Hjälp kritto med sin operation!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bra initiativ, jag sätter in en hundring!

Skulle tro att Kritto har mycket större områden med mer smärta än mig. Jag har klarat mig med bröstet, överarmarna, handflator och tumspetsarna(!).

Men Superlight på SH har också extremsmärtor. Han berättade i "Konsekvens"-tråden att han skrek högt när flickvännen klappade honom lite på sidan..!

Redracer på SH har säkert också liknande smärtor (inget vi diskuterat).

Kanske Dr. H kan mer?
 
Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Dom smärtorna är det hemskaste man kan uppleva. Tänk dig att du får en brännande känsla i foten som om någon håller en gasolbrännare mot den samtidigt som någon trycker in 1000 nålar i densamma. Allt detta samtidigt som du defakto inte har någon känsel i din fot och därför spelar det ingen roll vad du gör, du kan slå foten med en hammare eller sparka in i en vägg och bryta den utan någon som helst effekt...(har gjort precis det mot en vägg en gång...
Så har jag det med min höger fot, jag är enbart tacksam över att det är attacker och inte är så alltid. En smärta man inte önskar sin värsta fiende och ja det får en verkligen att överväga ctrl/alt/delete i de svåraste stunderna. I mitt fall varar dessa anfall ca 2-3 dygn och då utan sömn men dom sker bara ett par gånger om året.
Min nervskada sitter illa till för operation men jag har blivit erbjuden en liknande den som beskrivs här där man bränner de nerver som spökar. Ska inte svära på att det är samma men samtidigt skulle det inte förvåna mig om olika landsting gör olika bedömningar tyvärr....

Hade det skett oftare hade jag precis som Kritto varit beredd att lägga vad som helst på att bli av med värken även om det bara är en viss % chans, allt som kan hjälpa måste man prova i det läget. Att landstinget inte ger detta alternativet pga ekonomi och att utfallet inte är garanterat är rent bedrövligt.

Om man undrar om det verkligen är så illa så kan jag bara säga att skulle någon sätta en pistol i handen på mig under ett anfall dag nummer 2 så skulle jag garanterat inte uppleva dag nummer 3, så illa är det utan överdrift.

Självklart bidrar jag med det jag kan! En värkande broder till en annan!

Benny
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Dom smärtorna är det hemskaste man kan uppleva. Tänk dig att du får en brännande känsla i foten som om någon håller en gasolbrännare mot den samtidigt som någon trycker in 1000 nålar i densamma. Allt detta samtidigt som du defakto inte har någon känsel i din fot och därför spelar det ingen roll vad du gör, du kan slå foten med en hammare eller sparka in i en vägg och bryta den utan någon som helst effekt...(har gjort precis det mot en vägg en gång...
Så har jag det med min höger fot, jag är enbart tacksam över att det är attacker och inte är så alltid. En smärta man inte önskar sin värsta fiende och ja det får en verkligen att överväga ctrl/alt/delete i de svåraste stunderna. I mitt fall varar dessa anfall ca 2-3 dygn och då utan sömn men dom sker bara ett par gånger om året.
Min nervskada sitter illa till för operation men jag har blivit erbjuden en liknande den som beskrivs här där man bränner de nerver som spökar. Ska inte svära på att det är samma men samtidigt skulle det inte förvåna mig om olika landsting gör olika bedömningar tyvärr....

Hade det skett oftare hade jag precis som Kritto varit beredd att lägga vad som helst på att bli av med värken även om det bara är en viss % chans, allt som kan hjälpa måste man prova i det läget. Att landstinget inte ger detta alternativet pga ekonomi och att utfallet inte är garanterat är rent bedrövligt.

Om man undrar om det verkligen är så illa så kan jag bara säga att skulle någon sätta en pistol i handen på mig under ett anfall dag nummer 2 så skulle jag garanterat inte uppleva dag nummer 3, så illa är det utan överdrift.

Självklart bidrar jag med det jag kan! En värkande broder till en annan!

Benny
Vidrigt!

Det är inte bara vid beröring? Då fatta jag fel... Har sagt det tidigare; jag är light-skadad jmf med en del andra.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Här står det mera. Han är tydligen opererad här i Sverige utan bättring och läkarna här förordar operationen i USA.

Tänkte att jag skulle sluta spamma tråden med fler inlägg eftersom det ändå riktar bort fokus från huvudämnet, men tänkte bara besvara dig här, så kan du och den som vill fortsätta diskutera om detta i min GB eller liknande.

Men fjättrad ryggmärg är inte en specifik diagnos som jag skrivit innan och jag vet fortfarande inte vad Kritto har för besvär. Vidare är det även frågor som dyker upp i samband med din länk, varför anser andra tjänstemän att Kritto inte ska ha sin operation betald?

Fortsätter gärna som sagt i min GB för den som vill.

men summa summarum; grabben har besvär och det finns hjälp att få, jag hoppas innerligt att han får den.

Bra initiativ, jag sätter in en hundring!

