Hjälp!! Hur tar man bort oket utan att lossa hjulet och skivorna?

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej,

Tänkte byta bromsklossar fram på en Suzuki gsx750f -89 och tidigare varje gång jag ska ha haft loss oket så har jag fått tagit av hjulet och lossa skivan annars går inte oket att få loss utan att luftnippeln tar i fälgen.

Känner ni till problemet och visst borde det gå att bara lossa oket och byta bromsklossar på i princip 10 minuter? Hur ska man göra med nippeljävlen:P

Mvh

Andreas Ljungqvist

Ska du byta bromsbelägg så skruvar du väl ur skruven och tar bort plåtbiten och sen pressar ut cylindrarna lite sakta och sen är de väl bara byta... tar 3min. sist ja gjorde de på duccen...

Va ska du av med hela bromsannordningen å göra??

Ska du byta bromsbelägg så skruvar du väl ur skruven och tar bort plåtbiten och sen pressar ut cylindrarna lite sakta och sen är de väl bara byta... tar 3min. sist ja gjorde de på duccen...

Va ska du av med hela bromsannordningen å göra??

Du menar alltså att jag ska byta dom när oket sitter fast. Dra ut sprintarna osv sen bara pilla dit dom nya? För vad jag fattar på manualen nu när jag läser lite nogrannare så ska man inte behöva lossa någonting utan bara sprintar och klipps till padsen och sen pressa tebax kolvarna på något vänster och montera ihop allt igen?

Mvh

Andreas Ljungqvist

Precis!!
Se bara till så att bromsvätskan har lite spelrum när du trycker ut cylindrarna... Öppna locket och ha koll på nivån... Plättlätt!!

Lyckatill!!

PS
Tips
Pressa ut bromskolvarna med det gamla bromsbelägget innan du tar ut det så båda blir lika öppna...

Last edited:
Är väl bara göra som när man ska göra säkerhetskontrollen, ta tag i däcket med båda armarna och sätt knät mot oket och tryck.

För det vet ni väl att man ska kolla så oket inte kärvar på glidpinnarna :tungan

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti