Här är länk till en av Aprilias officiella sajter med manualer att ladda hem
www.serviceaprilia.com. Där står allt om Aprilias rekommenderade serviceintervaller och rekommenderade typer av västskor o dyl.
Oljebyte. Eftersom oljemängden är så liten som 0,7l är det inga jättesummor vi talar om. Byt så ofta du anser dig ha råd. Den dyra utgiften i oljesammanhang är tvåtaktsoljan.
Avgasportarna kan inspekteras genom att ta bort avgasrören, annars enklast genom att ta ur dem. Det är som vanligt supersvårt första gången och lätt som en plätt andra gången. Ingen särskilld instruktion behövs. Vad ska man leta efter? Pja, de ska väl se hela och rena ut, ungefär som man själv ska göra på jobbet. Det som händer när avgasportarna går sönder är att någon del går av eller den lilla pinnen lossnar så att delar trillar in i cylindern. Sådant händer plötsligt och oförutsett. Att förekomma det genom inspektion är bara ren tur. Byt ut grejerna i tid istället, eller kör till det rasar. Vilket som är billigast vet man endast med facit i hand. Sök här på forumet. Det har skrivits en hel del om detta här.
Normal arbetstemp. Oj, varför tänker man aldrig på sådant. Det är bäst att jag inte säger något så har jag inget sagt. väntar med spänning på vad någon annan har att säga om det.
Andra tips. Ta den till en bana och kör den som den är byggd för att köras. Det blir skojsigast då. Kör du den som den ska köras drar den mer bensin än man tror är möjligt för en sådan liten motor, ca 1,5l milen. Kan vara bra att komma ihåg.