Hjälp! Inga frambromsar !!

Dundersukki

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2005
Hoj
KTM 640 Supermotard 2003
Suzuki GSX-R1000 2003

Efter en incident som slutade med en stillastående nervinkling av hojen till mer än 45 grader på höger sida (inget skrapat eller skadat) kunde jag konstatera när jag skulle köra iväg, att bromshandtaget gick i botten som om det inte skulle funnits någon bromsvätska alls i systemet. :confused:

Kommer hem efter att ha kört utan frambroms (farligt) och börjar kolla bromssystemet fram efter något läckage. Inget läckage! Ok, då börjar vi spekulera lite, eftersom bågen lutades ganska rejält stillastående åt höger, kanske så har bromsvätskeytan/nivån hamnat under intagshålet för bromsvätska så luft skulle letat sig in uppe vid handtaget??

Ok, in på forum och läsa om luftning av bromsar, jag menar hur svårt kan det vara egentligen?? Jag vet hur man luftar bromsar, har gjort det en del på bilar. men tydligen så är det andra lagar som gäller med en hoj. Efter MYCKET läsande om hur man skulle gå tillväga går jag ner till bågen och sätter igång.

1. Verktyg, en 8 nyckel, en 50 cm lång 5 mm tjock oljebeständig genomskinlig slang, en glasburk med 6 mm hål i plåtlocket och en flaska DOT4 bromsvätska. Då kör vi...

2. skruvar av locket på bromsvätskebehållaren och fyller på olja nästan ända upp.

3.sätter på slangen på bromsnippeln och stoppar ner andra ändan i glasburken, börjar med höger sida.

4. öppnar nippeln 1/6-1/4 dels varv och börjar pumpa ut bromsvätskan. Allt funkar finfint, oljan åker ut och sugs inte tillbaka pga tröghetslagarna, men inga bubblor??

Jag håller på med proceduren i 1 1/2 timme på dåda sidor på oken, till och med avslutar jag med att lufta uppe vid handtaget på "banjobulten" men efter 1 1/2 timme så gav jag upp. :huvet

Efter att ha pumpat och fyllt upp olja och pumpat och fyllt upp olja...osv... så skulle man ju prova om det fanns någon broms effekt nu då! Ja så länge jag står stilla med bågen finns det gott om bromseffekt, men så fort jag rullar fram med hojjen några meter och ska bromsa, ja eller hur!!! Ingen bromsverkan alls!!! Handtaget går i botten, f.. va sne jag blir nu! Vad i H..vete kan det vara som är så svårt? Det finns ingen skada på bromssystemet, det kommer inga luftbubblor när jag luftar systemet, varken där nere vid oken eller uppe vid banjobulten och det finns inga läckage. :huvet

Om ingen kan trolla fram en fungerande lösning så blir jag väl tvungen att lämna in den istället, men det tar ju en j...a tid innan man får tillbaka hojjen. Jaja bla bla bla.. :3freak

Arg som ett bi...!

Dundersukki skrev:
Suzuki GSX-R1000 2003

Efter en incident som slutade med en stillastående nervinkling av hojen till mer än 45 grader på höger sida (inget skrapat eller skadat) kunde jag konstatera när jag skulle köra iväg, att bromshandtaget gick i botten som om det inte skulle funnits någon bromsvätska alls i systemet. :confused:

Kommer hem efter att ha kört utan frambroms (farligt) och börjar kolla bromssystemet fram efter något läckage. Inget läckage! Ok, då börjar vi spekulera lite, eftersom bågen lutades ganska rejält stillastående åt höger, kanske så har bromsvätskeytan/nivån hamnat under intagshålet för bromsvätska så luft skulle letat sig in uppe vid handtaget??

Ok, in på forum och läsa om luftning av bromsar, jag menar hur svårt kan det vara egentligen?? Jag vet hur man luftar bromsar, har gjort det en del på bilar. men tydligen så är det andra lagar som gäller med en hoj. Efter MYCKET läsande om hur man skulle gå tillväga går jag ner till bågen och sätter igång.

1. Verktyg, en 8 nyckel, en 50 cm lång 5 mm tjock oljebeständig genomskinlig slang, en glasburk med 6 mm hål i plåtlocket och en flaska DOT4 bromsvätska. Då kör vi...

2. skruvar av locket på bromsvätskebehållaren och fyller på olja nästan ända upp.

3.sätter på slangen på bromsnippeln och stoppar ner andra ändan i glasburken, börjar med höger sida.

4. öppnar nippeln 1/6-1/4 dels varv och börjar pumpa ut bromsvätskan. Allt funkar finfint, oljan åker ut och sugs inte tillbaka pga tröghetslagarna, men inga bubblor??

Jag håller på med proceduren i 1 1/2 timme på dåda sidor på oken, till och med avslutar jag med att lufta uppe vid handtaget på "banjobulten" men efter 1 1/2 timme så gav jag upp. :huvet

Efter att ha pumpat och fyllt upp olja och pumpat och fyllt upp olja...osv... så skulle man ju prova om det fanns någon broms effekt nu då! Ja så länge jag står stilla med bågen finns det gott om bromseffekt, men så fort jag rullar fram med hojjen några meter och ska bromsa, ja eller hur!!! Ingen bromsverkan alls!!! Handtaget går i botten, f.. va sne jag blir nu! Vad i H..vete kan det vara som är så svårt? Det finns ingen skada på bromssystemet, det kommer inga luftbubblor när jag luftar systemet, varken där nere vid oken eller uppe vid banjobulten och det finns inga läckage. :huvet

Om ingen kan trolla fram en fungerande lösning så blir jag väl tvungen att lämna in den istället, men det tar ju en j...a tid innan man får tillbaka hojjen. Jaja bla bla bla.. :3freak

Arg som ett bi...!

Mina funkade inte heller, plockade isär oken, gjorde rent, o vips så funkar d.
Vet inte om d hjälper dig men kola till att börja med om kolvarna trycks ut.

Marcin_go skrev:
Mina funkade inte heller, plockade isär oken, gjorde rent, o vips så funkar d.
Vet inte om d hjälper dig men kola till att börja med om kolvarna trycks ut.

Jo men jag tycker att en maskin som är uttagen 2004 och rullat ca 180 mil ska man inte behöva ta isär oken, måste finnas andra enklare sätt. Hjälp... :)

Om bromsen funkar innan du flyttar hojen men inte efter kan man misstänka att kolvarna tryckts tillbaka i oken av en skev skiva.
kan en skiva ha fått en smäll vid din incident?

Dundersukki skrev:
Jo men jag tycker att en maskin som är uttagen 2004 och rullat ca 180 mil ska man inte behöva ta isär oken, måste finnas andra enklare sätt. Hjälp... :)

Tycer precis som du, men kolla om kolvarna går ut.

Vet annars att det där med luftning av systemet är en riktig pina... :mad:

Höll på i två timmar med min hoj efter att jag bytt bromsslangar....
Får man in luft uppe vid bromspumpen så att bromsgreppet går friktionsfritt ända in till handtaget så är det ett helvete att få upp tryck i systemet.

Pumpen måste tydligen ha nån form av mottryck för att ta in mera bromsvätska (nån mekaniker som förklarade detta för mig alldeles för ingående när jag svor över mina bromsar).
Får man inte upp något mottryck, så kommer man aldrig att kunna få upp trycket i systemet. Och på så sätt aldrig kunna få ut luften, spelar ingen roll hur mycket du pumpar handtaget (moment 22).

Jag gjorde så här:

-Gick ned på apoteket och köpte en stor spruta (utan nål, dom får man tydligen inte köpa av nån märklig anledning.. :D ).

-Letade upp en slang som passade på sprutan.

-Fyllde sprutan och slangen med bromsvätska och trädde på den på luftningsnippeln på ena oket.

-Sen pressade jag upp bromsvätska genom hela systemet till det kom upp vätske i behållaren vid pumpen med hjälp av sprutan.

-Repeterade samma sak på andra oket.

-Sen tryckte jag in bromshandtaget i botten (eller så långt det gick), pressade in så mycket bromsvätska det gick och pumpade med handtaget och sprutan i takt.

-Sen behöll jag trycket med hjälp av sprutan medans jag drog åt nippeln.

-Sen var det klart!

Pakningen i pumpen kan va kass, men har väldigt svårt att tro det på en så pass ny hoj...

Kolla upp Enhjulings tips ang skev skiva.

Hände mig förra sommaren efter en vurpa, jag luftade och bromsen känndes bra men så fort jag rullade hojen en meter gick handtaget i botten, upptäckte efter ett tag att ena skivan var riktigt sned och tröck i sär kolvarna.

norrlansguld skrev:
Kolla upp Enhjulings tips ang skev skiva.

Hände mig förra sommaren efter en vurpa, jag luftade och bromsen känndes bra men så fort jag rullade hojen en meter gick handtaget i botten, upptäckte efter ett tag att ena skivan var riktigt sned och tröck i sär kolvarna.

Ok, jag ska erkänna mitt misstag... Efter ett besök hos en polare skulle man köra hemåt, kommer ut till bågen och startar upp. Låter den gå varm en stund för att sedan hoppa upp och köra iväg... BONK..!! Satans skit! Tvärstopp, ööh? Vänta lite tänker jag snabbt... fan, skivlåset !! En riktig nybörjartabbe, jag hade glömt det förbenade skivbromslåset. Därav blev det över 45 graders nerläggningsvinkel stillastående, men efter en Hulkansträngning med en arm lyckades jag undvika total katastrof.

Skivan är inte sned eller ojämn på någotvis, MEN.. där skivlåset suttit ( inte på skivans bromsyta) på den svarta delen innanför skivan finns det en liten böjning av materialet, men det påverkar inte skivans jämnhet.

Nä det blir nog till att rulla ut med hojjen till MC-Huset i Malmö så får dom ta en titt.

:huvet

Om skiva blivit skev, så att padsen trycks isär när du rullar, så ska det bara krävas några pumpningar för att få upp trycket igen.

Om det går att få upp trycket igen genom att pumpa handtaget, så är det garanterat skivorna. Får du inte upp trycket igen, så lutar det åt något fel på systemet.

Om det nu är så att du kört med skivbromslåset i, så tror jag nog felet ligger där...

Dundersukki skrev:
Ok, jag ska erkänna mitt misstag... Efter ett besök hos en polare skulle man köra hemåt, kommer ut till bågen och startar upp. Låter den gå varm en stund för att sedan hoppa upp och köra iväg... BONK..!! Satans skit! Tvärstopp, ööh? Vänta lite tänker jag snabbt... fan, skivlåset !! En riktig nybörjartabbe, jag hade glömt det förbenade skivbromslåset. Därav blev det över 45 graders nerläggningsvinkel stillastående, men efter en Hulkansträngning med en arm lyckades jag undvika total katastrof.

Skivan är inte sned eller ojämn på någotvis, MEN.. där skivlåset suttit ( inte på skivans bromsyta) på den svarta delen innanför skivan finns det en liten böjning av materialet, men det påverkar inte skivans jämnhet.

Nä det blir nog till att rulla ut med hojjen till MC-Huset i Malmö så får dom ta en titt.

:huvet

Det är nog där du har problemet....
Det borde du kunna se lätt genom att snurra på hjulet och titta

enhjuling skrev:

Det får nog bli en runda till MC-Huset i alla fall då.. skit osså, jag som ville köra nu ju.. nåja.. tackar för upplysningarna i alla fall.

