Hjälp!!!Hur transporterar ni är hoj behöver tips

#kgc-folke#

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
z750 08
Det är så att jag ska hämta min nya hoj på lördag och ska köra med den bak i min farsas skåp bil 35 mil så då vill man att den ska stå säkert såklart.
I skåpet finns det krokar bak fram och på mitten att spänna i. Hur brukar ni spänna fast den, alltså var på din mc och så.
Snälla behöver hjälp.

Mvh Kgc

Här är en bild på hur du kan göra!

Bifogat

• Black bird 002.JPG
    Black bird 002.JPG
    66.2 KB · Visningar: 1,279
Ett spännband i varje gaffelben..
INTE på stödet utan låt hojen står rakt..
Ett spännband igenom bakre hjulet
Ungefär som på bilden ovan fast då utan stödet

skall finnas nån bra tråd om detta redan :va

När jag hämta min hoj spännde jag fast i pasagerarfotpinnarna och i handtagen satt som sten!! :tummenupp

Skaffa såna här! Kostar runt 200 tror jag, gör lastningen plättlätt. Finns lite varstans.

bar_straps.jpg

#kgc-folke# skrev:
Det är så att jag ska hämta min nya hoj på lördag och ska köra med den bak i min farsas skåp bil 35 mil så då vill man att den ska stå säkert såklart.
I skåpet finns det krokar bak fram och på mitten att spänna i. Hur brukar ni spänna fast den, alltså var på din mc och så.
Snälla behöver hjälp.

Mvh Kgc

Spänn fast Bakhjulet med:

1st Spännband från kroken på vänstersida nere i skåpet och upp till toppen
på hjulet, runt en eker ett varv runt fälg/däck så det självlåser, sen ner till kroken på höger sida nere i skåpet.

1st Spännband från kroken på vänstersida nere i skåpet och till botten
på hjulet, runt en eker ett varv runt fälg/däck så det självlåser, sen till kroken på höger sida nere i skåpet.

Spänn fast Framhjulet med:

1st Spännband från kroken på vänstersida nere i skåpet och så högt upp du
kan komma på framgaffeln, vanligtvis över skärmfäste, ett varv runt
gaffelbenet, sen över till andra sidan av framgaffeln och ett runt det
gaffelbenet också, kroken på höger sida nere i skåpet.

Nu har du låst fast hjulen och hojen kan fritt fjädra upp och ner, sidokraften
är nästan försummbar, om du inte sladdar in i en trottoarkant....men då hjälper inga spännband.

Den vanligaste orsaken till att en hoj "ramlar när den skjutsas på släp är att
man spänner långt upp och "tvingar" ihop fjädringen, ytan att ha låst hjulen i sidled,
när man sen åker i nått "gupp" så "halkar" hjulet undan och "plopp" så ligger
den där på sidan.

Har skjutsat hojar på det här viset sen slutet av -60, och aldrig tappat en enda hoj.

Mvh/ KentW

Last edited:
Skitskraj Mike skrev:
ser ut som den där hojen har central stöd.. inte alla som har de

Nä har du en sporthoj har du ju inte centralstöd ...så då är mitt förslag som funkade på 2 hojar mellan Stockholm-Gbg...

Ställa hojen med framdäcket mot fram"väggen" dra ett spännaband i varje styrhalva alt gaffelkrona...se till så du kan spänna utan att kåpor eller annan går sönder.

Dra fast hojen rejält. Spänn snett bakåt fårn svingen eller ev bakre fotpinnar, en band på varje sida så bakänden inte studsar åt något håll.

En variant är att dra ner sidostödet och göra som innan, jag tycker inte detta behövs men endel föredrar det.

Slut frågor repetera försent !
Verkställ!!!

Vad blir det för hoj föresten ???

Rigge skrev:
Skaffa såna här! Kostar runt 200 tror jag, gör lastningen plättlätt. Finns lite varstans.

Ja, förfan vad bra dom där är. Man lastar och spänner fast sin hoj på max fyra minuter. Sen kollar man på polarna som står och rycker, sliter & gungar sina hojar i en halvtimma.

Att köra en hoj på centralstöd eller sidostöd tycker jag känns lite vågat.

När jag har transporterat så har jag ställt min på depåstöd och surrat fast depåstödet i krokarna i skåpet,spänt fast svingen i depåstödet,surrat ett spännband rätt över sitsen i krokarna i skåpet och ett spännband för varje gaffelben..Har funka jättebra körde så 120mil i sommras...

Bifogat

• drt.JPG
    drt.JPG
    80.5 KB · Visningar: 329
mikael-carla skrev:
Nä har du en sporthoj har du ju inte centralstöd ...så då är mitt förslag som funkade på 2 hojar mellan Stockholm-Gbg...

Ställa hojen med framdäcket mot fram"väggen" dra ett spännaband i varje styrhalva alt gaffelkrona...se till så du kan spänna utan att kåpor eller annan går sönder.

Dra fast hojen rejält. Spänn snett bakåt fårn svingen eller ev bakre fotpinnar, en band på varje sida så bakänden inte studsar åt något håll.

En variant är att dra ner sidostödet och göra som innan, jag tycker inte detta behövs men endel föredrar det.

Slut frågor repetera försent !
Verkställ!!!

Vad blir det för hoj föresten ???

En gsxr 750-05 med yoshimura slipon och miniblink och annat kåpglas och lite så. kommer upp en bild på lördag kväll :tummenupp

Kent W skrev:
Spänn fast Bakhjulet med:

1st Spännband från kroken på vänstersida nere i skåpet och upp till toppen
på hjulet, runt en eker ett varv runt fälg/däck så det självlåser, sen ner till kroken på höger sida nere i skåpet.

1st Spännband från kroken på vänstersida nere i skåpet och till botten
på hjulet, runt en eker ett varv runt fälg/däck så det självlåser, sen till kroken på höger sida nere i skåpet.

Spänn fast Framhjulet med:

1st Spännband från kroken på vänstersida nere i skåpet och så högt upp du
kan komma på framgaffeln, vanligtvis över skärmfäste, ett varv runt
gaffelbenet, sen över till andra sidan av framgaffeln och ett runt det
gaffelbenet också, kroken på höger sida nere i skåpet.

Nu har du låst fast hjulen och hojen kan fritt fjädra upp och ner, sidokraften
är nästan försummbar, om du inte sladdar in i en trottoarkant....men då hjälper inga spännband.

Den vanligaste orsaken till att en hoj "ramlar när den skjutsas på släp är att
man spänner långt upp och "tvingar" ihop fjädringen, ytan att ha låst hjulen i sidled,
när man sen åker i nått "gupp" så "halkar" hjulet undan och "plopp" så ligger
den där på sidan.

Har skjutsat hojar på det här viset sen slutet av -60, och aldrig tappat en enda hoj.

Mvh/ KentW

Låter bra. men tror ni det går att köra hojen så långt fram det går och skruva en liten regel ner i golvet och ha en regelbit på varje sida av däcket både fram och bak och en regel bit bakom båda däcken och sen spannband i styret som håller den uppe. tror ni det hade funkat för då kan den inte glida i sidled och kommer varken fram eller bak

Rigge skrev:

bar_straps.jpg
Denna pryl är klockren, det behövs inget mera än den. Kanske en rem som förhindrar att bakhjulet rör sig i sidled i så fall...

Ett spännband varje sida fram från ram, styrkrona eller vad som nu är möjligt.
Komprimera gaffelen och sätt ett spännband bak så inte bakhjulet kan studsa runt. Hojen ska stå rakt, inte på något stöd.

PS Har du kraftiga spännband så tänk på att inte spänna för jävla hårt, kan skeva vad du nu spänner i.

Edit: behöver inte några reglar eller dyl, bara se till att hojen inte kan rulla framåt och spänn de främre spännbanden snett framåt :3freak
Hojen kommer inte röra sig en mm.

Last edited:
Det räcker med att spänna ner den åt höger och vänster. Att ställa den på stöder är inte att rekomendera. Håll den centrerad och spänn hårt både fram och bak.
Som på bilden fast inte på stödet!

Bifogat

• 1 115.JPG
    1 115.JPG
    52.2 KB · Visningar: 397
Rigge skrev:

bar_straps.jpg

Som ngn skrev innan,klockren.Hade en sådan när jag hämtade min hoj och sedan ett band var sida genom passagerarfotpinnarna.Dessutom kommer dom ifrån kåpan en bit som du ser på bilden.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D