Hjälp Kawasaki ZX9R -95

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Har provat en sån for en kompis och jag måste saga at dom ar valdigt touring massiga, om det ar sporthoj du er ute efter så kjøp 98 eller nyare. sen tycker jag dom dar motorerna går som en stenkross. nu ska ju kawasaki låta lite men jag tycker dom går hårt. inga problem med driftssakerheten iofs....

Sålde min 95:a i höstas. Värt att kolla kan ju som sagt vara växellådan. Att den klonkar när du stoppar i ettan betyder inte att lådan är slut. Rasslar det däremot, bör du vara mer uppmärksam. Bakhjulet kan också ha en viss tendens till att driva på när man har ettan i fast koppling är intryckt (brukar lossna när motorn är varmkörd).
Lukta i expansionskärlet. Luktar det bensin=krackelerad topp-packning (och i värsta fall skevad topp).
I övrigt så är det en prisvärd hoj. Klart att nyare hojjar är bättre/snabbare/grymmare, men de kan vara svåra att hitta i den prisklassen.
139hk/215kg = inte de kvickaste i kurvorna, men man kan krypa ihop rätt duktigt under kåpan så de går ju hyffsat fort rakt fram. Hängde av mina polare som kör gixxer 750 -98 och r6 -00 (rakt fram alltså). Ett extra är ju att många levererades "strypta" till 62kW (ca. 84hk) = fruktansvärt förmånlig försäkring jämfört med nyare hojjar. Jag skulle rekomendera att provköra innan köp. Kan ju bli lite tight med tanke på vädret, men kan ju vara bra att kolla att kopplingen inte slirar, bakdämparen/framgaffeln inte är helt slut och att det inte finns några skrämmande missljud i övrigt.
Lycka till med eventuellt köp!

När jag kollade på ZXr750 så ringde jag en god vän och han sa att 9:an hade problem med startmotorn och om den var slut och behövdes byta så behövde man klyva motorn. Dvs en hel del jobb.

Nä, vill inte ha en ZX9R.

Men tack för alla råd, tur att jag inte köpte den.

Efter -98 blev dom väldigt trevliga! Kan dock bli problem med växellådan om man har otur. Fick fixa 3:an på min för ett par år sedan.

Edit: Efter -00 så blev även växellådorna skottsäkra. Inte lika snygga dock, men det är ju vad jag tycker. Isåfall skulle ja nog köpt en cbr 929 -00 istället.

Last edited:
OLJEKYLD GSXR skrev:
Ska man verkligen behöva ge mer än 30 för en zx6-98? Låter dyrt isf.

Jag har inte lyckats hitta en ZX6R -98 för 30k någonstans, inte ens i Tyskland.

Agamemnon skrev:
Efter -98 blev dom väldigt trevliga! Kan dock bli problem med växellådan om man har otur. Fick fixa 3:an på min för ett par år sedan.

Edit: Efter -00 så blev även växellådorna skottsäkra. Inte lika snygga dock, men det är ju vad jag tycker. Isåfall skulle ja nog köpt en cbr 929 -00 istället.

Ursäkta om jag lånar tråden lite.

Hur beteddet det sig när det började bli fel på 3:an jag har eventuellt märkt att ngt lurt e på gång på min 3:a med.

Ja, själv hade jag ju haft siktet inställt på ZX9'an i flera år, när jag i nu höstas skulle byta upp min gamla GPZ900'a.
Men eftersom jag inte tyckte att körställningen passade mig så blev det en GSXR1100-91'a istället.
Ett beslut som jag är mycket nöjd med idag.

Kawan som ju ska ha bättre körställning enligt dom flesta. :va
Men det bevisar ju bara att alla har olika smak, och tur är väl det.
Om du vill jämföra hojar i den kategorin så finns det flera bra trådar som handlar om just det.
Det finns ju några alternativ till ZX9'an, om man inte vill ha just en sån. :)

Här är min tråd t.ex:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=98704

Min fråga var ju väldigt specifik, men fick många bra tips här ändå.
(Använd sökfunktionen så hittar du fler liknande trådar.)

Jag är iallafall helnöjd...satan vilken maskin. :tummenupp
Och jag tyckte den även var smidigare än ZX9'an, men som sagt, smaken är ju olika.
Mycket handlar om vilka erfarenheter du har från tidigare hojar, och vad som passar just dig bäst.

Lycka till med hojköpet, och kom ihåg att skicket är viktigare än miltalet (oftast).

Last edited:
Kawa

Får lägga in ett litet onödigt info..
Kört Zx9R i ett par år nu.. den raslar.. knackar och lever jävel :)

Men ta mig tusan, den startar jämt! och går som som som.. ja som en gammal zx9:a Grymt skön å köra, 30 mil i ett svep är vardags mat..

Åter till min sjuka motor.. den är helt slut.. renovering pågår i skrivandets stund

:) :) Och att den är slut bror på ständig misshandel och utebliven service.

Ja det var väl det jag ville säga.. Tack för mig..

//Benet

H4 skrev:
Hejsan!

Har hittat en ganska bra Kawasaki ZX9R -95 som gått cirka 3000 mil. Vad bör man tänka på när man köper en sådan här hoj?

Enligt ägaren så har den inga defekter alls.

Finns det några svagheter hos den här hojen som man bör akta sig för? Tror att det nämligen blir ett köp, fast först måste jag få åtminstone veta lite om hojen innan jag köper den.

Köp min hoj --> http://www.blocket.se/vi/6886995.htm?ca=11_s

JB

Licious skrev:
Ursäkta om jag lånar tråden lite.

Hur beteddet det sig när det började bli fel på 3:an jag har eventuellt märkt att ngt lurt e på gång på min 3:a med.

Du märker det först på att den ibland "hugger" på 3:an. Min högg när man körde lugnt o fint, men bara ibland, och gasade man på lite så gick den fint. Något 100 tal mil senare började 3:an hoppa ur istället. Rasslade satan när detta hände!

Rev isär lådan och konstaterade dom klassiska prylarna, böjda växelgafflar och rundade kanter på ingreppsklackarna på dreven.

Lösning: Byta 3:an drevpar, gafflar och undercutta drevparen så att de griper in bättre. Monterade även ett shift kit från Factory Pro för bättre kontroll på växeltrumman = mkt mindre risk för missade växlingar och böjda gafflar mm. Funkar perfekt efter snart 2 år :tummenupp

Agamemnon skrev:
Du märker det först på att den ibland "hugger" på 3:an. Min högg när man körde lugnt o fint, men bara ibland, och gasade man på lite så gick den fint. Något 100 tal mil senare började 3:an hoppa ur istället. Rasslade satan när detta hände!

Rev isär lådan och konstaterade dom klassiska prylarna, böjda växelgafflar och rundade kanter på ingreppsklackarna på dreven.

Lösning: Byta 3:an drevpar, gafflar och undercutta drevparen så att de griper in bättre. Monterade även ett shift kit från Factory Pro för bättre kontroll på växeltrumman = mkt mindre risk för missade växlingar och böjda gafflar mm. Funkar perfekt efter snart 2 år :tummenupp

Jag har bara märkt en tendens till ngt som jag inte kan beskriva riktigt men bara just på 3:an och i låg fart. Första gången jag märkte det så var det på 50 sträcka och det gick väl i ganska exakt 50 oxå, men som du säger så märks det inte när man drar på lite på samma växel. Men jag får la ta en titt på det till nästa service. (Eller den som gör servicen får titta efter) har aldrig mekat hoj så jag pillar inte gärna själv till att börja med.
Tack så mycket för ditt svar.

Jag har lånat färdigt tråden så om du har ngt mer att tillägga så kan du la PM:a Agamemnon :tummenupp

PS. Förutom detta "fel" om det nu är ngt så har jag inte haft några som helst driftstörningar på min hoj. DS :banana

Och H4 lycka till i valet av hoj!

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...