Man borde ju kunna höra om skivan är sned, eller i varjefall känna det när man rullar med hojjen.. men det gör det inte.. men men..

mvh...

Macke skrev:
Om skiva blivit skev, så att padsen trycks isär när du rullar, så ska det bara krävas några pumpningar för att få upp trycket igen.

Om det går att få upp trycket igen genom att pumpa handtaget, så är det garanterat skivorna. Får du inte upp trycket igen, så lutar det åt något fel på systemet.

Om det nu är så att du kört med skivbromslåset i, så tror jag nog felet ligger där...

Precis så är det, efter man rullat några meter med hojjen slutar bromsverkan, men pumpar jag en eller två ggr så har man full bromsverkan igen...

När du ändå håller på och fipplar så köp en ny övre banjobult försedd med luftningsnippel så kan man lufta vid bromsgreppet också. Mycket praktiskt.

Last edited:
Goodstuff skrev:
När du ändå håller på och fipplar så köp en ny övre banjobult försedd med luftningsnippel så kan man lufta vid bromsgreppet också. Mycket praktiskt.

Hupp!!! :confused:

Vart hittar man såna?
En sån måste jag ha!!! :tummenupp

enhjuling skrev:

Ok, var nere och kollade på skivan precis. Skivan var skev...! :huvet Ca 1/3 av skivan kunde man se att den slagit sig. Finns väl inget annat att göra än att byta den?? :(

Dundersukki skrev:
Ok, var nere och kollade på skivan precis. Skivan var skev...! :huvet Ca 1/3 av skivan kunde man se att den slagit sig. Finns väl inget annat att göra än att byta den?? :(

Nä bara att byta, men det borde vara lätt att hitta nån eller ett par begagnade till din hoj... skrot eller annons här eller kanske blocket...
lycka till.

enhjuling skrev:
Nä bara att byta, men det borde vara lätt att hitta nån eller ett par begagnade till din hoj... skrot eller annons här eller kanske blocket...
lycka till.

Tro det eller ej, men jag gick ner till bågen och tog en träkloss och stora hammaren med mig, rullade fram och tillbaka några ggr för att urskilja med ljudets hjälp var skevheten sitter. När jag sedan luskat en stund satte jag klossen intill och gav den en jä.... sedan rullade jag bågen fram och tebax några ggr men fortfarande samma skit, bromsen tog inte...fan... :huvet
Ok, tog bara hammaren och bankade sakta och säkert tillbaka det utbockade området innanför skivan (det svartmålade), sedan körde jag genom träklossen från andra sidan igenom till skivans innersida och gav den två jä... till. Dags och prova att rulla med bågen, pumpar på handtaget tills det känns bra, sen rullar vi några meter. Bromsarna tog! Helt jäkla otroligt, inte en tillstymmelse till skevhet, inget konstigt längre. Men men...skivan har fått lite stryk och ska bytas, det är ju dock en säkerhetsfråga, man vill ju inte köra omkring och så helt plötsligt kommer farbror Bertil 91 år gammal och ska svänga ut framför dig i tron att du är en moped... pumpa pumpa pumpa pumpa... brak, pang, biff, bonk...död... så skivan ska bytas... Men nu kan jag åtminstone köra en lite runda då och då innan det blir dags för den nya skivan.

Tackar för all hjälp och alla spekuleringar kring problemet.

Mvh ... :yoparty

Vart fan köper man en stor injektionsspruta? Apoteket har fan inga? :confused:

Jodå,apoteket har men vill inte sälja till oss vanliga dödliga
som kanske använder dom till att injicera något farligt med:va

Jag fick tipset på ett annat forum och hade tom artikelnumret
på sprutan men fick inte handla om ingen kunde skriva ut
ett seriöst intyg om att jag skulle använda den tex i mitt arbete:confused:

En rejäl injektionsspruta utan nålar är tydligen något som man helst
ska ha ett läkarintyg för att handla ut:gnissla

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...