Hjälp! Koppling skrot?

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
ZX12R
Kom precis hem från en åktur som tillbringats på ett flygfält...
Tränade lite på skoj på wheelisar och kopplade väll upp hojen c:a 20 ggr. På vägen hem upptäcker jag att kopplingen slirar när jag ger fullgas. Stannade och sträckte på benen med hopp om att det skulle bli bättre om motorn fick vila någon minut men icke :mad: ... Köpa ny koppling eller vadska jag göra? :(

Kenya skrev:
2111128 Kom precis hem från en åktur som tillbringats på ett flygfält...
Tränade lite på skoj på wheelisar och kopplade väll upp hojen c:a 20 ggr. På vägen hem upptäcker jag att kopplingen slirar när jag ger fullgas. Stannade och sträckte på benen med hopp om att det skulle bli bättre om motorn fick vila någon minut men icke :mad: ... Köpa ny koppling eller vadska jag göra? :(
Du kan hacka bort det mao dumpa kopplingen några gånger!
Motorn skall vara relativt kall när detta görs!

Tack för svaret... dumpa kopplingen, gör man det med motorn igång eller av. Kanske inte spelar någon roll?

edit: Hacka bort.. behöver jag ta isär det?! Är lost i mekvärlden :rolleyes:

Last edited:
kolla så de inte räcker med nån justering på vajern..
om de nu inte e hydraliskt.

Precis
Börja med att kolla/justera kopplingen.

Det troliga är att den hänger på yttersta marginalen på den justering som gjorde senast, d.v.s att du slitit ner lamellerna såpass med ditt lekande att det spel som fanns tidigare nu är noll, och kopplingen slirar därför.

Dr.Bike skrev:
2111313 Precis
Börja med att kolla/justera kopplingen.

Det troliga är att den hänger på yttersta marginalen på den justering som gjorde senast, d.v.s att du slitit ner lamellerna såpass med ditt lekande att det spel som fanns tidigare nu är noll, och kopplingen slirar därför.

Om det ändå vore så väl... va precis nere och kollade om det kunde vara justeringen men icke. Det fanns fortfarande några mm tillgodo vid handtaget. Är det farligt att köra med det eller ska man byta det genast (tänkte på bikedagarna i helgen)???

Kenya skrev:
2111449 Om det ändå vore så väl... va precis nere och kollade om det kunde vara justeringen men icke. Det fanns fortfarande några mm tillgodo vid handtaget. Är det farligt att köra med det eller ska man byta det genast (tänkte på bikedagarna i helgen)???

Du kan ha slack i viren, trots att mekanismen ligger på!

Det finns ju en central justerskruv oftast nere på kopplingsarmen som tar upp det initiala slacket. Den måste FÖRST justeras till rätt spel.
Därefter wiren.

Kollade den nedre skjusteingen vid kopplingsarmen också men det fanns spel där också. Rev isär kopplingen idag och alla lameller är 3mm. När dom är 2,5mm skall dom bytas står det i maualen. Detta måste vara ok?

Däremot så är stålskivorna något skeva (2st) en av dom har blåa punkter på sig, skall man byta dessa eller, dom var typ 0,4-0,5mm skeva? Kan detta ha varit problemet?

Kenya skrev:
2116552 Kollade den nedre skjusteingen vid kopplingsarmen också men det fanns spel där också. Rev isär kopplingen idag och alla lameller är 3mm. När dom är 2,5mm skall dom bytas står det i maualen. Detta måste vara ok?

Däremot så är stålskivorna något skeva (2st) en av dom har blåa punkter på sig, skall man byta dessa eller, dom var typ 0,4-0,5mm skeva? Kan detta ha varit problemet?

ööööö, JA

Bruno skrev:
2116560 ööööö, JA

Hmmm.. antog det men visste inte något om tolleranserna när detgäller detta. Efter som du verkar så säker vet du säkert om man bör byta lamellerna när det är 3mm kvar??

Jag hade bytt både lameller och stålskivor när man ändå är igång. Glöm inte att lägga lamellerna i oljebad ett halvt dygn (minst) innan montage.

Vill man vara riktigt noggran så byter man fjädrar också,glöm inte att köpa ev packning,dom brukar iofs klara sig om dom inte är limmade.

Kenya skrev:
2116552 Kollade den nedre skjusteingen vid kopplingsarmen också men det fanns spel där också. Rev isär kopplingen idag och alla lameller är 3mm. När dom är 2,5mm skall dom bytas står det i maualen. Detta måste vara ok?

du har ju gjort slarvsylta av kopplingen pöjk, Blåa märken på kopplingen + att den är slagen är ju en bedrift i sig,

Kolla före du snickrar ihop att det inte är några stora märken i kopplings korgen innan du monterar den, Detta kan ge motsatt effekt som problemet= den hugger fast,

Kenya skrev:

Ja, det är ditt problem, dvs skeva stållameller. Blånering är inget problem att köra vidare med, däremot skevheten.

Tack för råden :)
Någon som har något tips på vart jag kan få tag på lameller och skivor omgående till ett bra pris?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg