Hjälp Koppligs paj

Froddan

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
KTM DUKE
snälla hjälp mig

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har en rf 900r -94
Problemet är min kopplig om jag inte får nån fason på.
Jag har bytt lameller, koppligsvätska, kollat driv och spännt kedjan.

mitt syntom är att det smäller när jag lägger i växel och det känns som den inte kopplar ur ordentlig, kedjan rör sig även när jag lägger i ettan verkar som något skulle vara glappt.

kan någon hjälpa mig jag vet inte var jag ska leta efter problemt

Froddan skrev:
2144329 snälla hjälp mig

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har en rf 900r -94

mitt syntom är att det smäller när jag lägger i växel och det känns som den inte kopplar ur ordentlig, kedjan rör sig även när jag lägger i ettan verkar som något skulle vara glappt.

Det är nog helt normalt att det klonkar och rycker till när man lägger i ettan från stillastående. Om det skrapar när du växlar på rull behöver den kanske spännas, men det hjälper inte heller om man inte har lite känsla för själva växlingen som måste göras relativt snabbt.

Froddan skrev:
2144329 snälla hjälp mig

Jag har en rf 900r -94

prova också att växla innan varvet sjunker för mkt,,då går de klart tystare

Froddan skrev:
2144329 snälla hjälp mig

Jag har en rf 900r -94

kedjan rör sig på alla cyklar då man petar i 1an

om kopplingen är paj som du säger kan du ju testa att gasa och känna om den slirar (gör den det är ju antingen korg eller lameller dåliga) sen har du ju själv urkopplingen där är de ju en dragarm eller en tryckplatta skulle jag tro vilket kan göra att den inte går att koppla ur som du beskriver. (hänt mig 2-3 gånger då jag körde aprilia) är det själv urkopplingen så borde de väll vara (wire, tryckplatta, klibbade lameller)

Annars kanske de bara kan vara så enkelt att lamellerna klibbat för du kört för lite utan borde ut och köra så motorn får gå ordentligt varm!

Mr Helmut skrev:
2144459 kedjan rör sig på alla cyklar då man petar i 1an

om kopplingen är paj som du säger kan du ju testa att gasa och känna om den slirar (gör den det är ju antingen korg eller lameller dåliga) sen har du ju själv urkopplingen där är de ju en dragarm eller en tryckplatta skulle jag tro vilket kan göra att den inte går att koppla ur som du beskriver. (hänt mig 2-3 gånger då jag körde aprilia) är det själv urkopplingen så borde de väll vara (wire, tryckplatta, klibbade lameller)

Annars kanske de bara kan vara så enkelt att lamellerna klibbat för du kört för lite utan borde ut och köra så motorn får gå ordentligt varm!

Jag har nya lameller och ny olja, var sitter tyckplattan och vad kan vara felet med den. jag är rätt så ny på hojar, uppsakttar all hjälp jag kan få. det är även ett rejält klonkade ljud. had den gsxr 750 -88 förut men hade aldrig liknade problem.

var ska jag leta?

Froddan skrev:
2144470 Jag har nya lameller och ny olja, var sitter tyckplattan och vad kan vara felet med den. jag är rätt så ny på hojar, uppsakttar all hjälp jag kan få. det är även ett rejält klonkade ljud. had den gsxr 750 -88 förut men hade aldrig liknade problem.

var ska jag leta?

börja med det lättaste,justera vajern vid handtaget.

(dumt att riva alltihop och det enklaste var felet)
min hoj är knepig i kopplingen,antingen slirar den eller så slår den i lådan,jag har gjort som så att jag spänner upp vajern så att det slirar på höga växlar,så släpper jag lite,litegrann på vajern så funkar det galant för mej iaf.

men innan du river för mkt så prova att växla lite annorlunda,låt inte varvet sjunka när du växlar,utan försök å växla så fort som möjligt,,jag får det att klonka mindre då iaf.. finns många trådar om de här.. sök på växlingsproblem.

du har ju nya lameller,men iaf, innan du trycker i ettan så varva litegrann med kopplingen inne,och sen in med ettan (när vavet sjunkit),,om det låter bättre då så är det troligtvis kopplingen som har klibbat ihop lite....

ut å prova! :)

Last edited:
grr..zzr skrev:
2144480 börja med det lättaste,justera vajern vid handtaget.

(dumt att riva alltihop och det enklaste var felet)
min hoj är knepig i kopplingen,antingen slirar den eller så slår den i lådan,jag har gjort som så att jag spänner upp vajern så att det slirar på höga växlar,så släpper jag lite,litegrann på vajern så funkar det galant för mej iaf.

men innan du river för mkt så prova att växla lite annorlunda,låt inte varvet sjunka när du växlar,utan försök å växla så fort som möjligt,,jag får det att klonka mindre då iaf.. finns många trådar om de här.. sök på växlingsproblem.

du har ju nya lameller,men iaf, innan du trycker i ettan så varva litegrann med kopplingen inne,och sen in med ettan (när vavet sjunkit),,om det låter bättre då så är det troligtvis kopplingen som har klibbat ihop lite....

ut å prova! :)

Jag har ingen vajer utan hyralisk koppling jag ska pröva med kopplings handtaget

förutom det finns det något det jag kan prova om det inte funkar?

Froddan skrev:
2144548 Jag har ingen vajer utan hyralisk koppling jag ska pröva med kopplings handtaget

ahaa... okej.
sån koppling har jag dessvärre ingen erfarenhet av.. men det finns massor med folk här som har.

lycka till! :tummenupp

Froddan skrev:
2144548 Jag har ingen vajer utan hyralisk koppling jag ska pröva med kopplings handtaget

hydraliskt..har du prova o luftat riktigt då?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg