Hjälp i sista sekund!

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Såld.
Hej!
Kör upp väldigt väldigt snart (vill inte skriva ut datum) och behöver hjälp ifrån någon som nyligen kört upp och har koll på säkerhetskontrollen på MC.
Har kikat igenom Teoriboken som ligger hemma på skrivbordet och där står det bara allmänt om säkerhet på MC. Innehar boken "MC - att köra motorcykel".

Vet inte om jag kan vända mig till en Trafikskola via telefon för att få reda på detta då jag kör som privatist - dom gillar oss inte :)

Så, sitter du och håller på jätte bra information och alla punkter på säkerhetskontrollen kan du väl antingen svara här eller skicka mig ett PM!

Vore väldigt snällt!

- Det närmar sig allt för fort!!

/Tack!

/AC

lägger in en liten brasklapp för särskrivning. lyckas ju alltid med sådant och jag vet 2 stycken korrekturläsare som älskar att kommentera detta för mig ;)

Annchua skrev:
Hej!
Kör upp väldigt väldigt snart (vill inte skriva ut datum) och behöver hjälp ifrån någon som nyligen kört upp och har koll på säkerhetskontrollen på MC.
Har kikat igenom Teoriboken som ligger hemma på skrivbordet och där står det bara allmänt om säkerhet på MC. Innehar boken "MC - att köra motorcykel".

Vet inte om jag kan vända mig till en Trafikskola via telefon för att få reda på detta då jag kör som privatist - dom gillar oss inte :)

Så, sitter du och håller på jätte bra information och alla punkter på säkerhetskontrollen kan du väl antingen svara här eller skicka mig ett PM!

Vore väldigt snällt!

- Det närmar sig allt för fort!!

/Tack!

/AC

Den som söker skall finna. Gjorde en snabbsök på säkerhetskontroll och det dök upp en massa matnyttigt. Bland annat denna tråd.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=13575&highlight=s%E4kerhetskontroll

gladh

Lite kommatecken fattas, och "jättebra" är särskrivet. För övrigt ser inlägget korrekt ut. Du slipper bli bannad den här gången.

Vad gäller säkerhetskontrollen ska du ha upp hojen på centralstödet (om sånt finns) och kontrollera hjul-, sving- och styrlager. Vidare ska du kontrollera att alla lysen och blinkers fungerar, glöm inte tutan. Sedan tar du ner den från stödet och kontrollerar bromsar fram och bak. Ordningen tror jag inte spelar nån större roll, bara du inte missar nåt.

Mattias skrev:
Lite kommatecken fattas, och "jättebra" är särskrivet. För övrigt ser inlägget korrekt ut. Du slipper bli bannad den här gången.

Vad gäller säkerhetskontrollen ska du ha upp hojen på centralstödet (om sånt finns) och kontrollera hjul-, sving- och styrlager. Vidare ska du kontrollera att alla lysen och blinkers fungerar, glöm inte tutan. Sedan tar du ner den från stödet och kontrollerar bromsar fram och bak. Ordningen tror jag inte spelar nån större roll, bara du inte missar nåt.

Hehhee, ja men det e ju tidigt på morgonen! :)
Ska nog börja lägga in en sådan "brasklapp" i varje inlägg för jag måste nog tyvärr vara en mästare på sär skrivning :)
Har inget centralstöd, men det ska nog gå bra ska vi se!

Tack för hjälpen så snabbt!! (ska använda sökfunktionen nästa gång)

/AC

Jag glömde kedjan, men det beror bara på att jag körde upp på en hoj med kardan. :-P

Yes! efter många minuters letande under sängen så hittade jag en liten "komihåglapp" ifrån Tule bilskola över säkerhetskontroll på MC.

*Slå på tändningen och slå av dödarknappen, kontrollera hel- och halvljus, blinkers, tuta, fram och bakbroms och bakljus

*Broms fram, vätska, läckage, belägg och skiva

*Packboxar, däck och fälg fram (ska man gunga mc: n för att kontrollera att packboxarna inte läcker?)

*Framhjuls- och styrlager, gas och kopplingsvire.

*Drev, kedja/lås

*Broms bak, vätska, läckage, belägg och skiva

*Däck och fälg bak

*Bakhjuls- och svinglager

*oljenivå

*Sätt dig på Mc: n och kontrollera broms/fjädring fram och bak.

*Spårning

Vet inte om det gäller alla eller bara tjejer, men vad man blir förvirrad när man är nervös! :rolleyes:

/AC

Annchua skrev:
lägger in en liten brasklapp för särskrivning. lyckas ju alltid med sådant och jag vet 2 stycken korrekturläsare som älskar att kommentera detta för mig ;)

Hmm va, jag? Nää

Pst du har en särskrivning i din underline. ;)

Det enklaste är väl att knalla in till en körskola och fråga om du kan få en checklista i fickformat. Ler du och putar lite med läpparna så fixar dom säkert det.

Hon hittade ju en från thule bilskola under sängen :7peta

//jaG

yonsson skrev:
Det enklaste är väl att knalla in till en körskola och fråga om du kan få en checklista i fickformat. Ler du och putar lite med läpparna så fixar dom säkert det.

yonsson skrev:

Men jag orkar ju inte vara så sexistisk under denna vecka! :)
det är min sitta i skinnstället och svära o leva fan vecka för att jag är nervös!
Som Zeb skrev ; jag hittade en i fickformat under sängen (där hittar jag mycket konstiga saker ibland ;) ) Så ikväll blir det genomgång av säkerhetskontrollen!

Tack allihopa!

MrGoofy: tyst med dig nu :) Du har inte börjat fundera på om jag skriver vissa saker med mening för att jäklas? ;)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti