Hjälp! Kedja? Konstigt ljud?

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
När jag kör iväg på ettans växel så låter det rassligt o skumt från kedjan? ibland. Låter inte alls så på andra växlar. Kan det vara för att kedjan måste spännas?

Jag vet ju ingenting om hojar, plz help.

Kolla om den är slack. Du ska kunna lyfta kedjan några centimeter upp eller ner men inte så mycket mer än så. :tummenupp

Kan också vara att några länkar har kärvat ihop, detta beror på att du inte smort kedjan. Det ska göras regelbundet!

Sliten kedja/drev? En enkel koll är att titta på dreven, kuggarna är helt symmetriska som nya men ser ut som hajfenor när dom är riktigt kronslut. Egentligen ska de bytas lite tidigare men det var en enkel förklaring.

capi skrev:
När jag kör iväg på ettans växel så låter det rassligt o skumt från kedjan? ibland. Låter inte alls så på andra växlar. Kan det vara för att kedjan måste spännas?

Till att börja med ska en kedja aldrig spännas, den ska sträckas....

Kedjespelet kollar du ungefär mitt emellan bakhjulet och motorn.

EDIT: Gubbfan var före....

Tvätta kedjan i diesel, sträck den (kolla instruktionsboken hur mycket, brukar vara 2-3 cms glapp), och smörj in.

Det är därför hojar säljs med instruktionsböcker och det är därför man lär sig sånt under teoriutbildningen. Läs instruktionsboken och kolla om kedjan är a)sträckt som den ska b) om ditt drivpaket är friskt överhuvudtaget!

//jaG

capi skrev:

Emmi skrev:
Tvätta kedjan i diesel, sträck den (kolla instruktionsboken hur mycket, brukar vara 2-3 cms glapp), och smörj in.

Fotogen är som gjort för att tvätta kedjor!!! Så sno lite fotogen, att tvätta med...

Har snokat runt lite på forumet, det låter som om det har med kamkedjesträckaren att göra. Kan det stämma? :confused: Ni som vet mer....

capi skrev:
Har snokat runt lite på forumet, det låter som om det har med kamkedjesträckaren att göra. Kan det stämma? :confused: Ni som vet mer....

Jag kan kolla på din hoj, o se om jag kan hjälpa dig. Jad pm:ar mitt mob nr

capi skrev:

Om det bara låter när du startar och slirar på kopplingen så kan det vara kopplingen det är fel på.
Några av kopplingslamellerna var trasiga på min hoj och då knäppte och rasslade det lite när jag körde iväg, jag trodde också först att det var kedjan.
Låt någon sitta på hojen och bromsa hårt med fotbromsen samtidigt som han gasar lite och slirar med kopplingen, då kan du lyssna nere vid kopplingskåpan och höra om ljudet kommer därifrån.

När jag plockade isär kopplingen så såg lamellerna ut så här:

Bifogat

• lameller.jpg
    lameller.jpg
    55 KB · Visningar: 61
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör