 7000 mil jag avverkat med mitt A-körkort borde räcka som trafikerfarenhet för att kunna ta körkort?

Men jag gav mej inte, eftersom jag visste att det var för att jag var nervös som jag hade klantat mig så fixade jag en tid igen, idag. Denna gången var jag fast bestämd att vara mycket försiktig. Så bestämd at tjag fick hjärnsläpp och var FÖR försiktig, så jag stannade och väjade för vänstersvängande mötande bilar trots att jag skulle rakt fram och hade fått grönt. Gubben kuggade mig.

Dessutom klagade han på att jag drog för hårt i växelspaken (wtf?!) och att jag inte hade kollat i speglar när jag bytt fil (vilket INTE var sant).

Jag upplever att de misstag jag faktiskt gjorde berodde på nervositet, för jag brukar aldrig göra dem när jag övningskör.

Hur ska jag göra, tycker ni, ska jag boka en ny tid som privatist, så snart som möjligt, eller ska jag ta fler lektioner i körskolan och köra upp med dem när de tycker jag kör "perfekt"?

Hjälp!
/Kalle

Klantigt.
Men eftersom jag aldrig i hela mitt liv varit så nervös som när jag skulle köra upp så förstår jag dig helt.
Varför envisas du med att köra upp som privatist, det brukar gå lättare att utbilda sig med en lärare som vet vad han pysslar med. Tycker körskoleläraren att du är redo för en uppkörning?
Om han/hon tycker du är det så underlättar det nog lite om du kommer till uppkörningen med körskolan, de garanterar genom sitt förhoppningsvis goda rykte att du kan köra hyffsat.

Victor skrev:
Klantigt.
Men eftersom jag aldrig i hela mitt liv varit så nervös som när jag skulle köra upp så förstår jag dig helt.
Varför envisas du med att köra upp som privatist, det brukar gå lättare att utbilda sig med en lärare som vet vad han pysslar med. Tycker körskoleläraren att du är redo för en uppkörning?
Om han/hon tycker du är det så underlättar det nog lite om du kommer till uppkörningen med körskolan, de garanterar genom sitt förhoppningsvis goda rykte att du kan köra hyffsat.
Tack för epitetet "klantig". Jag kan väl inte rå för att jag blir nervös av situationen?

Varför jag kör upp som privatist? För att jag redan hade bokat den tiden när jag anlitade den här körskolan.

Och jag utbildar ju mig med en lärare, det skrev jag ju i mitt inlägg, eller hur?

Och ja, läraren trodde att det skulle gå bra för mig.

Jag kanske ska boka nästa uppkörning genom trafikskolan då?

Orkar inte läsa, men oavsett vilka problem du har så kuggas du för att du inte kan köra bil på rätt sätt.

Bara att göra om.
Finns de som kuggar 10 gånger innan de får sitt kort.

Påt igen bara.. Du kan ju uppenbarligen köra om körskoleläraren trodde du skulle klara det.. fler lektioner gör nog bara plånboken tunnare
lycka till

Warburton skrev:
Tack för epitetet "klantig". Jag kan väl inte rå för att jag blir nervös av situationen?

Varför jag kör upp som privatist? För att jag redan hade bokat den tiden när jag anlitade den här körskolan.

Och jag utbildar ju mig med en lärare, det skrev jag ju i mitt inlägg, eller hur?

Och ja, läraren trodde att det skulle gå bra för mig.

Jag kanske ska boka nästa uppkörning genom trafikskolan då?

Hehe, såklart du inte kan rå för att du är nervis.
Men det är ändå lite klantigt att kugga två uppkörningar när både du och din lärare tycker att du borde klara det, eller hur?
Till den sista uppkörningen få får du väl ge dig fan på att du ska klara den, och inte "tjejköra". Du borde ju veta vilka skyldigheter och "rättigheter" du har i trafiken, mesa inte och släpp fram andra som har väjningsplikt. Det om något tycker jag avslöjar en osäker förare.
Go get´em tiger.
Lessen om du uppfattade mitt inlägg som negativt, det var inte meningen.

