Hjälp! Kopplings problem! Bråttom!

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
fireblade-98
Va ute å drog på gammle bladen idag när den börja bete sig konstigt..

låg man på ca 8000 varv å drog på stack den upp till 10500 direkt men inget hände förutom att det varvade.. tog ett par sekunder sen börja den komma å varvet sänktes lite.

Stannade å kollade så inte kopplingen var för spänd å släppte den lite..

Böt ju olja för ca 150 mil sedan till motul värsting olja.. Kan det vara Oljan som e kass eller är det bara att satsa på en ny koppling med lammeller..

Fortsätter det så här kommer jag ju inte ha några lammeller..

Å så ska jag ju iväg på min första bandag på onsdag ju...

Nån som kan komma med nått bra tips?

Ingen som har något tips å komma med?

du sa det själv ju..
har du kollat vajer, så kan de va oljan, el så e kopplingen slut..
tro inte de är nån som kan avgöra det över dator.
jag tror inte på oljan dock. sorry.
men prova o byt om du vill.

du sa det själv ju..
har du kollat vajer, så kan de va oljan, el så e kopplingen slut..
tro inte de är nån som kan avgöra det över dator.
jag tror inte på oljan dock. sorry.
men prova o byt om du vill.

Har man haft i fel olja så hjälper det oftast inte med att byta olja.
Lamellerna är redan förbrukade.

Har du kört 150 problemfria mil , så lär det inte vara oljan. Det hade du märkt omgående....
Tror på lamellerna ! Kör upp hojen på en regel , modell 2 tum eller nåt , o ställ hojen på stödet så den lutar mer än vanligt. Då kan du skruva bort kopplingskåpan o mäta lamellerna utan att tappa ur oljan. Mät samtidigt fjädrarna...de kan ju oxå ha mattats.

Har man haft i fel olja så hjälper det oftast inte med att byta olja.
Lamellerna är redan förbrukade.

Det går för det mesta att plocka ur lamellerna , tvätta av dom o rugga upp dom o i med dom igen tillsammans med rätt olja , så fungerar det oftast.

Last edited:
hade ju lite kopplings slir för ett tagsen.. Va klantig nog å körde med för spänd koppling.. kollat allt med det nu å de e ok.. får riva isär lammellerna imorgon å se.. finns de nån som har mått på vad det ska vara eller som vet nån verkstad som har nya ligganddes hemma?

Kolla igenom tråden för verkstadshandböcker, det står i den, om den nu finns länkad i teknik-delen.

byt lamellerna så blir det nog bra, hade samma problem på min gammel gixxer förra året... nya lameller sen funkade det bra!

hade ju lite kopplings slir för ett tagsen.. Va klantig nog å körde med för spänd koppling.. kollat allt med det nu å de e ok.. får riva isär lammellerna imorgon å se.. finns de nån som har mått på vad det ska vara eller som vet nån verkstad som har nya ligganddes hemma?

Lelles har lameller, annars finns de mera ställen som har sånt, även kraftigare kopplinsfjädrar :D

oki.. Tack för alla råd!
ska dra isär allt imorn å kolla upp allt!
Återkommer med vad jag hittar!

Nu e skiten isär!
Va ju gör lätt!:yoparty
Men tippa ur oljan så ja kunde ha den på depå stödet..
Så nu e frågan hur ska stål skivorna se ut igentligen?
har ju beställt lameller från stibi som ja skulle få på måndag men kan nån beskriva stålskivorna om ja behöver nya sånna oxå?:confused:

Tillverka schims till fjädrarna är en annan enkel "fusk" lösning som funkar utmärkt. Tag vanliga brickor för skruv, borra ur hålet om så behövs, montera en för varje skruv till fjäder. Schackalack!

stålskivor

om du får för dekj att blästra stålskivorna så var försiktig. Använd inte för grov sand, då riskerar du att slipa ner lamellerna. Jag har gjort den missen.....

om du får för dekj att blästra stålskivorna så var försiktig. Använd inte för grov sand, då riskerar du att slipa ner lamellerna. Jag har gjort den missen.....

Har tyvärr ingen bläster så ska ut me fina smärgeln istället...

Är det fel å schimsa upp fjädrarna lite även om man får ordning på stålskivorna?

Borde väl vara bra med lite hårdare koppling om hojen ska gå hårt?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg