Hjälp, käkar framhjulslager

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Gixxer 1000
2:a paret framhjulslager gick idag sönder på ca 100mil.
Det första paret gick sönder pga att jag fick fel av BIKE. Men det senaste paret var korrekta och de höll inte mycket längre förrän jag kände en obehaglig känsla i framhjulet. Tog isär och de är kass.
Kan jag ha monterat dom felaktigt på nåt sätt?
Kan det var nåt annat som gör att hjullagren inte håller?

Någon som vet vad jag ska göra?
mycket tacksam för snabba svar då jag måste fixa detta imorgon innan helgdagarna.
Det är en cbr 600 -92.
//

Finns verkligen lagerdistansen mellan höger och vänster sida i framnavet? Om den är felaktig, typ för kort eller så blir det fruktansvärda belastningar för lagret.

andersbrink skrev:
Finns verkligen lagerdistansen mellan höger och vänster sida i framnavet? Om den är felaktig, typ för kort eller så blir det fruktansvärda belastningar för lagret.

På vänster sida finns det en distans. På höger sida är det hastighetsmätargrejen som fungerar som distans.
Är det så det ska vara?

zorro100 skrev:
På vänster sida finns det en distans. På höger sida är det hastighetsmätargrejen som fungerar som distans.
Är det så det ska vara?

Och så ska det vara en distans mellan lagren

Han menar nog distansen som sitter imellan lagren inuti navet. Ser ut som ett litet rör. Mät den och så mäter du imellan kanterna som lagren sitter emot. Distansen får absolut inte vara kortare än det måttet.

Hur monterade du de nya lagren i navet - pressade du med kraft på ytterringen eller innerringen? Om du lade kraft på innerringen kan du ha skadat lagret.

Bara en fundering

Precis, om man slår i lagren med hammare utan att först ha värmt navet så att det ramlar (av sig självt) på plats är det rätt vanligt att man har skadat lagerlägena och lagren går sönder på nolltid.

Enligt SKF undersökningar är det felmontering av lager som orskar de mesta haverierna. :7peta
Så om du slagit med hammaren på inreringen så kan du räkna med byte oftare av lager. :tomten

Ingoberra skrev:
Han menar nog distansen som sitter imellan lagren inuti navet. Ser ut som ett litet rör. Mät den och så mäter du imellan kanterna som lagren sitter emot. Distansen får absolut inte vara kortare än det måttet.

När jag tog bort hjulet så satt mellanrörsdistansen lite löst, kunde flytta på den med fingret. Kanske kan var den som är problemet

Z.w.A skrev:
Enligt SKF undersökningar är det felmontering av lager som orskar de mesta haverierna. :7peta
Så om du slagit med hammaren på inreringen så kan du räkna med byte oftare av lager. :tomten

Jag använde de gamla lagren ovanpå de nya också knackade jag i ytterkanten. Det borde de väl klara av?

zorro100 skrev:
Jag använde de gamla lagren ovanpå de nya också knackade jag i ytterkanten. Det borde de väl klara av?

Nej, det är fel sätt att montera lager. Lagerhuset ska värmas och sen ska lagret pressas in parallellt med lagerläget genom att pressa på yttre lagerringen. Du kan försöka byta lager hur många gånger som helst men gör du inte på rätt sätt skadar du lagerytan varenda gång och får byta rätt snart igen.

Bottnar inte yttre lagerringen ordentligt kommer du att "dra fast" inre lagerdelen när du drar åt hjulaxeln och lagret går även då sönder på nolltid. Dvs lika illa som att slå in lagret.

Har du inte verktyg som passar, byt inte lager själv.

andersbrink skrev:
Nej, det är fel sätt att montera lager. Lagerhuset ska värmas och sen ska lagret pressas in parallellt med lagerläget genom att pressa på yttre lagerringen. Du kan försöka byta lager hur många gånger som helst men gör du inte på rätt sätt skadar du lagerytan varenda gång och får byta rätt snart igen.

Bottnar inte yttre lagerringen ordentligt kommer du att "dra fast" inre lagerdelen när du drar åt hjulaxeln och lagret går även då sönder på nolltid. Dvs lika illa som att slå in lagret.

Har du inte verktyg som passar, byt inte lager själv.

Ok, ska lämna in fälgen för byte idag. Får "hoppas" att det var mina monteringstabbar som var orsaken.

tack för svaren

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...