Edit: Ja, kör upp genom körskolan med deras bil är mitt tips.

Mavve skrev:
Orkar inte läsa, men oavsett vilka problem du har så kuggas du för att du inte kan köra bil på rätt sätt.

Bara att göra om.
Finns de som kuggar 10 gånger innan de får sitt kort.
Tröttsamt svar. Om du inte orkar läsa, kan du lika gärna skita i att svara, eftersom ditt svar inte hjälper mig speciellt mycket.

Bara på ett igen! Finns ingen annan väg.
Skit i om det tar dig 2 gånger eller 10 gånger, när du väl har kortet är det glömt :tummenupp
EDIT: Fördelen med att köra via skola är att den som bedömmer dig tror att du är bättre än om du är privatist, det är iaf min uppfattning.

Andra gången jag skulle köra upp för B (1989) så var jag så nervös att kopplingsbenet bara skakade :D
Fick köra i samma rondell 3 gånger innan tanten var nöjd och tvärbromsade en gång så hon fick ta emot sig på instrumentbrädan :hihi

Anton_Ljunghusen skrev:
Påt igen bara.. Du kan ju uppenbarligen köra om körskoleläraren trodde du skulle klara det.. fler lektioner gör nog bara plånboken tunnare
lycka till
Jag ska snacka med henne igen och se vad hon säger, tror jag. Eftersom båda grejerna har hänt i signaleraed korsningar kanske jag ska ge mig ut och bara köra en jävla massa korsningar en dag? :)

Victor skrev:
Hehe, såklart du inte kan rå för att du är nervis.
Men det är ändå lite klantigt att kugga två uppkörningar när både du och din lärare tycker att du borde klara det, eller hur?
Till den sista uppkörningen få får du väl ge dig fan på att du ska klara den, och inte "tjejköra". Du borde ju veta vilka skyldigheter och "rättigheter" du har i trafiken, mesa inte och släpp fram andra som har väjningsplikt. Det om något tycker jag avslöjar en osäker förare.
Go get´em tiger.
Lessen om du uppfattade mitt inlägg som negativt, det var inte meningen.

Edit: Ja, kör upp genom körskolan med deras bil är mitt tips.
Tack för tipsen! Men är det verkligen så att de är hårdare mot privatister? En körskolelärare jag snackade med sa att det bara var en myt.

Warburton skrev:
Tack för tipsen! Men är det verkligen så att de är hårdare mot privatister? En körskolelärare jag snackade med sa att det bara var en myt.

Möjligt, men intala dig att det är så. Då kanske du inte känner dig lika skakis innan.
Äh, jag vet inte om det stämmer alls men jag har gått på den myten helt iallafall.

sandstream skrev:
Bara på ett igen! Finns ingen annan väg.
Skit i om det tar dig 2 gånger eller 10 gånger, när du väl har kortet är det glömt :tummenupp
EDIT: Fördelen med att köra via skola är att den som bedömmer dig tror att du är bättre än om du är privatist, det är iaf min uppfattning.

Andra gången jag skulle köra upp för B (1989) så var jag så nervös att kopplingsbenet bara skakade :D
Fick köra i samma rondell 3 gånger innan tanten var nöjd och tvärbromsade en gång så hon fick ta emot sig på instrumentbrädan :hihi
På't direkt alltså? ASAP? Inte vänta och svalna?

Det är ju jävligt cp att det ska vara "olika" för privatister och icke-privatister. Satans STR-kartell.

Men är det inte konstigt att klaga på att jag drar för hårt i växelspaken?!

Warburton skrev:
Tröttsamt svar. Om du inte orkar läsa, kan du lika gärna skita i att svara, eftersom ditt svar inte hjälper mig speciellt mycket.

Behöva hjälp med en uppkörning???? :rolleyes:

Du gör fel, gör rätt istället. Man lär sig det mest på körskola, testa en sån.
Du har väl körkort för båge, du klarar du nog till bil med.

18åringar tar körkort utan problem, du ser inte ut att vara 18 längre.

No offence man....

Mavve skrev:
Behöva hjälp med en uppkörning???? :rolleyes:

Du gör fel, gör rätt istället. Man lär sig det mest på körskola, testa en sån.
Du har väl körkort för båge, du klarar du nog till bil med.

18åringar tar körkort utan problem, du ser inte ut att vara 18 längre.

No offence man....
Men för fan, din självgoda, nedlåtande skitplös.

Om du hade orkat läsa mitt inlägg istälelt för att tjafsa så hade du sett att jag gått i trafikskola och att läraren tyckte att jag var redo att köra upp.

Nej, jag är 25 år. Och åldern har inget med att ta körkort att göra.

Boka en ny tid och öva mycket.

Jag kuggade första gången för B-kortet.
Min lärare sa att kuggar man första gången så får man en ny tid ganska fort. Men kuggar man då också så kan man få vänta ett tag innan nästa gång för att man inte ska ta massa tider från andra som kanske klarar det på första försöket.

Rätta mig om jag har fel.

Johanjulgran skrev:
Boka en ny tid och öva mycket.

Jag kuggade första gången för B-kortet.
Min lärare sa att kuggar man första gången så får man en ny tid ganska fort. Men kuggar man då också så kan man få vänta ett tag innan nästa gång för att man inte ska ta massa tider från andra som kanske klarar det på första försöket.

Rätta mig om jag har fel.
Menar du att de inte säger alla tider de har lediga om man kuggat två gånger?! Det verkar ju jäkligt skumt...

Warburton skrev:

Min pappa har jobbat hela sitt liv som bilskolelärare och ville att jags kulle köra upp som privatist (han jobbar inte inom branschen nu lägnre och itne heller då jag tog kortena) men påpekade att alla han kände på vägverket var lite hårdare på privatister men för den skull inte orättvisa. De kunde låta en göra lite extra grejjer jämfört med en från bilskolan. Jag fick göra en jävla massa, både på bil och mc-uppkörningen :(
Jag var nervös på båda uppkörningarna men hade tur och fick båda gångerna väldigt sympatiska uppkörningsmän som visste hur de skulle hantera läget, därefter var jag inte ett dugg nervös.
En blandning av otur och nervositet tror jag att det är i ditt fall, men var noga med att ALLTID signalera lite tidigare än vanligt (men itne så tidigt att du åker förbi en avfart med signalerna på till nästa tex) och visa alltid att du kollar i speglar mm. Dina 7000mil tror jag har gjort att du har erfarenhet men deet är nåt annat som har spelat in, mao inte det du kuggar på tror jag.

Boka privat igen, jag tror du klarar det tredje gången! (tredje gången gillt brukar ju fungera...)

Dee_cati skrev:
Min pappa har jobbat hela sitt liv som bilskolelärare och ville att jags kulle köra upp som privatist (han jobbar inte inom branschen nu lägnre och itne heller då jag tog kortena) men påpekade att alla han kände på vägverket var lite hårdare på privatister men för den skull inte orättvisa. De kunde låta en göra lite extra grejjer jämfört med en från bilskolan. Jag fick göra en jävla massa, både på bil och mc-uppkörningen :(
Jag var nervös på båda uppkörningarna men hade tur och fick båda gångerna väldigt sympatiska uppkörningsmän som visste hur de skulle hantera läget, därefter var jag inte ett dugg nervös.
En blandning av otur och nervositet tror jag att det är i ditt fall, men var noga med att ALLTID signalera lite tidigare än vanligt (men itne så tidigt att du åker förbi en avfart med signalerna på till nästa tex) och visa alltid att du kollar i speglar mm. Dina 7000mil tror jag har gjort att du har erfarenhet men deet är nåt annat som har spelat in, mao inte det du kuggar på tror jag.

Boka privat igen, jag tror du klarar det tredje gången! (tredje gången gillt brukar ju fungera...)
Tack för de peppande orden! :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...