Hjälp, jag har blivit med 2-taktare

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
Jag behöver lite tips på det mesta, vad det gäller aprilia 250sp.

Vilka oljor rekomenderas?
Intervall på oljebyte?
Hur kan jag kontrollera de läskiga avgasportarna, vad letar jag efter??
Vilken brukar vara normal arbetstemp på motorn vid bankörn?

Har ni andra bra tips och ideér mottages dessa gladeligen!

Tack för hjälpen!! :)

P.S. var kan man få tag på en verkstadshandbok??

Här är länk till en av Aprilias officiella sajter med manualer att ladda hem www.serviceaprilia.com. Där står allt om Aprilias rekommenderade serviceintervaller och rekommenderade typer av västskor o dyl.

Oljebyte. Eftersom oljemängden är så liten som 0,7l är det inga jättesummor vi talar om. Byt så ofta du anser dig ha råd. Den dyra utgiften i oljesammanhang är tvåtaktsoljan.

Avgasportarna kan inspekteras genom att ta bort avgasrören, annars enklast genom att ta ur dem. Det är som vanligt supersvårt första gången och lätt som en plätt andra gången. Ingen särskilld instruktion behövs. Vad ska man leta efter? Pja, de ska väl se hela och rena ut, ungefär som man själv ska göra på jobbet. Det som händer när avgasportarna går sönder är att någon del går av eller den lilla pinnen lossnar så att delar trillar in i cylindern. Sådant händer plötsligt och oförutsett. Att förekomma det genom inspektion är bara ren tur. Byt ut grejerna i tid istället, eller kör till det rasar. Vilket som är billigast vet man endast med facit i hand. Sök här på forumet. Det har skrivits en hel del om detta här.

Normal arbetstemp. Oj, varför tänker man aldrig på sådant. Det är bäst att jag inte säger något så har jag inget sagt. väntar med spänning på vad någon annan har att säga om det.

Andra tips. Ta den till en bana och kör den som den är byggd för att köras. Det blir skojsigast då. Kör du den som den ska köras drar den mer bensin än man tror är möjligt för en sådan liten motor, ca 1,5l milen. Kan vara bra att komma ihåg.

På min båge skall tempen ligga runt 60 grader...mr. doohan säger att över 85 så finns det risk för att den skär... :eek:
Antar att det är något liknande på era prillor

Jag har blivit rekomenderad att inte köra med motortemp över 65C av killar som tävlar/tävlade resp meckar med en rgv, rs.... Och då håller jag mig inom det.

Risken är större att den skär när man har lite för hög temp, men det säger ju inte pang så står man där.

Sök lite på utländska forum så borde ni hitta lite.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti