Hjälp i valet av hårdvara

Gustav

Hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Svart R1
Nu ska det handlas ny dator men efter att ha kollat utbudet på komplett.se så blir jag bara förvirrad. Till saken hör att senast jag köpte hårdvara var på den tiden då 3dfx voodoo2 var det häftigaste grafikkort som fanns.

Ska nu handla en dator för max 10´ (ingen skärm tangetbord etc inkluderat) och behöver hjälp med val av processor, moderkort och grafikkort. Övrig hårdvara som DVD spelare och HD ska jag nog kunna välja ut själv. Datorn ska användas till spel, surf, ordbehandling etc

Så alla experter, lätta era hjärtan och berätta vilka prylar jag ska köpa!
Jag vet att det finns mer lämpade forum för ämnet men orkar inte hamna i polemik med nödarna varför Sporthoj för duga!

hmmm...

10k går att få ihop en riktigt trevlig burk för, ska den vara ihopbyggd eller ska du bygga själv? jag är inte så bra vad det gäller olika hårdvarukomponenter, men om du inte får någor bra svar här så kan du ju alltid ställa en fråga eller kolla i forumet på www.sweclockers.se

Du kan ju utgå ifrån ett sånt här paket. www.datorbutiken.se
Ingen skärm i det här paketet. Sen kan du ju göra lite egna ändringar, kanske köpa en hårddisk för 1105:- istället, fler Gb för pengarna.

Här är en bra sida för att hitta bra priser Prisjämförelser

Kanske va till nån hjälp iallfall. :va

Last edited:
Jag var i precis samma situation som dig! Hade t.o.m. precis samma videokort. :D
Jag åkte till http://hardsoft.nu/ och plockade ihop en snikmodell, Celeron 2.5 GHz, 512 Mb, moderkort med inbyggt allt plus låda, 2700 pix. Lixom, spelar aldrig spel så hastigheten var ingen direkt viktig parameter. Skiten funkar och jag är iaf nöjd.

Gustav skrev:
Nu ska det handlas ny dator men efter att ha kollat utbudet på komplett.se så blir jag bara förvirrad. Till saken hör att senast jag köpte hårdvara var på den tiden då 3dfx voodoo2 var det häftigaste grafikkort som fanns.

Ska nu handla en dator för max 10´ (ingen skärm tangetbord etc inkluderat) och behöver hjälp med val av processor, moderkort och grafikkort. Övrig hårdvara som DVD spelare och HD ska jag nog kunna välja ut själv. Datorn ska användas till spel, surf, ordbehandling etc

Så alla experter, lätta era hjärtan och berätta vilka prylar jag ska köpa!
Jag vet att det finns mer lämpade forum för ämnet men orkar inte hamna i polemik med nödarna varför Sporthoj för duga!

För 10 papp får du en väldigt bra dator. Frågan är om du verkligen vill lägga 10 000 och vad du kommer göra mest med datorn.

(Köp inte ett Geforce FX som YamahaJojje skrev nedan, Radeon är billigare och bättre)

Last edited:
Tackar för tipsen, tanken är att köpa en dator där jag väljer hårdvaran själv men paketet ska levereras ihopsatt och testkört av leverantören. komplett.se har möjligheten att leverera enligt detta koncept.

Har kollat runt lite och jag tror att man hamnar närmare 10´ för en P4 2.8 och ett Radeon 9800 kort samt brännare, hd, chassi etc

eisbaer skrev:
För 10 papp får du en väldigt bra dator. Frågan är om du verkligen vill lägga 10 000 och vad du kommer göra mest med datorn.

(Köp inte ett Geforce FX som YamahaJojje skrev nedan, Radeon är billigare och bättre)
Jag gillar inte radeonet för det låter så in i helvete... :D

Här slängde jag ihop en dator på www.datorbutiken.se.

--------------------------------------------------------------

Black Thunder Miditower Black/Silver 300W ATX Webpris 695.00

Zalman 80x80x25 38.6/20.6cfm 34.4/20dBA 3pin Webpris 99.00

Gigabyte GA-8IK1100 i875P 6DDR-DIMM 5PCI Audio SATA LAN Socket478 ATX Webpris 1285.00

Intel Pentium 4 Northwood 3.0GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478 Webpris 2195.00

TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 Webpris 825.00

Seagate Barracuda 7200.7 160Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) Webpris 1105.00

Standard 1.44Mb 3.5" floppy Black Webpris 229.00

Samsung SM-352BEAB Combo 52X CDR / 24X CDRW 16X DVD / 52X CD bulk Black intern IDE Webpris 579.00

Club 3D Radeon 9800Pro 128Mb DDR TV-out DVI AGP Webpris 2295.00

Montering/test av dator _utan_ installation av beställt OS Webpris 990.00

Totalt inkl moms 10297.00

---------------------------------------------------------------------

Ett förslag av många.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...