Hjälp: Identifiering av förgasardel [1980 Honda CB650]

Kappy

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
1980, Honda CB650
Hej,

Har en 1980 Honda CB650 med till synes oändliga problem, den har stått hos en mekaniker i princip hela säsongen...

Han får inte riktigt tätt på mina förgasare (då de läcker ur flera av "overflow tube" spenarna på undersidan av förgasarna). Hans teori är nu att det inte blir tätt här (se bifogad bild där fingret pekar, då detta är där bensinflödet justeras mha flottören går ner.) Då vi har en ny nål, så skulle vi isåfall behöva ett nytt "säte" dvs motsvarande den mässingsfärgade delen vid fingret.

Frågan är, vad heter en sådan här del och vart kan man hitta en ersättning? Jag har svårt att hitta med mitt googlande, och min mekaniker verkar inte ha pejl heller...
 

Bifogat

  • Screenshot 2022-09-05 at 11.25.15.png
    Screenshot 2022-09-05 at 11.25.15.png
    3.3 MB · Visningar: 32
Typ någonting sånt här du skulle behöva.
Carburator kit Honda 650
Finns massor på E-bay och Amazon.
Bara att Söka

1662373554119.png
 
Yes, men är det en av de delar som är i det kitet? Kan du isåfall peka ut vilken? Mekanikern menar att den ej följer med ...
 
Kika här på cmsnl.com om du kan identifiera delen. De har rätt bra sprängskisser på det mesta.

1662379104593.png

Dubbelkolla så att det är rätt modell/version på hojen innan du beställer något, jag valde bara en CB-modell på måfå.
 
Värdelös mekaniker de är inga problem att få bef säte tätt och de går inte ens att byta.
Man tar bara en "ny eller fräsch stålborr och duttar till i sätet med en borrmaskin. Borren ska va lika grov som nålens kropp så den nya tätytan blir så flack som möjligt. Bäst är borr för rostfritt stål för den har ännu flackare skärvinkel. De gäller att borra minsta möjliga för att få tätt för ju bredare tätyta desto svårare har nålen att täta. När man kan suga fast flotörnålen i sätet så tungan sitter fast i bränsleslangen så är de tätt.
De är en bra metod istället för att köpa nya nålventier också för när man fräst/borrat ny skäryta i sätet så tätar nålen på ett nytt ställe på spetsen.
 
Värdelös mekaniker de är inga problem att få bef säte tätt och de går inte ens att byta.
Man tar bara en "ny eller fräsch stålborr och duttar till i sätet med en borrmaskin. Borren ska va lika grov som nålens kropp så den nya tätytan blir så flack som möjligt. Bäst är borr för rostfritt stål för den har ännu flackare skärvinkel. De gäller att borra minsta möjliga för att få tätt för ju bredare tätyta desto svårare har nålen att täta. När man kan suga fast flotörnålen i sätet så tungan sitter fast i bränsleslangen så är de tätt.
De är en bra metod istället för att köpa nya nålventier också för när man fräst/borrat ny skäryta i sätet så tätar nålen på ett nytt ställe på spetsen.
Hur kan random borr’s skärvinkel passa randoms nålventilspets? Känns som ett par planeter behöver stå i linje för att det här trixet ska funka. Många mässingssäten går ju att byta också, och o-ringen
 
Hur kan random borr’s skärvinkel passa randoms nålventilspets?
Tätningsytan är bara en tunn linje där det är kontakt mellan nål och säte. Så det ska inte vara samma vinkel på sätet och nålen. Men det kräver att man inte borrar snett och att man får jämn anliggning hela varvet runt. På antika förgasare med samma kona på nål och säte går det ibland att putsa med tandkräm som är ett milt slipmedel.
 
Last edited:
Värdelös mekaniker de är inga problem att få bef säte tätt och de går inte ens att byta.
Man tar bara en "ny eller fräsch stålborr och duttar till i sätet med en borrmaskin. Borren ska va lika grov som nålens kropp så den nya tätytan blir så flack som möjligt. Bäst är borr för rostfritt stål för den har ännu flackare skärvinkel. De gäller att borra minsta möjliga för att få tätt för ju bredare tätyta desto svårare har nålen att täta. När man kan suga fast flotörnålen i sätet så tungan sitter fast i bränsleslangen så är de tätt.
De är en bra metod istället för att köpa nya nålventier också för när man fräst/borrat ny skäryta i sätet så tätar nålen på ett nytt ställe på spetsen.
Att det aldrig går att byta håller jag inte med om men metoden för renovering funkar säkert om man får till en jämn yta. Har dock hittills aldrig varit med om att det inte räcker att polera med en topz i skruvdragaren och lite tandkräm.
 
Att det aldrig går att byta håller jag inte med om men metoden för renovering funkar säkert om man får till en jämn yta. Har dock hittills aldrig varit med om att det inte räcker att polera med en topz i skruvdragaren och lite tandkräm.

På bilden längre upp där man ser nålsätet ser man att de är ett inpressat mässingsäte, de går inte byta utan att vålda lös det, men våld funkar ju visserligen :)
Jag har varit med om flera fall där de inte duger med slippasta och tops och de beror oftast på att nålen fått sig en slitring i spetsen. Då funkar de bra med fräsa ny tätyta istället för att köpa nya nålar.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top