hjälp !! kedjan gick av. men.......

Först får man väl säga att du haft skaplig tur.... som någon sa, köp en lott :)

Sedan undrar jag... på fjärde bilden uppifrån, dom där svarta prickarna i reporna... är det alltså hål in i svingen där?


jag såg inga hål förut,, men ska kolla imorogn,, de kan va kedjespray för det fanns det gott om överallt,,

är det hål så kör jag inte en meter till med den
 
Jag har kört med ett hål i min sving (närmare ramfästet dock) utan problem.
Men jag är lite sån som skiter i det oxå.
Hade jag varit osäker hade jag mekat bort skiten och låtit nån fylla igen det som någon innan rekommenderade.
 
Jag är mer nyfiken på hur fan kedjan gick av. Har du bytat kedja och glömt låsbrickan eller slarvat med bytesintervallen? Har kört ex antal år och aldrig hört att en kedja går av utan att den mänskliga faktorn ligger bakom. Du hade en jävla tur iaf. Hade det hänt i en kurva så...
 
om du vill få den kosmetiskt snyggt finns den en sort löd grej för alu... man använder en liten handbrännare.... den smälter skiten o går in i det..
typ som att löda.. har sett brytprov på en platta svetsad på en annan platta... bruka väl användas på kylare har jag förstått... lite träning så kanske de går o fylla igen..

säkert nån annan som vet vad jag menar.. annars har jag en halv meter i garaget o kan kolla va de heter.
 
om du vill få den kosmetiskt snyggt finns den en sort löd grej för alu... man använder en liten handbrännare.... den smälter skiten o går in i det..
typ som att löda.. har sett brytprov på en platta svetsad på en annan platta... bruka väl användas på kylare har jag förstått... lite träning så kanske de går o fylla igen..

säkert nån annan som vet vad jag menar.. annars har jag en halv meter i garaget o kan kolla va de heter.
Alutite, finns för ett par hundralappar på Gubbdagis
Min erfarenhet e att de e ganska lätt att löda med. Som att hårdlöda med gasol ungefär (så man får värma ett tag) och sen skrapar man med en skruvmejsel lr nåt för att få bort oxiden på svetsgodset bara.

"Aluminiumlod Alutite.
Bly/kadmiumfritt lod, för svetsning med gasolbrännare av aluminium och dess legeringar, även gjutna samt zinklegeringar. Går att "bygga med" och kan efterbearbetas med t.ex. borrning och gängning. Smälttemperatur 380 °C vilket är 200 °C lägre än jämförbara metoder och därmed enklare att lära. Draghållfasthet > 78 N/mm², hårdhet > Rockwell B 55. 2 x 25 cm. Diam. 3 mm.
Artikelnummer 30-8690
249:-"
 
Sitter och tittar på bilderna och som någon i tråden skrivit så ser det ut som du har hål i svingen, men bilder kan ju förvanska vad man ser...

Är det hål/Sprickor skulle jag personligen lämna in den till någon som kan svetsa ALU "Om du inte har utrustningen själv och kan" och tigga igen det snyggt sedan slipar du och polerar upp det lite bara.....

Efter en svets ska svingen ligga i ca: 3veckor för att återfå sin hårdhet igen...
 

Bifogat

  • IMG_3163.jpg
    IMG_3163.jpg
    90.3 KB · Visningar: 135
alla vi e olika o jag skulle inte tveka o köra med den.. :)
Inte jag heller, det ser rätt ytligt ut vad man kan se på bilderna. Men som sagt, det är DU som måste lita på den.

Att den skulle gå av pga det där finns inte på kartan, så jag skulle ge mig ut och känna på den. Först lite försiktigt, och sedan med mer och mer nedlägg för att känna om den beter sig annorlunda. Sedan hålla koll ett tag så det inte breder ut sig sprickor där omkring.

Den lär ju dock vara betydligt mer svårsåld med den svingen, så det kanske ändå lönar sig att byta om du tänker sälja den i närtid.

Grattis till att ha lyckats hålla den uppe förresten! Kedjebrott vid fel tillfälle är ju annars riktigt otrevliga saker.


Sitter och tittar på bilderna och som någon i tråden skrivit så ser det ut som du har hål i svingen, men bilder kan ju förvanska vad man ser...
Tror som du säger att det är bilderna som förvanskar. Om du jämför olika bilder så är det olika ställen som är mörka på olika bilder. De du markerat som möjliga hål blänker klart och fint på andra bilder. Men som sagt, man måste ju titta på den i verkligheten för att vara säker.
 
Last edited:
äntligen ett ljus i all skit,,

inte nog med detta,,tjejens bil blev på backad igår och så händer detta idag,, så det känns.,

bilen löser det sig med iallafall.

hojen med, den e viktigare !!!

bara slipa till det lite så det inte sticker ut att den är lite repad sen äre bara köra det skulle jag gjort iaf =)
 
så nu har jag orkat kolla på det,, det är inget hål alls bara repor och lite bucklig,testade att försöka köra en kniv i dom djupaste reporna men det gick inte heller.

enda repan som är lite dum är den i svetsen där,

så jag har beställt grejer och har ihop skiten till helgen igen =)

tack för all hjälp !


ps. dom svarta som såg ut som hål var kedjespray,,
 
så nu har jag orkat kolla på det,, det är inget hål alls bara repor och lite bucklig,testade att försöka köra en kniv i dom djupaste reporna men det gick inte heller.

enda repan som är lite dum är den i svetsen där,

så jag har beställt grejer och har ihop skiten till helgen igen =)

tack för all hjälp !


ps. dom svarta som såg ut som hål var kedjespray,,

dee e baré åk me is i magen :D:yoparty det löser sig alltid skall du se:tummenupp
 
Snygga till det med slipmaskin,kjør, svetsa i sprickorna ar det snøar. Pulverlacka..KLART!!
 
har hittat en sving som är i bra skick,, han vill ha 1500kr för den, är det bra pris?

mvh
 
Aluminium och kalldemolering utan brottytor = kör på eller sälj hojen till mig :D

(detta sagt utan kunskap i metallurgi så jag reserverar mig mot bättre vetande)

har hittat en sving som är i bra skick,, han vill ha 1500kr för den, är det bra pris?

mvh
Tjöp om du känner dig bättre, priset låter helt OK.
 
Last edited:
SÅ,, nu har jag äntligen fått drivpaket och bult och allt,, ska skruva ihop hojen imorgon,, MEN

ska man köra in sånt eller e de bara å gasa ???
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top