Skulle tro att Kritto har mycket större områden med mer smärta än mig. Jag har klarat mig med bröstet, överarmarna, handflator och tumspetsarna(!).

Men Superlight på SH har också extremsmärtor. Han berättade i "Konsekvens"-tråden att han skrek högt när flickvännen klappade honom lite på sidan..!

Redracer på SH har säkert också liknande smärtor (inget vi diskuterat).

Kanske Dr. H kan mer?
Om jag kan mer om vad, fantomsmärtor?

Dom smärtorna är det hemskaste man kan uppleva. Tänk dig att du får en brännande känsla i foten som om någon håller en gasolbrännare mot den samtidigt som någon trycker in 1000 nålar i densamma. Allt detta samtidigt som du defakto inte har någon känsel i din fot och därför spelar det ingen roll vad du gör, du kan slå foten med en hammare eller sparka in i en vägg och bryta den utan någon som helst effekt...(har gjort precis det mot en vägg en gång...
Så har jag det med min höger fot, jag är enbart tacksam över att det är attacker och inte är så alltid. En smärta man inte önskar sin värsta fiende och ja det får en verkligen att överväga ctrl/alt/delete i de svåraste stunderna. I mitt fall varar dessa anfall ca 2-3 dygn och då utan sömn men dom sker bara ett par gånger om året.
Min nervskada sitter illa till för operation men jag har blivit erbjuden en liknande den som beskrivs här där man bränner de nerver som spökar. Ska inte svära på att det är samma men samtidigt skulle det inte förvåna mig om olika landsting gör olika bedömningar tyvärr....

Hade det skett oftare hade jag precis som Kritto varit beredd att lägga vad som helst på att bli av med värken även om det bara är en viss % chans, allt som kan hjälpa måste man prova i det läget. Att landstinget inte ger detta alternativet pga ekonomi och att utfallet inte är garanterat är rent bedrövligt.

Om man undrar om det verkligen är så illa så kan jag bara säga att skulle någon sätta en pistol i handen på mig under ett anfall dag nummer 2 så skulle jag garanterat inte uppleva dag nummer 3, så illa är det utan överdrift.

Självklart bidrar jag med det jag kan! En värkande broder till en annan!

Benny
Jag kan på inget sätt säga att jag vet hur det känns, för att kunna säga så måste jag ha upplevt det. Dock så har jag största respekt för er som har sådana här smärtor. Neurogen smärta är en av fyra olika smärtmodaliteter och den som är svårast att bemästra då det är väldigt individuellt, för vissa funkar morfin och stesolid, för andra funkar absolut inget.

Med det sagt vill jag dock komma med en brasklapp, att satsa pengar, stora summor, på superspecifika operationer med helt vaga resultat är måhända rent spontant det enda rätta, men har man som land/sjukvård en starkt begränsad budget att röra sig med, en budget som dessutom hela tiden skärs ned på, så kan man inte bekosta allt för alla patienter, tyvärr.
Man har inte bara ansvar mot enskilda patienter, utan mot hela stora heterogena gruppen sjuka/patienter som alla kräver olika mycket omvårdnad.

2,5 miljoner är inte mycket, men många bäckar små, hur många diskbråckspatienter finns det inte med neurogen smärta som är i liknande situation? Hur många finns inte med sjukdomar och åkommor där det finns experimentella behandlingar som de inte är berättigade till eftersom de dels är i tidig fas av proceduren och dels kostar mycket?

I den bästaste av världar hade personer som Kritto fått sina operationer på studs, men tyvärr lever vi i en värdl där sjukvården och alla patienter skriker pga alla nerskärningar och där man måste ha ansvar för att en stor grupp människor ska må bra på en begränsad mängd pengar.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
I den bästaste av världar hade personer som Kritto fått sina operationer på studs, men tyvärr lever vi i en värdl där sjukvården och alla patienter skriker pga alla nerskärningar och där man måste ha ansvar för att en stor grupp människor ska må bra på en begränsad mängd pengar.

Varför spenderar man då 70 000 dollar utan att operationen blev av? Snacka om att kasta pengarna i sjön. Har man en begränsad budget kan man inte ställa in planerade operationer av den här arten för att sedan neka personen en ny chans.

Anledningen till den inställda operationen är inte godkänd. Oerhört dålig planering helt enkelt.

Utgår från artikeln jag citerade i ett inlägg tidigare.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
SMC kanske kan bidra med en mer ansenlig summa ? Det borde leda till ökad exponering, goodwill, kanske fler medlemmar. Jag hade iaf betalat avgiften om jag sett en sån goodwill grej från de.
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Sprid gärna vi alla möjliga medier. Facebook tex...

SMC och STR är inblandade redan :)
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Varför spenderar man då 70 000 dollar utan att operationen blev av? Snacka om att kasta pengarna i sjön. Har man en begränsad budget kan man inte ställa in planerade operationer av den här arten för att sedan neka personen en ny chans.

Anledningen till den inställda operationen är inte godkänd. Oerhört dålig planering helt enkelt.

Utgår från artikeln jag citerade i ett inlägg tidigare.
Absolut. Finns inget försvar till att ställa in operationen som kostat så mycket.

Men se det såhär,det skulle kosta mindre att försöka få hit kirurgen igen än att skicka Krito till USA, man kanske borde försöka få till en sådan sak igen?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Absolut. Finns inget försvar till att ställa in operationen som kostat så mycket.

Men se det såhär,det skulle kosta mindre att försöka få hit kirurgen igen än att skicka Krito till USA, man kanske borde försöka få till en sådan sak igen?

Visst går det att få hit honom igen så är det kanske den bästa lösningen. Men om operationen nu ska bekostas privat via bidrag från företag och privatpersoner så kanske det inte är möjligt att utföra operationen här. Eller ställer den svenska sjukvården operationsalar och personal till förfogande vid privat finansierade operationer? Inget jag någonsin hört talas om. Finns så klart privata alternativ men där vill man säkert ha betalt för besväret om man nu har erfarenhet av den här typen av operationer. Frågan är om det finns någon besparing att hämta.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Visst går det att få hit honom igen så är det kanske den bästa lösningen. Men om operationen nu ska bekostas privat via bidrag från företag och privatpersoner så kanske det inte är möjligt att utföra operationen här. Eller ställer den svenska sjukvården operationsalar och personal till förfogande vid privat finansierade operationer? Inget jag någonsin hört talas om. Finns så klart privata alternativ men där vill man säkert ha betalt för besväret om man nu har erfarenhet av den här typen av operationer. Frågan är om det finns någon besparing att hämta.
Det skulle absolut gå att ordna.

Man kan dessutom slå två flugor i en smäll, man tar den beryktade läkaren till någon Spine Center eller sjukhus där man utför ryggkirurgi, bjuder in två tree överläkare som sysslar med detta och man har då fått tillstånd en nödvändig operation för Kritto och dessutom ett ypperligt lärotillfälle för de svenska läkarna.
Finns vad jag vet inga riktiga hinder för att detta inte skulle vara genomförbart så länge det inte påverkar sjukhusets verksamhet i övrigt.
En del privata aktörer/läkare köper in sig på många sjukhus OP-salar och personal för att ha privat mottagning och sedan kunna operera patienterna själv trots att de inte har egna op-möjligheter.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Visst går det att få hit honom igen så är det kanske den bästa lösningen. Men om operationen nu ska bekostas privat via bidrag från företag och privatpersoner så kanske det inte är möjligt att utföra operationen här. Eller ställer den svenska sjukvården operationsalar och personal till förfogande vid privat finansierade operationer? Inget jag någonsin hört talas om. Finns så klart privata alternativ men där vill man säkert ha betalt för besväret om man nu har erfarenhet av den här typen av operationer. Frågan är om det finns någon besparing att hämta.

Kopierat ur artikeln Kongo länkade till:
"Nu har han bokat tid i USA på eget initiativ. – Jag tvingas sälja mitt hus, motorcykeln, allt jag äger, ta lån och kompisarna har gått i borgen med sina stugor, säger Kristoffer vars vänner startat en insamling för att hjälpa honom ytterligare"
Han betalar dyyyyrt själv :-(

Sprid gärna vi alla möjliga medier. Facebook tex...

SMC och STR är inblandade redan :)

Det startade på Facebook
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
SMC kanske kan bidra med en mer ansenlig summa ? Det borde leda till ökad exponering, goodwill, kanske fler medlemmar. Jag hade iaf betalat avgiften om jag sett en sån goodwill grej från de.

Kritto, jobbar aktivt i Rekryteringsgruppen.se - en organisation som hjälper skadade med samma typ av skador som Kritto själv har, och flera medlem här på SH.

SMCs styrelse beslöt under våren att SMCs Skadefond kommer donera 100.000 kr t. Rekryteringsgruppen. Beloppet är stort för SMC.
Denna information har varit publik sen flera månader tillbaka.

Som medlem i SMC är det enkelt att påvärka organisationen, t. ex. att skicka ett mail med ett önska/förslag, som beroende av karektär behandlas av kansli eller styrelse. Det är medlemmen som ägar SMC och är med att styre verksamheten, eller endast stötta denna vid att betala medlemsavgiften!

I just Kritto´s fall, vett jag att SMC jobbar på flera fronter - men, inga kan tyvärr garantera att det ger den politiske effekt som är mest logisk, att landstinget tänker om och gör rätt! Eller trafikförsäkringsbolaget tar ansvar!
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Satte in ett litet bidrag nyss.

Hur mycket har kommit in "so far". Vore kul med en sida / uppdateringar om hur mycket som skänks. :tummenupp

Lycka till!
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
SMC kanske kan bidra med en mer ansenlig summa ? Det borde leda till ökad exponering, goodwill, kanske fler medlemmar. Jag hade iaf betalat avgiften om jag sett en sån goodwill grej från de.

Välkommen i SMC!
icon6.gif
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top