Hjälp i vållandefråga

Nordda

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
Söråker
Hoj
Yamaha R1 -00
En dag i augusti var jag ute och åkte med min polare.
Vi åker ut på motorväg 2-1. Kör om en bil och drar på. Rätt vad det är ser jag kompisen välta med hojen framför mig. Han studsar i vänsterfil och hojen går in i mitträcket samt studsar ut i högerfil. Jag väjer kraftigt åt höger och nyper för hårt = bakhjulssladd rätt ner i diket. När han och hans mc stannat är vi ca 30 meter ifrån varandra. Jag anser att han är vållande, annars hade inte jag väjt ner i diket. Ville inte riskera att köra på honom lr hojen om jag bromsat in rakt, samt att jag hade en bil bakom mig. Försäkringsbolaget anser att jag skulle hålla avstånd. Jag hävdar att jag skulle köra om min kompis och att det är svårt att hålla avstånd då. De kontrar med att jag inte ritat så på min skiss. Får man vika sig i denna fråga? Vad anser ni?
 
Rätt som FB säger, och lagen säger att avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar.
 
jag tror du åker på det oavsett. felet är ditt oavsett om han är orsaken till händelseförloppet. hade du däremot smällt med honom hade det nog blivit en annan sak (såvida du inte körde på honom)
 
+1

"Lagen säger" att du alltid skall hålla avstånd så att du kan stanna om något händer med övriga fordon omkring dig. Omkörning är tyvärr inget undantag utan ett tillfälle då du tar en ökad risk. Jag tror inte någon lever efter detta i praktiken men det spelar juridiskt ingen roll. Även om du har rätt så har du ändå fel eftersom du talar med ditt f-bolag (talar av egen erfarenhet...)
 
+1

"Lagen säger" att du alltid skall hålla avstånd så att du kan stanna om något händer med övriga fordon omkring dig. Omkörning är tyvärr inget undantag utan ett tillfälle då du tar en ökad risk. Jag tror inte någon lever efter detta i praktiken men det spelar juridiskt ingen roll. Även om du har rätt så har du ändå fel eftersom du talar med ditt f-bolag (talar av egen erfarenhet...)

Så om man ligger i omkörningsfil och fordonet man kör om plötsligt prejar en i sidan så är man som omkörande vållande. Ja, det kanske är så men det borde nog inte vara det.
 
Ja det är konstigt hur det är som. Är du på väg att köra om nån och den tvärnitar så du kör på honom blir du vållande. Nej jag körde inte på honom. Jag väjde ner i diket för att inte köra på honom. (vilket jag säkert inte hade gjort heller om jag bromsat in rakt.) Men jag ville inte riskera det.
Det är väl bara att bita i det sura äpplet. Ngn snabbtänkt som kan räkna ut hur lång bromssträcka som behövs på 110 väg?
 
Så om man ligger i omkörningsfil och fordonet man kör om plötsligt prejar en i sidan så är man som omkörande vållande. Ja, det kanske är så men det borde nog inte vara det.

Då är du ju inte bakomvarande längre, och det borde väl vara regeln om körfältsbyte som gäller :va :va
 
Ja det är konstigt hur det är som. Är du på väg att köra om nån och den tvärnitar så du kör på honom blir du vållande.

Detta är inte alls konstigt. Du har legat för nära helt enkelt, och inte tagit ut tillräckliga säkerhetsmarginaler för att påbörja din omkörning. Du har m.a.o. gjort som 98% av Sveriges förare - kört upp i häcken till framförvarande bil för att vara beredd att köra om, och därmed vållat olyckan i och med för dåligt avstånd.

Om du redan ligger i omkörningsfilen och blir påkörd av bilen du kör om är det mycket riktigt reglerna för körfältsbyte som appliceras.

Vad häller aktuellt fall är du dessvärre rökt av samma anledning. För dåligt avstånd till din kompis helt enkelt.
 
Om du ska hålla 3 sekundersregeln ska du alltså vika ut i omkörningsfil när du är 90 meter ifrån framförvarande. Vem gör det?
 
Låg du bakom din polare i vänsterfilen när han vurpade låg du för nära. Körde han i högerfilen och du i västerfilen är det han som är vållande och då får du stå på dig mot försäkringsbolaget. Låg du för nära får du stå ditt kast och vara glad att du klarade dig helskinnad, om du gjorde det. Sen att nästan ingen annan håller ordentligt avstånd är en helt annan sak. Vilken klantpolare du har som vurpar på en sån väg.
 
Jag låg inte för nära eftersom jag antagligen hade kunnat få stopp innan jag hade kört på honom. Han stannade minst 30 meter framför mig. Det var chocken som gjorde att jag väjde för mycket utåt kanten och nöp för hårt i bromsen. Båda låg i omkörningsfil för vi hade nyss kört om en bil. Jag var på väg att vika in tillbaka i högerfil och kompisen fortsatte i vänsterfil för att köra om ytterligare en bil.




Låg du bakom din polare i vänsterfilen när han vurpade låg du för nära. Körde han i högerfilen och du i västerfilen är det han som är vållande och då får du stå på dig mot försäkringsbolaget. Låg du för nära får du stå ditt kast och vara glad att du klarade dig helskinnad, om du gjorde det. Sen att nästan ingen annan håller ordentligt avstånd är en helt annan sak. Vilken klantpolare du har som vurpar på en sån väg.
 
Jag låg inte för nära eftersom jag antagligen hade kunnat få stopp innan jag hade kört på honom. Han stannade minst 30 meter framför mig. Det var chocken som gjorde att jag väjde för mycket utåt kanten och nöp för hårt i bromsen. Båda låg i omkörningsfil för vi hade nyss kört om en bil. Jag var på väg att vika in tillbaka i högerfil och kompisen fortsatte i vänsterfil för att köra om ytterligare en bil.

I så fall är du definitivt vållande medelst en felaktig bromsning/undanmanöver. Låter dock definitivt som om du inte höll tillräckligt avstånd med tanke på omständigheterna. Man ska kunna stanna före varje förutsägbart hinder, vilket du inte lyckades med, antingen pga för kort avstånd eller pga felaktig teknik.

Därmed inte sagt att jag själv hade skött situationen bättre.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top